

Przebudowa i remont
drogi nie są inwestycjami
w zakresie dróg publicznych
w rozumieniu ustawy
z 25 lipca 2008 r., a więc
nie wymagają uzyskania
decyzji o zezwoleniu
na realizację inwestycji.
Istniejące i planowane
Niemniej jednak należy wyraźnie podkreślić, iż ustawa
ZasInwDr odnosi się nie tylko do zamierzeń inwestycyj-
nych dotyczących już istniejących dróg publicznych, lecz
także do każdego procesu inwestycyjnego dotyczącego
obiektów, które dopiero docelowo mają uzyskać status
dróg publicznych. Przyjęcie stanowiska, iż omawianą
ustawę należy stosować jedynie do inwestycji na dro-
gach zaliczonych już do określonej kategorii drogi, skut-
kowałoby tym, że ustawa mogłaby mieć zastosowanie
tylko do remontów dróg już istniejących.
W doktrynie podkreśla się, iż już we wniosku inwe-
stor zobowiązany jest do określenia, jaką funkcję w sieci
drogowej planowana droga będzie pełnić. Na tej podsta-
wie ustala się, czy przedmiotem budowy będzie droga
wewnętrzna, czy droga publiczna
3
.
Jakie roboty wymagają ZRID?
Kolejnym zagadnieniem, które należy omówić, aby
określić zakres przedmiotowy stosowania ustawy, jest
wskazanie, jakiego rodzaju roboty budowlane, w zakre-
sie dróg publicznych, wymagają zezwolenia na realizację
inwestycji drogowej.
W tym celu należy odnieść się zarówno do rodzaju
rozstrzygnięć zawartych w decyzji ZRID, jak i – z uwagi
na brak zdefiniowania pojęcia inwestycji – do definicji
budowy, przebudowy oraz remontu drogi, które zostały
zawarte w Ustawie o drogach publicznych.
Decyzja ZRID ma charakter skonsolidowane-
go orzeczenia administracyjnego i łączy w sobie
m.in. rozstrzygnięcia administracyjne z zakresu usta-
lenia lokalizacji inwestycji, zatwierdzenia podziału nie-
ruchomości oraz przejścia własności nieruchomości
na rzecz Skarbu Państwa lub odpowiedniej jednostki
samorządu terytorialnego, a także zatwierdzenia pro-
jektu budowlanego. Z tego też względu należy przyjąć,
iż realizacja inwestycji w zakresie dróg publicznych,
w rozumieniu ustawy ZasInwDr, powinna wymagać
uzyskania rozstrzygnięć w tym zakresie,
m.in. podziału
i przejścia własności nieruchomości na rzecz Skar-
bu Państwa lub odpowiedniej jednostki samorządu
terytorialnego. Zatem nie może ona dotyczyć robót
budowlanych, które obejmują dotychczasowy teren
pasa drogowego, stanowiący już własność Skarbu
Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Analizując zawarte w Ustawie o drogach publicz-
nych definicje, należy stwierdzić, iż ani przebudowa,
ani remont drogi nie wymagają zmiany granic pasa
drogowego, a polegają jedynie na podwyższeniu pa-
rametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej
drogi (przebudowa – art. 4 pkt 18) lub wykonaniu robót
przywracających pierwotny stan drogi, także przy uży-
ciu wyrobów budowlanych innych niż użyte w stanie
pierwotnym (remont
– art. 4 pkt 19). Reali-
zacja tego typu robót
nie wymaga określe-
nia nowej lokalizacji
drogi, ustalenia linii
rozgraniczających ani
też nabycia kolejnych
nieruchomości.
Z tego względu
łat wo wywniosko-
wać, że przebudowa
i remont drogi nie są
inwestycjami w zakresie dróg publicznych w rozumie-
niu ustawy ZasInwDr, a więc nie wymagają uzyskania
decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Tylko zgłoszenie
Wykonanie więc przebudowy lub remontu ulicy będzie
wymagało zgłoszenia do właściwego organu admini-
stracji architektoniczno-budowlanej. Wynika to z art. 29
ust. 2 pkt 1 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 Prawa
budowlanego – zgodnie z którym roboty budowlane
polegające na remoncie istniejących obiektów budow-
lanych i urządzeń budowlanych, z wyjątkiem obiektów
wpisanych do rejestru zabytków, nie wymagają pozwole-
nia na budowę, lecz zgłoszenia. Również na zgłoszenie,
zgodnie z art. 29 ust. 2 pkt 12 w związku z art. 30 ust. 1
pkt 2 Prawa budowlanego, może być realizowana prze-
budowa dróg, torów i urządzeń kolejowych.
Fot. Dreamstime.com
43
d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e
prawne zes zyty drogowe