Table of Contents Table of Contents
Previous Page  42 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 42 / 68 Next Page
Page Background

Procedura upraszczająca

Specyfika realizacji inwestycji drogowej wynika z faktu,

iż – oprócz ustalenia jej lokalizacji (w planie miejscowym

lub decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego) oraz

wydania decyzji o pozwoleniu na budowę – wymaga ona

także przeprowadzenia

podziałów i przejęcia

własności wielu nieru-

chomości, przez które

ma przebiegać. Z tego

też względu Ustawą

z 10 kwietnia 2003 r.

o szczególnych zasa-

dach przygotowania i re-

alizacji inwestycji w za-

kresie dróg krajowych

(Dz. U. Nr 80, poz. 721)

została wprowadzona szczególna procedura upraszczająca

przygotowanie inwestycji w zakresie dróg krajowych.

Na jej podstawie właściwy wojewoda uprawniony

był do wydania decyzji o lokalizacji drogi, która nie tylko

rozstrzygała o lokalizacji inwestycji, ale również zatwier-

dzała plan podziału nieruchomości, przez które droga

miała przebiegać.

16 grudnia 2006 r.

weszła w życie Usta-

wa z 18 października

2006 r. o zmianie ustawy

o szczególnych zasadach

przygotowania i realizacji

inwestycji w zakresie dróg

krajowych oraz o zmianie

niektórych innych ustaw

(Dz. U. Nr 220, poz. 1601).

Nowelizacją tą rozsze-

rzono zakres stosowania

ustawy do realizacji wszystkich dróg publicznych, tj. nie

tylko krajowych, ale także wojewódzkich, powiatowych

i gminnych. Ponadto przejście własności nieruchomości

potrzebnych do realizacji drogi na rzecz Skarbu Państwa lub

właściwej jednostki samorządu terytorialnego następowało

z mocy samego prawa z chwilą, gdy decyzja o ustaleniu

lokalizacji drogi stawała się ostateczna.

Specustawa drogowa

Kolejna, daleko idąca, nowelizacja została wprowadzona

Ustawą z 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o szcze-

gólnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji

w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych

innych ustaw (Dz. U. Nr 154, poz. 958; dalej: ZasInwDrU),

która weszła w życie 10 września 2008 r. Wprowadza-

ła ona nowy rodzaj decyzji o zezwoleniu na realizację

inwestycji drogowej (dalej: ZRiD), która – w odróżnieniu

od dotychczasowej decyzji o lokalizacji drogi – ma cha-

rakter skonsolidowanego orzeczenia administracyjnego.

Decyzja ta może ograniczyć korzystanie z nieruchomości

sąsiednich w celu przebudowy infrastruktury technicznej

i dróg niższej kategorii.

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej

określa

m.in.

:

1) wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi

drogami publicznymi, wraz z określeniem ich kategorii;

2) linie rozgraniczające teren;

3) warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska,

ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz

potrzeb obronności państwa;

4) wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych inte-

resów osób trzecich;

5) zatwierdzenie podziału nieruchomości;

6) oznaczenie nieruchomości lub ich części według

katastru nieruchomości, które stają się własnością

Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu

terytorialnego;

7) zatwierdzenie projektu budowlanego;

Od 10 września 2008 r. ustawa ZasInwDrU odmien-

nie reguluje poszczególne etapy przygotowania inwestycji

drogowych i wyłącza w tym zakresie stosowanie prze-

pisów

m.in

. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu

przestrzennym, ustawy o gospodarce nieruchomościami

oraz ustawy Prawo budowlane. Należy ją traktować jako

„nakładkę” proceduralną na inne akty prawne mające

charakter systemowych rozwiązań prawnych poszczegól-

nych etapów procesu inwestycyjnego

1

. Z tego też względu

przyjęło się określać ją mianem „specustawy drogowej”.

Zarządcy dróg

Procedura realizacji inwestycji w zakresie dróg publicz-

nych jest skierowana do właściwych zarządców dróg.

Zgodnie z art. 19 Ustawy z 21 marca 1985 r. o dro-

gach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.),

zarządcami dróg są:

• dla dróg krajowych – Generalny Dyrektor Dróg Krajo-

wych i Autostrad;

• dla dróg wojewódzkich – zarząd województwa;

• dla dróg powiatowych – zarząd powiatu;

• dla dróg gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Specyfika realizacji

inwestycji drogowej wynika

z faktu, iż wymaga ona

przeprowadzenia podziałów

i przejęcia własności wielu

nieruchomości, przez które

ma przebiegać.

Wprowadzona w 2008 r.

decyzja o zezwoleniu

na realizację inwestycji

drogowej ma charakter

skonsolidowanego

orzeczenia

administracyjnego.

40

N R 6 L U T Y 2 0 1 3

prawne zes zyty drogowe