

Procedura upraszczająca
Specyfika realizacji inwestycji drogowej wynika z faktu,
iż – oprócz ustalenia jej lokalizacji (w planie miejscowym
lub decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego) oraz
wydania decyzji o pozwoleniu na budowę – wymaga ona
także przeprowadzenia
podziałów i przejęcia
własności wielu nieru-
chomości, przez które
ma przebiegać. Z tego
też względu Ustawą
z 10 kwietnia 2003 r.
o szczególnych zasa-
dach przygotowania i re-
alizacji inwestycji w za-
kresie dróg krajowych
(Dz. U. Nr 80, poz. 721)
została wprowadzona szczególna procedura upraszczająca
przygotowanie inwestycji w zakresie dróg krajowych.
Na jej podstawie właściwy wojewoda uprawniony
był do wydania decyzji o lokalizacji drogi, która nie tylko
rozstrzygała o lokalizacji inwestycji, ale również zatwier-
dzała plan podziału nieruchomości, przez które droga
miała przebiegać.
16 grudnia 2006 r.
weszła w życie Usta-
wa z 18 października
2006 r. o zmianie ustawy
o szczególnych zasadach
przygotowania i realizacji
inwestycji w zakresie dróg
krajowych oraz o zmianie
niektórych innych ustaw
(Dz. U. Nr 220, poz. 1601).
Nowelizacją tą rozsze-
rzono zakres stosowania
ustawy do realizacji wszystkich dróg publicznych, tj. nie
tylko krajowych, ale także wojewódzkich, powiatowych
i gminnych. Ponadto przejście własności nieruchomości
potrzebnych do realizacji drogi na rzecz Skarbu Państwa lub
właściwej jednostki samorządu terytorialnego następowało
z mocy samego prawa z chwilą, gdy decyzja o ustaleniu
lokalizacji drogi stawała się ostateczna.
Specustawa drogowa
Kolejna, daleko idąca, nowelizacja została wprowadzona
Ustawą z 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o szcze-
gólnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji
w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych
innych ustaw (Dz. U. Nr 154, poz. 958; dalej: ZasInwDrU),
która weszła w życie 10 września 2008 r. Wprowadza-
ła ona nowy rodzaj decyzji o zezwoleniu na realizację
inwestycji drogowej (dalej: ZRiD), która – w odróżnieniu
od dotychczasowej decyzji o lokalizacji drogi – ma cha-
rakter skonsolidowanego orzeczenia administracyjnego.
Decyzja ta może ograniczyć korzystanie z nieruchomości
sąsiednich w celu przebudowy infrastruktury technicznej
i dróg niższej kategorii.
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
określa
m.in.:
1) wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi
drogami publicznymi, wraz z określeniem ich kategorii;
2) linie rozgraniczające teren;
3) warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska,
ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz
potrzeb obronności państwa;
4) wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych inte-
resów osób trzecich;
5) zatwierdzenie podziału nieruchomości;
6) oznaczenie nieruchomości lub ich części według
katastru nieruchomości, które stają się własnością
Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu
terytorialnego;
7) zatwierdzenie projektu budowlanego;
Od 10 września 2008 r. ustawa ZasInwDrU odmien-
nie reguluje poszczególne etapy przygotowania inwestycji
drogowych i wyłącza w tym zakresie stosowanie prze-
pisów
m.in. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym, ustawy o gospodarce nieruchomościami
oraz ustawy Prawo budowlane. Należy ją traktować jako
„nakładkę” proceduralną na inne akty prawne mające
charakter systemowych rozwiązań prawnych poszczegól-
nych etapów procesu inwestycyjnego
1
. Z tego też względu
przyjęło się określać ją mianem „specustawy drogowej”.
Zarządcy dróg
Procedura realizacji inwestycji w zakresie dróg publicz-
nych jest skierowana do właściwych zarządców dróg.
Zgodnie z art. 19 Ustawy z 21 marca 1985 r. o dro-
gach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.),
zarządcami dróg są:
• dla dróg krajowych – Generalny Dyrektor Dróg Krajo-
wych i Autostrad;
• dla dróg wojewódzkich – zarząd województwa;
• dla dróg powiatowych – zarząd powiatu;
• dla dróg gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta).
Specyfika realizacji
inwestycji drogowej wynika
z faktu, iż wymaga ona
przeprowadzenia podziałów
i przejęcia własności wielu
nieruchomości, przez które
ma przebiegać.
Wprowadzona w 2008 r.
decyzja o zezwoleniu
na realizację inwestycji
drogowej ma charakter
skonsolidowanego
orzeczenia
administracyjnego.
40
N R 6 L U T Y 2 0 1 3
prawne zes zyty drogowe