Wywiad

CYFROWY BLIŹNIAK ULICY, A NIE KATALOG GADŻETÓW – CZYM NAPRAWDĘ JEST SMART CITY

Rozmowa z Szymonem Ciupą – ekspertem smart city i GIS

SKĄD WZIĄŁ SIĘ POMYSŁ NA PODCAST MIASTOLOGICZNIE?

Pomysł na MiastoLogicznie zrodził się naturalnie – z rozmów, które prowadziliśmy między sobą podczas konferencji czy wspólnych projektów (jak np. podczas pracy nad Podręcznikiem dla Samorządów: Zarządzanie Danymi w Miastach). Podcast tworzą trzy osoby: prof. Aleksander Orłowski z Politechniki Gdańskiej – jedyny w Polsce profesor naukowo, ale i wdrożeniowo zajmujący się ideą miast inteligentnych, Piotr Hołubowicz – specjalista od inteligentnej mobilności, projektant i dostawca rozwiązań, oraz ja – od lat zajmuję się wdrażaniem idei smart city w polskich miastach, wykorzystaniem danych, geoinformacją i popularyzacją idei poprzez blog smartcity-expert.eu.

W pewnym momencie każdy z nas powiedział: „myślałem o podcaście…”. Postanowiliśmy połączyć siły. Naszym celem było stworzenie przestrzeni, w której ekspercko, ale przystępnie rozmawiamy o miastach z różnych perspektyw – naukowej, wdrożeniowej i doradczej. Rozmawiamy o strategiach smart city, danych, cyfrowych bliźniakach, mobilności, zarządzaniu przestrzenią miejską, zieleni, infrastrukturze, a także o tym, jak oszczędzać dzięki wdrażaniu technologii lub co poszło nie tak. Uważamy, że równie ważne jak sukcesy są lekcje z nieudanych wdrożeń – bo pomagają unikać kosztownych błędów innym samorządom.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

REDAKCJA wrzesień-październik | 5 (82) 2025 Tekst otwarty

NOWOCZESNE PODEJŚCIE DO BUDOWY I UTRZYMANIA DRÓG SAMORZĄDOWYCH – SPRAWDZONA TECHNOLOGIA SMA 16 JENA. STUDIUM PRZYPADKÓW

Utrzymanie sieci drogowej nie musi oznaczać kosztownych przebudów. Coraz częściej sięgamy po rozwiązania, które są szybkie, trwałe i ekonomiczne. Jednym z nich są nakładki asfaltowe – prosta metoda na przywrócenie funkcjonalności nawierzchni bez ingerencji w całą konstrukcję drogi. Kluczową rolę odgrywa tu mieszanka mineralno-asfaltowa SMA 16 JENA, która sprawdza się nie tylko jako materiał do nakładek, ale również w nowych nawierzchniach. Trwałość, odporność i wszechstronność sprawiają, że SMA 16 JENA staje się standardem w nowoczesnym utrzymaniu dróg.

Wniniejszym artykule wskażemy przykłady zastosowań technologii SMA16 JENA, które sprawdziły się w praktyce.

MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (82) 2025

OCHRONA OTOCZENIA DRÓG PRZED HAŁASEM

Podstawowym obowiązującym w Polsce aktem prawnym z zakresu ochrony przed hałasem jest ustawa – Prawo ochrony środowiska. Od momentu wprowadzenia w roku 2001 ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana [6]. Przepisy tej ustawy traktują hałas jako zanieczyszczenie środowiska i dlatego przyjmują takie same ogólne zasady, obowiązki i formy postępowania jak w pozostałych działach ochrony środowiska. Ustawa nakłada obowiązek tworzenia programów ochrony środowiska przed hałasem, które powinny powstawać na podstawie sporządzonych map akustycznych aglomeracji i terenów wokół dróg, lotnisk, a także linii kolejowych. Zgodnie z tą ustawą ochrona przed hałasem polega na zapewnieniu jak najlepszego stanu akustycznego środowiska.