Od 17 sierpnia br., na terenie katowickiego Śródmieścia, obowiązuje strefa uspokojonego ruchu, tzw. TEMPO 30. Celem projektu, który zakłada zmniejszenie dopuszczalnej prędkości do 30 km/h ma być poprawa komfortu życia mieszkańców oraz zwiększenie bezpieczeństwa.
Podczas gdy kierowcy w całej Polsce zgodnie narzekają na korki, które opóźniają czas dotarcia do celu, w Katowicach prędkość jazdy została dodatkowo zmniejszona. Urzędnicy zamontowali 70 znaków na obrzeżach strefy TEMPO 30, które informują o ograniczeniach prędkości, oraz przeprogramowali 13 sygnalizacji świetlnych. Ustawili też dodatkowe znaki poziome, piktogramy informujące o zmianach oraz przeprowadzili kampanię promującą wśród mieszkańców nową strefę pod hasłem „Przebojowa 30”. Jaki był cel wprowadzenia ograniczenia prędkości?
– Takie ograniczenie znacząco podnosi bezpieczeństwo na drodze, ponieważ zmniejsza różnicę prędkości pomiędzy samochodami a innymi uczestnikami ruchu. Niższa prędkość w sytuacji zagrożenia daje więcej czasu na reakcje kierowcom i pieszym, czyli w konsekwencji oznacza mniej wypadków. – wyjaśnia Paweł Sucheta, oficer rowerowy Miasta Katowice. – Gdy auto uderzy w pieszego przy prędkości 50 km/h, skutki zderzenia odpowiadają skutkom upadku z wysokości 10 metrów, a szanse na przeżycie wynoszą około 30%. Jeśli wypadek ma miejsce przy prędkości 30 km/h, można go porównać do upadku z wysokości 3,5 metra. Szanse przeżycia wzrastają do 90%. Warto pamiętać, że każdy kierowca staje się pieszym z chwilą opuszczenia samochodu. – kontynuuje.
Nie tylko bezpieczeństwo
Wprowadzenie strefy uspokojonego ruchu ma dodatkowo poprawić płynność ruchu samochodów, rowerzystów i pieszych, zmniejszyć stężenie spalin w centrum miasta i zredukować zużycie paliwa – jak podkreślają katowiccy urzędnicy, spaliny emitowane przez samochody to obecnie drugi po piecach grzewczych czynnik zwiększający toksyczność powietrza. TEMPO 30 to także szansa na symboliczne przywrócenie niezmotoryzowanym mieszkańcom centrum miasta i zachęta do poruszania się po nim piechotą, rowerem lub komunikacją miejską.
Na niektórych ulicach już teraz istnieje infrastruktura umożliwiająca uspokojenie ruchu, a na innych stopniowo będą wprowadzane zmiany, które mają pomóc osiągnąć założony cel. Docelowo w Katowicach zostaną zastosowane spowalniacze ruchu: zawężenia drogi, zmiany w sposobie parkowania, szykany i wyniesienia fragmentów ulic. W dalszych planach jest także
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.