Table of Contents Table of Contents
Previous Page  56 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 56 / 68 Next Page
Page Background

trzeba pamiętać, iż względy ekonomiczne nie powinny

całkowicie przysłonić kwestii estetycznych – projektant

powinien znaleźć tzw. złoty środek.

Układ parkowania względem jezdni

Kąt, pod jakim projektant usytuuje stanowiska postojowe,

zwykle podyktowany jest możliwością uzyskania jak naj-

większej liczby stanowisk. Dlatego też najczęściej spoty-

ka się parkingi z miejscami postojowymi pod kątem 90°

w stosunku do jezdni, choć z punktu widzenia kierowcy jest

to najtrudniejszy manewr. W pobliżu miejsc usługowych

zaleca się więc projektowanie stanowisk pod kątem 60°.

Podczas projektowania układu stanowisk postojowych

nie należy kierować się tylko jednym układem parkowania

względem jezdni. Dzięki zastosowaniu mieszanego układu

(połączeniu np. parkowania równoległego i skośnego) zy-

skuje się kilka dodatkowych stanowisk. Ten zabieg spraw-

dza się zwłaszcza w miejscach o niejednorodnych kształ-

tach – uzyskuje się wtedy najlepsze wyniki wykorzystania

powierzchni. Kolejnym zabiegiem może być rezygnacja

z dwukierunkowego ruchu na rzecz jednokierunkowego –

powoduje to uzyskanie dodatkowego miejsca.

Oznakowanie parkingów

Ważnym elementem projektowania jest oznakowanie

parkingów. Szczegółowe wytyczne zawiera ww. roz-

porządzenie

3

. Należy jednak pamiętać, iż oznakowanie

wykonane np. poprzez ułożenie kostki brukowej innego

koloru we wzór znaku P-18 nie jest prawomocne. Ty-

czy się to także wszelkiego rodzaju innych oznaczeń.

Dopóki miejsca postojowe, oznaczone w ten sposób,

znajdują się na terenie prywatnym, przepisy te mogą być

respektowane jedynie uznaniowo. Błędem jest natomiast

zastosowanie takich zabiegów na drogach publicznych –

w tych miejscach należy stosować się bezpośrednio do

obowiązującego ustawodawstwa. Dobrą praktyką jest

stosowanie ustaw i rozporządzeń także na prywatnych

i wewnętrznych drogach i terenach – jest to dużym uła-

twieniem dla większości kierowców.

Dostęp osób niepełnosprawnych

Rozporządzenia z 1999 r.

2

i z 2002 r.

4

jako pierwsze

podjęły temat parkingów oraz ich podstaw prawnych.

Wcześniejsze projekty parkingów najczęściej występu-

jących na terenach osiedli powstałych w latach 80. były

tworzone raczej intuicyjnie. Istnieją np. parkingi położone

ok. 2 m niżej niż jezdnia, z których wyjazdy są nie lada

wyzwaniem. Ponadto, projektowane w tamtych czasach

parkingi w ogóle nie uwzględniały potrzeb osób niepełno-

sprawnych – dostęp do parkingów starego typu wyklucza

Rys. 2. Schemat różnych układów stanowisk względem jezdni

Rys. 3. Przykłady parkingów: a) odsunięty od jezdni, b) wzdłuż jezdni

Rys. 4. Przykłady różnych układów stanowisk postojowych

54

N R 6 L U T Y 2 0 1 3

Projektowanie