Table of Contents Table of Contents
Previous Page  45 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 45 / 68 Next Page
Page Background

Przebudowa i remont

drogi nie są inwestycjami

w zakresie dróg publicznych

w rozumieniu ustawy

z 25 lipca 2008 r., a więc

nie wymagają uzyskania

decyzji o zezwoleniu

na realizację inwestycji.

Istniejące i planowane

Niemniej jednak należy wyraźnie podkreślić, iż ustawa

ZasInwDr odnosi się nie tylko do zamierzeń inwestycyj-

nych dotyczących już istniejących dróg publicznych, lecz

także do każdego procesu inwestycyjnego dotyczącego

obiektów, które dopiero docelowo mają uzyskać status

dróg publicznych. Przyjęcie stanowiska, iż omawianą

ustawę należy stosować jedynie do inwestycji na dro-

gach zaliczonych już do określonej kategorii drogi, skut-

kowałoby tym, że ustawa mogłaby mieć zastosowanie

tylko do remontów dróg już istniejących.

W doktrynie podkreśla się, iż już we wniosku inwe-

stor zobowiązany jest do określenia, jaką funkcję w sieci

drogowej planowana droga będzie pełnić. Na tej podsta-

wie ustala się, czy przedmiotem budowy będzie droga

wewnętrzna, czy droga publiczna

3

.

Jakie roboty wymagają ZRID?

Kolejnym zagadnieniem, które należy omówić, aby

określić zakres przedmiotowy stosowania ustawy, jest

wskazanie, jakiego rodzaju roboty budowlane, w zakre-

sie dróg publicznych, wymagają zezwolenia na realizację

inwestycji drogowej.

W tym celu należy odnieść się zarówno do rodzaju

rozstrzygnięć zawartych w decyzji ZRID, jak i – z uwagi

na brak zdefiniowania pojęcia inwestycji – do definicji

budowy, przebudowy oraz remontu drogi, które zostały

zawarte w Ustawie o drogach publicznych.

Decyzja ZRID ma charakter skonsolidowane-

go orzeczenia administracyjnego i łączy w sobie

m.in

. rozstrzygnięcia administracyjne z zakresu usta-

lenia lokalizacji inwestycji, zatwierdzenia podziału nie-

ruchomości oraz przejścia własności nieruchomości

na rzecz Skarbu Państwa lub odpowiedniej jednostki

samorządu terytorialnego, a także zatwierdzenia pro-

jektu budowlanego. Z tego też względu należy przyjąć,

iż realizacja inwestycji w zakresie dróg publicznych,

w rozumieniu ustawy ZasInwDr, powinna wymagać

uzyskania rozstrzygnięć w tym zakresie,

m.in

. podziału

i przejścia własności nieruchomości na rzecz Skar-

bu Państwa lub odpowiedniej jednostki samorządu

terytorialnego. Zatem nie może ona dotyczyć robót

budowlanych, które obejmują dotychczasowy teren

pasa drogowego, stanowiący już własność Skarbu

Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Analizując zawarte w Ustawie o drogach publicz-

nych definicje, należy stwierdzić, iż ani przebudowa,

ani remont drogi nie wymagają zmiany granic pasa

drogowego, a polegają jedynie na podwyższeniu pa-

rametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej

drogi (przebudowa – art. 4 pkt 18) lub wykonaniu robót

przywracających pierwotny stan drogi, także przy uży-

ciu wyrobów budowlanych innych niż użyte w stanie

pierwotnym (remont

– art. 4 pkt 19). Reali-

zacja tego typu robót

nie wymaga określe-

nia nowej lokalizacji

drogi, ustalenia linii

rozgraniczających ani

też nabycia kolejnych

nieruchomości.

Z tego względu

łat wo wywniosko-

wać, że przebudowa

i remont drogi nie są

inwestycjami w zakresie dróg publicznych w rozumie-

niu ustawy ZasInwDr, a więc nie wymagają uzyskania

decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Tylko zgłoszenie

Wykonanie więc przebudowy lub remontu ulicy będzie

wymagało zgłoszenia do właściwego organu admini-

stracji architektoniczno-budowlanej. Wynika to z art. 29

ust. 2 pkt 1 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 Prawa

budowlanego – zgodnie z którym roboty budowlane

polegające na remoncie istniejących obiektów budow-

lanych i urządzeń budowlanych, z wyjątkiem obiektów

wpisanych do rejestru zabytków, nie wymagają pozwole-

nia na budowę, lecz zgłoszenia. Również na zgłoszenie,

zgodnie z art. 29 ust. 2 pkt 12 w związku z art. 30 ust. 1

pkt 2 Prawa budowlanego, może być realizowana prze-

budowa dróg, torów i urządzeń kolejowych.

Fot. Dreamstime.com

43

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

prawne zes zyty drogowe