

• Magazynowanie
Mieszankę BIGUMA-REP można przechowywać przez
maksymalnie sześć miesięcy od chwili wyprodukowania.
Mieszanka BIGUMA-AquaBit
Mieszanka BIGUMA-AquaBit jest gotowym do
użycia, chemoutwardzalnym produktem o gęstej
konsystencji. Składa się z mieszanki mineralnej,
emulsji asfaltowej modyfikowanej oraz elastomerów
uplastyczniających.
Mieszanka BIGUMA-AquaBit ulega twardnieniu pod
wpływem wody, uzyskując w krótkim czasie odporność
na deformacje.
Mieszanka BIGUMA-AquaBit produkowana jest,
tak jak BIGUMA-REP, w dwóch wersjach:
– mieszanka BIGUMA-AquaBit 0/3, o uziarnieniu 0/2, do
wykonywania warstwy o grubości od 0,5 cm do 2 cm,
– mieszanka BIGUMA-AquaBit 0/5, o uziarnieniu 0/5, do
wykonywania warstwy o grubości od 1 cm do 3 cm.
• Zastosowanie
Mieszanka BIGUMA-AquaBit może być stosowa-
na w temperaturze otoczenia od -5°C do +30°C,
z wyjątkiem opadów deszczu lub śniegu. Ma zasto-
sowanie do:
– napraw i remontów cząstkowych nawierzchni dróg
miejskich i zamiejskich,
– wykonywania cienkiej warstwy ścieralnej o grubości
od 0,5 cm do 2 cm, na nawierzchni ciągów pieszych,
ścieżek rowerowych oraz dróg kołowych o kategorii
ruchu do ciężkiego włącznie,
– uzupełnienia warstwy asfaltowej w przekopach i miej-
scach przebudowywanych,
– utrzymywania nawierzchni przejazdów kolejowych,
– wypełnienia otworów w nawierzchni po pobranych
próbkach.
• Opakowania
Mieszanka BIGUMA-AquaBit jest pakowana w worki
umieszczane w wiadrach o pojemności 25 kg.
• Magazynowanie
Mieszankę BIGUMA-AquaBit, zapakowaną fabrycz-
nie, można przechowywać przez maksymalnie sześć
miesięcy od chwili wyprodukowania. Po otwarciu
opakowania fabrycznego zawartość należy natych-
miast zużyć. Mieszanki nie można przechowywać po
otwarciu pojemnika.
Bezpośrednio przed wbudowaniem mieszan-
ka powinna być jednorodna i urabialna. W tym celu
w chłodnym okresie powinna być przechowywana przez
co najmniej 24 godziny w pomieszczeniu ogrzewanym
(o temperaturze od 10
°
C do 25
°
C).
Mieszanka mineralno-asfaltowa
TAR-CAN 2001 (Aprobata Techniczna
IBDiM nr AT/2007-03-1241)
• Zastosowanie
Według informacji producenta – POLDIM SA – mie-
szanka (o uziarnieniu 0–8 mm) jest gotowym produktem
do wykonywania remontów cząstkowych, wypełnienia
ubytków, wybojów i przestrzeni wokół płyt lub kanałów,
przeznaczona do całorocznych robót utrzymaniowych
nawierzchni bitumicznych, z betonu cementowego i z ko-
stek betonowych.
• Aplikacja
Przed wypełnieniem ubytku TAR-CAN 2001 z jego
krawędzi i dna powinny być usunięte luźne części oraz
zanieczyszczenia. Powierzchnie ubytku nie wymagają
gruntowania. Krawędzie ubytku powinny być przycięte
do pionu – ręcznie, udarowo lub piłą.
Grubość warstwy zagęszczanej ręcznie lub ubi-
jakiem mechanicznym powinna wynosić od 1,5 cm do
4 cm. W przypadku ubytków głębszych niż 3 cm należy
wypełniać je kolejnymi warstwami, zagęszczając osobno
każdą warstwę. Jeżeli wypełnienie ubytku zagęszcza się
walcem drogowym, wówczas czynności te wykonuje się
w jednej warstwie. W przypadku stosowania mieszanki
TAR-CAN 2001 w temperaturze niższej od 5
°
C zaleca
się zagęszczenie jej w cienkich warstwach (ok. 2 cm).
Mieszanka TAR-CAN 2001 może być stosowana
w temperaturze otoczenia od -10°C do +30°C, przy czym
prace z jej użyciem należy przerwać podczas opadów
atmosferycznych. Wbudowywana mieszanka TAR-CAN
2001 nie powinna mieć temperatury niższej niż 5°C. Gdy
jej temperatura przekracza 20°C, wówczas zagęszczoną
warstwę należy posypać piaskiem łamanym o uziarnieniu
0–2 mm lub od 0–4 mm.
Górna powierzchnia zagęszczonej warstwy z mie-
szanki powinna wystawać nad powierzchnię na wyso-
kość od 1 mm do 3 mm.
Wyremontowane nawierzchnie mogą być oddane
do ruchu natychmiast po zabiegu.
Z zaprezentowanego wyżej przeglądu mieszanek mi-
neralno-asfaltowych wynika, że ich zastosowanie i skład nie
różnią się w sposób zdecydowany od siebie. Różnice wyni-
kają z nazw własnych wyrobów, zależnych od producentów.
Teresa Materek
mgr inż. budownictwa lądowego o specjalności
drogi, ulice i lotniska, wieloletni dyrektor
dróg powiatowych, wojewódzkich,
obecnie jest naczelnikiem w GDDKiA
ds. utrzymania dróg krajowych
50
N R 6 L U T Y 2 0 1 3
materiały i nawierzchnie