

Mieszanka mineralno-asfaltowa
CANDERBIT
Masa do napraw nawierzchni drogowych „na zimno”,
oferowana przez Przedsiębiorstwo Robót Drogowych
w Ełku Spółka z o. o.
Mieszanka mineralno-asfaltowa może być stosowana
do szybkich i trwałych napraw nawierzchni bitumicznych
i betonowych, wypelnienia przestrzeni kanałów i przepu-
stów kablowych, osadzania i regulacji wpustów i włazów
ulicznych.
W karcie charakterystyki produktu można przeczy-
tać, że posiada on następujące parametry:
– kruszywo mineralne: zawartość 90–94%,
– asfalt drogowy: zawartość 5%,
– upłynniacz: zawartość < 0,8%,
– modyfikator: zawartość < 0,2%.
Mieszanki pakowane są w workach foliowych, które
magazynuje się na paletach pod wiatą.
Reaktywna mieszanka REAKTIV ASPHALT
Oferowana przez „Centrum Drogowe – Chemia Drogowa
i Kruszywa”.
• Zastosowanie
Reaktywna mieszanka jest stosowanym na zimno ma-
teriałem naprawczym, szybko twardniejącym w wyniku
dodania wody, służącym do naprawy nawierzchni as-
faltowych lub betonowych. Składa się z odpowiedniej
mieszanki grysów i specjalnej emulsji asfaltowej oraz
zintegrowanego składnika utwardzającego.
Jest produktem nieszkodliwym dla środowiska natu-
ralnego, nadaje się do recyklingu i nie zawiera lotnych roz-
puszczalników. Po użyciu i utwardzeniu naprawione miej-
sca nadają się natychmiast do ruchu kołowego i cechują
się bardzo dobrą odpornością. Mieszanka po wbudowaniu
może być w każdej chwili pokryta warstwą z mieszanki
mineralno-asfaltowej.
Przed zastosowaniem należy zadbać, aby podłoże
było wolne od luźnych fragmentów, stojącej wody, lodu,
śniegu, brudu i wszelkich zanieczyszczeń. Podłoże po-
winno być suche, choć może być lekko wilgotne.
Przy zastosowaniu na betonie i przy układaniu cien-
kich warstw lub w przypadku szczególnych wymagań
pod adresem przyczepności warstw i krawędzi starych
warstw na podłoże lub krawędzie należy nanieść powłokę
gruntującą (suchym pędzlem lub szczotką). Następnie
można rozpocząć wbudowywanie mieszanki.
• Aplikacja
Mieszankę należy nałożyć na podłoże i rozprowadzić grab-
kami lub kielnią, pozostawiając niewielki nadmiar, a następ-
nie obficie spryskać wodą (ok. 1 l wody na 25 kg mieszanki).
Trzeba pamiętać o dobrym zagęszczeniu masy – w przy-
padku małych powierzchni wystarczy silne ubić ręcznym
ubijakiem, natomiast przy dużych powierzchniach zaleca
się zastosowanie wibratora płytowego lub walca.
Jeśli planuje się zastosowanie mieszanki w temperatu-
rze otoczenia poniżej 0°C, przed rozpoczęciem prac należy
przechowywać ją w ciepłym pomieszczeniu, co ułatwi jej
wbudowywanie, a po naniesieniu nie spryskiwać jej wodą.
Należy też liczyć się z dłuższym okresem twardnienia. Przy
temperaturach poniżej -5°C trzeba przerwać pracę.
Po wbudowaniu i utwardzeniu masy nawierzchnia
nadaje się natychmiast do ruchu kołowego. W celu zmniej-
szenia przyklejania się do opon samochodowych napra-
wioną powierzchnię można posypać piaskiem łamanym.
Dodatkowe dogęszczenie dokonuje się w wyniku ruchu
drogowego.
• Zużycie
Zużycie wynosi ok. 25 kg/m
2
na każdy centymetr gru-
bości warstwy.
• Magazynowanie
Przy temperaturze powyżej 0°C mieszanka może być
przechowywana przez ok. 9 miesięcy (pod warunkiem
szczelnie zamkniętego wiadra).
Forma dostawy: Pojemnik plastikowy 30 kg; 27 pojem-
ników na palecie.
Mieszanka mineralno-asfaltowa
„Pomorze 2000”
Oferowana przez „Centrum Drogowe – Chemia Drogowa
i Kruszywa”.
• Aplikacja
1. Przygotowanie uszkodzonego miejsca do naprawy:
W celu przygotowania uszkodzonego miejsca do naprawy
należy:
– obciąć krawędzie na głębokość umożliwiającą wyrów-
nanie dna ubytku, nadając uszkodzeniu kształt prostej
figury geometrycznej,
– usunąć luźne okruchy nawierzchni,
– dokładnie oczyścić dno i krawędzie uszkodzonego
miejsca z piasku i pyłu,
– w przypadku napraw nawierzchni zawierających mało
lepiszcza bitumicznego – posmarować (bez nadmiaru)
krawędzie i dno emulsją asfaltową.
Co ważne, woda z ubytków nawierzchni nie musi być
usuwana.
2. Wykonanie naprawy
Mieszanka mineralno-asfaltowa „POMORZE 2000” może
być wbudowywana w temperaturze otoczenia od -10°C
do +30°C. W celu zapewnienia urabialności wbudowy-
wana mieszanka nie powinna mieć temperatury niższej
N R 6 L U T Y 2 0 1 3
46
materiały i nawierzchnie