Table of Contents Table of Contents
Previous Page  52 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 68 Next Page
Page Background

• Magazynowanie

Mieszankę BIGUMA-REP można przechowywać przez

maksymalnie sześć miesięcy od chwili wyprodukowania.

Mieszanka BIGUMA-AquaBit

Mieszanka BIGUMA-AquaBit jest gotowym do

użycia, chemoutwardzalnym produktem o gęstej

konsystencji. Składa się z mieszanki mineralnej,

emulsji asfaltowej modyfikowanej oraz elastomerów

uplastyczniających.

Mieszanka BIGUMA-AquaBit ulega twardnieniu pod

wpływem wody, uzyskując w krótkim czasie odporność

na deformacje.

Mieszanka BIGUMA-AquaBit produkowana jest,

tak jak BIGUMA-REP, w dwóch wersjach:

– mieszanka BIGUMA-AquaBit 0/3, o uziarnieniu 0/2, do

wykonywania warstwy o grubości od 0,5 cm do 2 cm,

– mieszanka BIGUMA-AquaBit 0/5, o uziarnieniu 0/5, do

wykonywania warstwy o grubości od 1 cm do 3 cm.

• Zastosowanie

Mieszanka BIGUMA-AquaBit może być stosowa-

na w temperaturze otoczenia od -5°C do +30°C,

z wyjątkiem opadów deszczu lub śniegu. Ma zasto-

sowanie do:

– napraw i remontów cząstkowych nawierzchni dróg

miejskich i zamiejskich,

– wykonywania cienkiej warstwy ścieralnej o grubości

od 0,5 cm do 2 cm, na nawierzchni ciągów pieszych,

ścieżek rowerowych oraz dróg kołowych o kategorii

ruchu do ciężkiego włącznie,

– uzupełnienia warstwy asfaltowej w przekopach i miej-

scach przebudowywanych,

– utrzymywania nawierzchni przejazdów kolejowych,

– wypełnienia otworów w nawierzchni po pobranych

próbkach.

• Opakowania

Mieszanka BIGUMA-AquaBit jest pakowana w worki

umieszczane w wiadrach o pojemności 25 kg.

• Magazynowanie

Mieszankę BIGUMA-AquaBit, zapakowaną fabrycz-

nie, można przechowywać przez maksymalnie sześć

miesięcy od chwili wyprodukowania. Po otwarciu

opakowania fabrycznego zawartość należy natych-

miast zużyć. Mieszanki nie można przechowywać po

otwarciu pojemnika.

Bezpośrednio przed wbudowaniem mieszan-

ka powinna być jednorodna i urabialna. W tym celu

w chłodnym okresie powinna być przechowywana przez

co najmniej 24 godziny w pomieszczeniu ogrzewanym

(o temperaturze od 10

°

C do 25

°

C).

Mieszanka mineralno-asfaltowa

TAR-CAN 2001 (Aprobata Techniczna

IBDiM nr AT/2007-03-1241)

• Zastosowanie

Według informacji producenta – POLDIM SA – mie-

szanka (o uziarnieniu 0–8 mm) jest gotowym produktem

do wykonywania remontów cząstkowych, wypełnienia

ubytków, wybojów i przestrzeni wokół płyt lub kanałów,

przeznaczona do całorocznych robót utrzymaniowych

nawierzchni bitumicznych, z betonu cementowego i z ko-

stek betonowych.

• Aplikacja

Przed wypełnieniem ubytku TAR-CAN 2001 z jego

krawędzi i dna powinny być usunięte luźne części oraz

zanieczyszczenia. Powierzchnie ubytku nie wymagają

gruntowania. Krawędzie ubytku powinny być przycięte

do pionu – ręcznie, udarowo lub piłą.

Grubość warstwy zagęszczanej ręcznie lub ubi-

jakiem mechanicznym powinna wynosić od 1,5 cm do

4 cm. W przypadku ubytków głębszych niż 3 cm należy

wypełniać je kolejnymi warstwami, zagęszczając osobno

każdą warstwę. Jeżeli wypełnienie ubytku zagęszcza się

walcem drogowym, wówczas czynności te wykonuje się

w jednej warstwie. W przypadku stosowania mieszanki

TAR-CAN 2001 w temperaturze niższej od 5

°

C zaleca

się zagęszczenie jej w cienkich warstwach (ok. 2 cm).

Mieszanka TAR-CAN 2001 może być stosowana

w temperaturze otoczenia od -10°C do +30°C, przy czym

prace z jej użyciem należy przerwać podczas opadów

atmosferycznych. Wbudowywana mieszanka TAR-CAN

2001 nie powinna mieć temperatury niższej niż 5°C. Gdy

jej temperatura przekracza 20°C, wówczas zagęszczoną

warstwę należy posypać piaskiem łamanym o uziarnieniu

0–2 mm lub od 0–4 mm.

Górna powierzchnia zagęszczonej warstwy z mie-

szanki powinna wystawać nad powierzchnię na wyso-

kość od 1 mm do 3 mm.

Wyremontowane nawierzchnie mogą być oddane

do ruchu natychmiast po zabiegu.

Z zaprezentowanego wyżej przeglądu mieszanek mi-

neralno-asfaltowych wynika, że ich zastosowanie i skład nie

różnią się w sposób zdecydowany od siebie. Różnice wyni-

kają z nazw własnych wyrobów, zależnych od producentów.

Teresa Materek

mgr inż. budownictwa lądowego o specjalności

drogi, ulice i lotniska, wieloletni dyrektor

dróg powiatowych, wojewódzkich,

obecnie jest naczelnikiem w GDDKiA

ds. utrzymania dróg krajowych

50

N R 6 L U T Y 2 0 1 3

materiały i nawierzchnie