Table of Contents Table of Contents
Previous Page  46 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 46 / 68 Next Page
Page Background

Jednocześnie należy zwrócić szczególną uwagę, czy

dane roboty budowlane nie zostaną uznane za przedsię-

wzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko

oraz przedsięwzięcia mogące znacząco negatywnie od-

działywać na obszar Natura 2000, które nie są bezpośred-

nio związane z ochroną tego obszaru lub nie wynikają z tej

ochrony, w rozumieniu Ustawy z 3 października 2008 r.

o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,

udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o oce-

nach oddziaływania na środowisko. Wówczas – mimo iż

zostały wymienione w art. 30 Prawa budowlanego jako

roboty wymagające jedynie zgłoszenia – będą wymagały

uzyskania pozwolenia na budowę.

Ponadto, administracja architektoniczno-budowlana

może nałożyć, w drodze decyzji, obowiązek uzyskania

pozwolenia na budowę nawet w odniesieniu do robót

objętych jedynie obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli ich wy-

konanie może naruszać ustalenia miejscowego planu

zagospodarowania przestrzennego, spowodować za-

grożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia, pogorszenie

stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków, po-

gorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych oraz wpro-

wadzenie, utrwalenie bądź zwiększenie ograniczeń lub

uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Budowa drogi publicznej

Inaczej jest natomiast w przypadku inwestycji polegającej

na budowie drogi publicznej. Zgodnie z art. 4 pkt 17

Ustawy o drogach publicznych przez budowę drogi

należy rozumieć wykonywanie połączenia drogowego

między określonymi miejscami lub miejscowościami,

a także jego odbudowę i rozbudowę. Tego rodzaju inwe-

stycja wiąże się

m.in.

z koniecznością ustalenia lokalizacji

drogi, określenia linii rozgraniczających drogi, nabycia

własności nieruchomości, a wreszcie zatwierdzenia

projektu budowlanego i uzyskania pozwolenia na wy-

konywanie robót. Należy więc uznać, iż tego rodzaju

inwestycja jest inwestycją w zakresie dróg publicznych

w rozumieniu ustawy ZasInwDr, a więc jej wykonanie

wymaga uzyskania decyzji ZRiD.

Należy również podkreślić, iż jeżeli inwestycja dro-

gowa wychodzi poza granice dotychczasowego pasa

drogowego i wymaga przejęcia własności nieruchomo-

ści, nawet w niewielkim stopniu, należy kwalifikować ją

jako rozbudowę drogi, która w myśl przepisów Ustawy

o drogach publicznych i ustawy Prawo budowlane jest

traktowana jako budowa drogi. Dlatego też w takich

przypadkach również konieczne jest uzyskanie decyzji

ZRiD. Podobnie w przypadku, gdy teren pod inwestycję

drogową polegającą na rozbudowie drogi lub wykona-

niu nowego połączenia drogowego został wyznaczony

w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania

przestrzennego – obecnie, zgodnie z przepisami spe-

custawy, konieczne jest uzyskanie decyzji o zezwoleniu

na realizację inwestycji drogowej.

Aleksander Woźnicki

aplikant radcowski w Okręgowej

Izbie Radców Prawnych w Poznaniu

BIBLIOGRAFIA:

1. Wolanin M.,

Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania

i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Komentarz

,

Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2009, s. 29.

2. Wolanin M.,

op. cit

., s. 37–39.

3. Wolanin M.,

op. cit

., s. 52–53.

Fot. Dreamstime.com

44

prawne zes zyty drogowe

N R 6 L U T Y 2 0 1 3