Table of Contents Table of Contents
Previous Page  60 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 60 / 68 Next Page
Page Background

Z

Sposoby na

śnieżne zaspy

Zima nawet w mieście

potrafi zaskoczyć

drogowców, nie

mówiąc już o drogach

wojewódzkich czy

krajowych. Sposobem

na uniknięcie zasp

śnieżnych na drogach

mogą być więc

specjalne bariery

ochronne.

Zaspy znacząco podwyższają koszty zimowego

utrzymania dróg i stwarzają poważne zagrożenie

dla bezpieczeństwa, powodując utratę kontroli nad

pojazdem, zmniejszając widoczność na łukach

i na skrzyżowaniach, zasłaniając znaki drogowe,

a także zmniejszając efektywną szerokość drogi

i zasłaniając drogowe bariery ochronne. Pozosta-

jący na drodze śnieg

po pewnym czasie

zbija się w trudną do

usunięcia, wyślizganą

przez koła samocho-

dów masę lodową.

Aby wspomóc pracę

pługosolarek, dzia-

łających na jezdni,

wprowadza się tzw. bierną ochronę dróg, zwięk-

szającą bezpieczeństwo i komfort poruszania się

po drogach.

Bierna osłona dróg polega na niedopuszczeniu lub

dużym ograniczeniu nawiewania śniegu na korpus drogo-

wy. Cel ten można osiągnąć przez umieszczenie zasłon

przeciwśnieżnych w odpowiedniej odległości od korony

drogi. Zasłony powodują zmianę prędkości niosącego

śnieg wiatru, dzięki czemu śnieg opada za nimi, ale przed

koroną drogi.

Rolnicze początki

Pierwsze pisemnie zarejestrowane użycie zasłon przeciw-

śnieżnych zanotowano w Norwegii w 1852 r. [1]. Stosowane

one były przez rolników chroniących swoje gospodarstwa,

a dodatkowo zgromadzony śnieg i lód po stopieniu stano-

wiły zapas wody do pojenia zwierząt. Następne tego typu

bariery powstały na potrzeby kolejnictwa. Wraz z rozwojem

transportu ogrodzenia były modyfikowane i przystosowywa-

ne do warunków oraz do miejsc, w jakich miały służyć. Dziś

rolnicy, hodowcy oraz większość form transportu używa

jakiegoś rodzaju ogrodzenia przeciwśniegowego.

Bierna osłona dróg polega na

niedopuszczeniu lub dużym

ograniczeniu nawiewania

śniegu na korpus drogowy.

Fot. Dreamstime.com

N R 6 L U T Y 2 0 1 3

58

POMYSŁ NA…