W
Gdzie
zaparkować
W określonej odległości od budynków,
odpowiednio oznakowane i utrzymane,
estetyczne, dostępne dla wszystkich
użytkowników dróg – takie w założeniach
powinny być parkingi.
W 2010 r. liczba wszystkich pojazdów czterokołowych
na świecie przekroczyła miliard sztuk. Najwięcej z nich
jeździ po drogach Stanów Zjednoczonych, gdzie je-
den samochód przypada na 1,3 mieszkańca. Nie mniej
imponujące statystyki notuje się we Francji, Wielkiej
Brytanii oraz Japonii, gdzie stosunek ten wynosi je-
den samochód na 1,75 osoby. Aut jest coraz więcej –
w przeciwieństwie do miejsc parkingowych, których
ograniczona liczba, zwłaszcza w przestrzeni miejskiej,
staje się problemem cywilizacyjnym. W Japonii problem
ten jest na tyle duży, iż przed kupnem i zarejestrowa-
niem samochodu należy udokumentować wykupione
miejsce parkingowe lub garaż.
Na terenach zabudowanych, a w szczególności
na terenach dużych blokowisk, miejscem parkingowym
jest każdy skrawek wolnej przestrzeni – co nierzadko
uniemożliwia dojazd do budynków karetki czy straży
pożarnej. Miasta dosłownie duszą się od nadmiaru aut
i mają nie lada kłopot z brakiem miejsc parkingowych.
Można nawet zaryzykować stwierdzenie, iż w 90% osiedli
liczba miejsc parkingowych jest niewystarczająca. Nawet
bowiem gdy zarządca posiada fundusze na zrealizowanie
oczekiwań mieszkańców w tym zakresie, to najczęściej
nie posiada wystarczająco dużej powierzchni dla tego
typu inwestycji. Niestety, wszystko sprowadza się do
jednego czynnika, a mianowicie – braku terenu. W miej-
scach nowych inwestycji z reguły grunt jest zbyt drogi, by
wyznaczyć na nim jeszcze miejsce parkingowe, natomiast
przy rewitalizacji lub przebudowie terenu nie ma już skąd
„urwać” kawałka ziemi.
Fot.
Dreamstime.comd r o g i g m i n n e i p o w i at o w e
51
Projektowanie