Jedną z podstawowych bolączek zarządów samorządów lokalnych jest jakość dróg gminnych. Mamy w Polsce ponad 240 tys. km dróg gminnych (GUS 2013), z czego jedynie 45% ma nawierzchnię twardą, ulepszoną. A to oznacza ciągle narastający problem, który ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców powinien zostać rozwiązany jak najszybciej. Z przyczyn ekonomicznych nie jest to jednak łatwe.
Nasze technologie bitumiczne, stosowane na drogach niższych kategorii (KR1, KR2), z reguły nie wytrzymują próby czasu i już po 3–4 latach eksploatacji wymagają gruntownych napraw. To duże obciążenie dla budżetów gminnych. Remonty istniejących nawierzchni pochłaniają lwią część pieniędzy, co w istotny sposób ogranicza możliwość budowy nowych odcinków. I tutaj w sukurs przychodzi innowacyjna technologia o nazwie ROLLTECTM, czyli: warstwa ścieralna nawierzchni z betonu cementowego układana za pomocą tradycyjnych maszyn drogowych – ciężkich rozściełaczy do asfaltu – i zagęszczana walcami drogowymi. Receptura mieszanki betonowej ROLLTECTM została opracowana w laboratoriach Lafarge, każdorazowo mody kowana w oparciu o dostępność lokalnych surowców.
Ciekawym praktycznym przykładem zastosowania takiego rozwiązania jest przebudowa drogi gruntowej stanowiącej dojazd do posesji na ulicy Kubusia Puchatka w Mogilnie. Realizacja odbyła się w grudniu 2016 roku. Mieszankę betonową zaprojektowała i dostarczyła firma Lafarge. Wykonawcą całości przedsięwzięcia było Przedsiębiorstwo Inżynieryjno Drogowe Sp. z o.o. z Olszy. Należy podkreślić, że panujące o tej porze roku trudne warunki atmosferyczne wymuszały pełną mobilizację sił tak, aby wykorzystać nadarzające się „okienko pogodowe” i wykonać to zadanie w ciągu jednego dnia. Wykonawca – PID Olsza – w pełni sprostał temu wyzwaniu.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.