Drogowe Inspiracje

Spokojniej dzięki „Przebojowej 30”

Od 17 sierpnia br., na terenie katowickiego Śródmieścia, obowiązuje strefa uspokojonego ruchu, tzw. TEMPO 30. Celem projektu, który zakłada zmniejszenie dopuszczalnej prędkości do 30 km/h ma być poprawa komfortu życia mieszkańców oraz zwiększenie bezpieczeństwa.

Podczas gdy kierowcy w całej Polsce zgodnie narzekają na korki, które opóźniają czas dotarcia do celu, w Katowicach prędkość jazdy została dodatkowo zmniejszona. Urzędnicy zamontowali 70 znaków na obrzeżach strefy TEMPO 30, które informują o ograniczeniach prędkości, oraz przeprogramowali 13 sygnalizacji świetlnych. Ustawili też dodatkowe znaki poziome, piktogramy informujące o zmianach oraz przeprowadzili kampanię promującą wśród mieszkańców nową strefę pod hasłem „Przebojowa 30”. Jaki był cel wprowadzenia ograniczenia prędkości?

– Takie ograniczenie znacząco podnosi bezpieczeństwo na drodze, ponieważ zmniejsza różnicę prędkości pomiędzy samochodami a innymi uczestnikami ruchu. Niższa prędkość w sytuacji zagrożenia daje więcej czasu na reakcje kierowcom i pieszym, czyli w konsekwencji oznacza mniej wypadków. – wyjaśnia Paweł Sucheta, oficer rowerowy Miasta Katowice. – Gdy auto uderzy w pieszego przy prędkości 50 km/h, skutki zderzenia odpowiadają skutkom upadku z wysokości 10 metrów, a szanse na przeżycie wynoszą około 30%. Jeśli wypadek ma miejsce przy prędkości 30 km/h, można go porównać do upadku z wysokości 3,5 metra. Szanse przeżycia wzrastają do 90%. Warto pamiętać, że każdy kierowca staje się pieszym z chwilą opuszczenia samochodu. – kontynuuje.

Nie tylko bezpieczeństwo

Wprowadzenie strefy uspokojonego ruchu ma dodatkowo poprawić płynność ruchu samochodów, rowerzystów i pieszych, zmniejszyć stężenie spalin w centrum miasta i zredukować zużycie paliwa – jak podkreślają katowiccy urzędnicy, spaliny emitowane przez samochody to obecnie drugi po piecach grzewczych czynnik zwiększający toksyczność powietrza. TEMPO 30 to także szansa na symboliczne przywrócenie niezmotoryzowanym mieszkańcom centrum miasta i zachęta do poruszania się po nim piechotą, rowerem lub komunikacją miejską.

Na niektórych ulicach już teraz istnieje infrastruktura umożliwiająca uspokojenie ruchu, a na innych stopniowo będą wprowadzane zmiany, które mają pomóc osiągnąć założony cel. Docelowo w Katowicach zostaną zastosowane spowalniacze ruchu: zawężenia drogi, zmiany w sposobie parkowania, szykany i wyniesienia fragmentów ulic. W dalszych planach jest także

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 55

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

NINA KINITZ wrzesień-październik | 5 (22) 2015

Harmonia w obliczu nowych technologii

Synergia pomiędzy innowacyjnymi technologiami a harmonijnym pięknem górskiej natury zapanowała w tym roku w Białce Tatrzańskiej za sprawą wydarzenia organizowanego przez firmę Intergraph. Forum Nowych Technologii, które trwało od 16 do 18 września, obejmowało aż 9 sesji tematycznych, panel dyskusyjny, warsztaty oraz liczne atrakcje. Uczestnikom przez cały czas towarzyszyły utwory Ennio Morricone, będące symbolami harmonii, która stała się hasłem przewodnim tegorocznego Forum.