N
Koniec
z łataniem
dziur dwa
razy? Cz. 2
W poprzednim numerze
zaprezentowano podział
i charakterystykę mieszanek
mineralno-asfaltowych. W tej części
uwaga skupiona zostanie na masach
o długim okresie składowania.
Na rynku oferowany jest dość duży wybór mieszanek
mineralno-asfaltowych o długim okresie składowania
(workowane). Poniżej przegląd niektórych z nich.
Mieszanka mineralno-asfaltowa
Masa na zimno, oferowana przez firmę Karex.
• Zastosowanie
Jest to mieszanka mineralno-asfaltowa „na zimno”,
stosowana do remontów cząstkowych nawierzchni
bitumicznych, betonowych i tłuczniowych. Służy do
wypełniania ubytków, wybojów i przestrzeni wokół płyt
lub kanałów oraz przepustów kablowych i dylatacji.
Stosowana jest do wyrównywania powierzchni wo-
kół metalowych urządzeń, takich jak studzienki czy
przejazdy kolejowe, znajdujących się w nawierzchni.
Jej uziarnienie wynosi od 0 mm do 8 mm, jednak na
specjalne zamówienie producent wytwarza masę
o frakcji 0–5 mm.
• Aplikacja
Mieszankę można stosować w temperaturze otoczenia
od -20°C do +40°C. W celu zapewnienia urabialności
w czasie wbudowania mieszanka powinna mieć tem-
peraturę nie mniejszą niż 5°C.
Producent deklaruje, że produkt powstaje na bazie wy-
sokiej jakości asfaltu drogowego oraz grysów bazalto-
wych. Nad wysoką jakością produkcji czuwa wdrożony
w firmie system Zakładowej Kontroli Produkcji, który
spełnia wymagania aktualnej Aprobaty Technicznej
AT/2009-03-1760, wydanej przez Instytut Badawczy
Dróg i Mostów (IBDiM) w Warszawie. Mieszanka mine-
ralno-asfaltowa posiada także aktualny Atest Higieniczny,
wydany przez Państwowy Zakład Higieny.
• Opakowania
Gotowy produkt sprzedawany jest w zgrzewanych wor-
kach po 25 kg.
• Magazynowanie
W okresie zimowym mieszankę należy przechowywać
w ogrzewanym pomieszczeniu.
Fot.
Dreamstime.com45
materiały i nawierzchnie
d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e