Jakie drzewa sadzić?
Nasadzenia w postaci krzewów na obwodzie części
lub całości parkingu tworzą swego rodzaju barierę lub
ogrodzenie parkingu. W ten sposób utworzone ogrodze-
nie służy ochronie nie tylko pojazdów znajdujących się
na parkingu, ale także całego otaczającego terenu. Ro-
ślinność jest barierą dla przenikania pyłów i zanieczysz-
czeń pochodzących ze spalin samochodowych, a także
chroni otaczające zabudowania przed hałasem. Należy
dążyć do sadzenia drzew o niezbyt szerokich koronach.
Z drzew nie powinny kapać soki ani też nie powinny mieć
one dużych lub brudzących owoców. Oprócz dostar-
czania cienia drzewa mogą również pomóc upiększyć
parking i zintegrować go z projektem zagospodarowania
przestrzennego. Większość parkingów jest umieszczona
w przedniej części budynków lub między budynkami
i ulicami. Taki układ niejednokrotnie wymaga od pieszych
i rowerzystów przekroczenia przestrzeni parkingu w celu
wejścia do budynku. Alternatywnie, parkingi mogą być
umieszczone również w tylnej części budynku.
Estetyka parkingów wymaga ich prawidłowego
utrzymania. Podtrzymanie wartościowych cech otocze-
nia jest związane także z odpowiednim doborem spo-
sobu wydzielenia parkingu, oświetlenia, oznakowania,
doborem przyległej zieleni oraz usytuowaniem obiektów
małej architektury. Zaleca się zatem, aby wokół parkingów
sadzić drzewa i krzewy, które posiadają system korze-
niowy skierowany w głąb ziemi. W niektórych miejscach
bowiem przerost systemów korzeniowych doprowadził
do zniszczenia nawierzchni parkingu, a także chodników
wokół. Nie wolno także zapomnieć o pielęgnacji zieleni.
W przypadku niskopiennej roślinności należy zapobie-
gać rozrostowi poza wyznaczony pas zieleni (szczególnie
ważne jest tu wiosenne podcinanie pędów). Zalecanym
rozwiązaniem jest stosowanie roślin niskich, traw, pnączy
oraz roślin typu alejowego (drzewa). Drzewa powinny być
sadzone w pasach o szerokości powyżej 1 m i w taki
sposób, aby nie zakłócały widoczności podczas wyjazdu
z parkingu. Drzewa i krzewy natomiast wymagają pod-
cinania gałęzi. Niektóre gminy idą dalej niż zwykłe ufor-
mowanie żywopłotu w kształt muru – w wielu miejscach
praktykuje się tworzenie małych rzeźb z roślin. Zastępują
one betonowe elementy małej architektury.
Regularne i kompleksowe
utrzymanie
Jest to dobry kierunek w rozwoju ogólnie rozumianej
estetyki miast. Zieleń jest dla kierowców jednym z naj-
przyjemniejszych sposobów fizycznego oddzielenia od
innych uczestników ruchu, w tym szczególnie od ruchu
ulicznego. Kształty, kolory i zapachy roślin powinny być
tak dobierane, aby nie powodowały nadmiaru odczuwa-
nych bodźców (zbyt dużo kolorów, zbyt różne kształty)
lub niedosytu wrażeń (monokulturowe nasadzenia).
Poszczególne rozwiązania zależą od uwarunkowań lo-
kalnych, dostępnej przestrzeni oraz kosztów rozwiązań.
Ważnym elementem jest także uwzględnienie uwarun-
kowań związanych z widocznością, bezpieczeństwem
ruchu i bezpieczeństwem osobistym oraz warunkami
utrzymania. Przy czym utrzymanie parkingu to także
dbałość o jego stałe elementy – systematyczna wymiana
nawierzchni i elementów wydzielających oraz odświeża-
nie oznakowania. Zabiegi te powinny być wykonywane
regularnie i kompleksowo.
Należy pamiętać, że uwarunkowania estetyczne
związane np. z wykonaniem nawierzchni czy też oświe-
tleniem nie mogą wpływać na obniżenie bezpieczeństwa
i komfortu. Ważne jest, aby dotarcie do pojazdu było
łatwe i wymagało pokonywania jak najmniejszej ilości
skrzyżowań z poruszającymi się pojazdami. Co prawda,
pojazdy na parkingach poruszają się z bardzo małą pręd-
kością, lecz rozwaga w rozmieszczaniu chodników i dróg
dotarcia do samochodów jest tu bardzo ważna.
Barbara Banach
mgr inż. budownictwa lądowego
o specjalności drogi, ulice, lotniska; obecnie
kierownik robót drogowych w firmie Skanska
BIBLIOGRAFIA:
1.
http://www.wiadomosci.wp.pl/gid,10574869,kat,1329,title,Nieprawidlowe-parkowanie,galeria.html.
2. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430).
3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów
drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181).
4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki
i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690).
5.
http://www.niepelnosprawni.pl.
6.
www.landscapeonline.com.7.
http://www.annapolis.govd r o g i g m i n n e i p o w i at o w e
57
Projektowanie