Z
Sposoby na
śnieżne zaspy
Zima nawet w mieście
potrafi zaskoczyć
drogowców, nie
mówiąc już o drogach
wojewódzkich czy
krajowych. Sposobem
na uniknięcie zasp
śnieżnych na drogach
mogą być więc
specjalne bariery
ochronne.
Zaspy znacząco podwyższają koszty zimowego
utrzymania dróg i stwarzają poważne zagrożenie
dla bezpieczeństwa, powodując utratę kontroli nad
pojazdem, zmniejszając widoczność na łukach
i na skrzyżowaniach, zasłaniając znaki drogowe,
a także zmniejszając efektywną szerokość drogi
i zasłaniając drogowe bariery ochronne. Pozosta-
jący na drodze śnieg
po pewnym czasie
zbija się w trudną do
usunięcia, wyślizganą
przez koła samocho-
dów masę lodową.
Aby wspomóc pracę
pługosolarek, dzia-
łających na jezdni,
wprowadza się tzw. bierną ochronę dróg, zwięk-
szającą bezpieczeństwo i komfort poruszania się
po drogach.
Bierna osłona dróg polega na niedopuszczeniu lub
dużym ograniczeniu nawiewania śniegu na korpus drogo-
wy. Cel ten można osiągnąć przez umieszczenie zasłon
przeciwśnieżnych w odpowiedniej odległości od korony
drogi. Zasłony powodują zmianę prędkości niosącego
śnieg wiatru, dzięki czemu śnieg opada za nimi, ale przed
koroną drogi.
Rolnicze początki
Pierwsze pisemnie zarejestrowane użycie zasłon przeciw-
śnieżnych zanotowano w Norwegii w 1852 r. [1]. Stosowane
one były przez rolników chroniących swoje gospodarstwa,
a dodatkowo zgromadzony śnieg i lód po stopieniu stano-
wiły zapas wody do pojenia zwierząt. Następne tego typu
bariery powstały na potrzeby kolejnictwa. Wraz z rozwojem
transportu ogrodzenia były modyfikowane i przystosowywa-
ne do warunków oraz do miejsc, w jakich miały służyć. Dziś
rolnicy, hodowcy oraz większość form transportu używa
jakiegoś rodzaju ogrodzenia przeciwśniegowego.
Bierna osłona dróg polega na
niedopuszczeniu lub dużym
ograniczeniu nawiewania
śniegu na korpus drogowy.
Fot. Dreamstime.com
N R 6 L U T Y 2 0 1 3
58
POMYSŁ NA…