

Jednocześnie należy zwrócić szczególną uwagę, czy
dane roboty budowlane nie zostaną uznane za przedsię-
wzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko
oraz przedsięwzięcia mogące znacząco negatywnie od-
działywać na obszar Natura 2000, które nie są bezpośred-
nio związane z ochroną tego obszaru lub nie wynikają z tej
ochrony, w rozumieniu Ustawy z 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o oce-
nach oddziaływania na środowisko. Wówczas – mimo iż
zostały wymienione w art. 30 Prawa budowlanego jako
roboty wymagające jedynie zgłoszenia – będą wymagały
uzyskania pozwolenia na budowę.
Ponadto, administracja architektoniczno-budowlana
może nałożyć, w drodze decyzji, obowiązek uzyskania
pozwolenia na budowę nawet w odniesieniu do robót
objętych jedynie obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli ich wy-
konanie może naruszać ustalenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego, spowodować za-
grożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia, pogorszenie
stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków, po-
gorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych oraz wpro-
wadzenie, utrwalenie bądź zwiększenie ograniczeń lub
uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Budowa drogi publicznej
Inaczej jest natomiast w przypadku inwestycji polegającej
na budowie drogi publicznej. Zgodnie z art. 4 pkt 17
Ustawy o drogach publicznych przez budowę drogi
należy rozumieć wykonywanie połączenia drogowego
między określonymi miejscami lub miejscowościami,
a także jego odbudowę i rozbudowę. Tego rodzaju inwe-
stycja wiąże się
m.in.z koniecznością ustalenia lokalizacji
drogi, określenia linii rozgraniczających drogi, nabycia
własności nieruchomości, a wreszcie zatwierdzenia
projektu budowlanego i uzyskania pozwolenia na wy-
konywanie robót. Należy więc uznać, iż tego rodzaju
inwestycja jest inwestycją w zakresie dróg publicznych
w rozumieniu ustawy ZasInwDr, a więc jej wykonanie
wymaga uzyskania decyzji ZRiD.
Należy również podkreślić, iż jeżeli inwestycja dro-
gowa wychodzi poza granice dotychczasowego pasa
drogowego i wymaga przejęcia własności nieruchomo-
ści, nawet w niewielkim stopniu, należy kwalifikować ją
jako rozbudowę drogi, która w myśl przepisów Ustawy
o drogach publicznych i ustawy Prawo budowlane jest
traktowana jako budowa drogi. Dlatego też w takich
przypadkach również konieczne jest uzyskanie decyzji
ZRiD. Podobnie w przypadku, gdy teren pod inwestycję
drogową polegającą na rozbudowie drogi lub wykona-
niu nowego połączenia drogowego został wyznaczony
w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego – obecnie, zgodnie z przepisami spe-
custawy, konieczne jest uzyskanie decyzji o zezwoleniu
na realizację inwestycji drogowej.
Aleksander Woźnicki
aplikant radcowski w Okręgowej
Izbie Radców Prawnych w Poznaniu
BIBLIOGRAFIA:
1. Wolanin M.,
Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania
i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Komentarz
,
Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2009, s. 29.
2. Wolanin M.,
op. cit
., s. 37–39.
3. Wolanin M.,
op. cit
., s. 52–53.
Fot. Dreamstime.com
44
prawne zes zyty drogowe
N R 6 L U T Y 2 0 1 3