Utrzymanie sieci drogowej nie musi oznaczać kosztownych przebudów. Coraz częściej sięgamy po rozwiązania, które są szybkie, trwałe i ekonomiczne. Jednym z nich są nakładki asfaltowe – prosta metoda na przywrócenie funkcjonalności nawierzchni bez ingerencji w całą konstrukcję drogi. Kluczową rolę odgrywa tu mieszanka mineralno-asfaltowa SMA 16 JENA, która sprawdza się nie tylko jako materiał do nakładek, ale również w nowych nawierzchniach. Trwałość, odporność i wszechstronność sprawiają, że SMA 16 JENA staje się standardem w nowoczesnym utrzymaniu dróg.
Wniniejszym artykule wskażemy przykłady zastosowań technologii SMA16 JENA, które sprawdziły się w praktyce.
BUDOWA NOWYCH JEDNOWARSTWOWYCH NAWIERZCHNI ASFALTOWYCH
Przykład nr 1: droga gminna i powiatowa o niskim natężeniu ruchu.
Rozwiązanie:
ułożenie warstwy SMA 16 JENA o grubości 6–8 cm jako jedynej warstwy asfaltowej.
Korzyści:
- brak konieczności wykonywania warstwy wiążącej,
- szybsza budowa i mniejsze koszty,
- łatwiejsze korygowanie nierówności podłoża dzięki zmiennej grubości warstwy,
- dobra szczelność i wysoka trwałość w porównaniu z klasycznymi AC.
BUDOWA WIELOWARSTWOWYCH KONSTRUKCJI ASFALTOWYCH
Przykład nr 2: droga powiatowa lub wojewódzka o średnim i dużym natężeniu ruchu: artykuł sponsorowany
Rozwiązanie:
SMA 16 JENA jako warstwa wiążąca (6–7 cm) oraz ścieralna (5 cm).
Korzyści:
- wariant „podwójne SMA” lub „potrójne SMA” wydłuża żywotność konstrukcji,
- lepsze rozłożenie naprężeń w konstrukcji drogowej,
- podniesienie odporności na koleinowanie i deformacje,
- możliwość użycia różnych typów lepiszczy – od 50/70 do PMB.
REMONTY I NAKŁADKI NA ISTNIEJĄCYCH NAWIERZCHNIACH
Przykład nr 3: przebudowa drogi gminnej lub powiatowej z uszkodzoną warstwą ścieralną (spękania, koleiny).
Rozwiązanie:
nakładka z SMA 16 JENA o grubości 5–6 cm, z frezowaniem starej nawierzchni lub bez – w zależności od stanu podbudowy. Uwaga! W przypadku dużych nierówności niezbędna warstwa wyrównawcza.
Korzyści:
- szybka realizacja (krótszy czas utrudnień w ruchu),
- możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego z recyklingu starej nawierzchni,
- poprawa nośności i szczelności,
- wysoka odporność na zmęczenie i dalszą degradację.
DROGI O DUŻYM OBCIĄŻENIU RUCHEM (TRANSPORT CIĘŻKI)
Przykład nr 4: dojazdy do stref przemysłowych, drogi powiatowe obsługujące ruch TIR
Rozwiązanie:
SMA 16 JENA w warstwie podbudowy (8–10 cm) oraz w warstwie ścieralnej (5 cm).
Korzyści:
- zwiększona nośność całej konstrukcji,
- mniejsze ugięcia i wyższa odporność na pękanie,
- możliwość stosowania wysokiej jakości lepiszczy modyfikowanych.
PODSUMOWANIE
SMA 16 JENA jest technologią uniwersalną, która może być stosowana na drogach samorządowych w wielu wariantach: od jednowarstwowych rozwiązań na drogach gminnych, przez nakładki remontowe, aż po wielowarstwowe układy „podwójne” czy „potrójne SMA” na drogach powiatowych i wojewódzkich obciążonych ruchem ciężkim.
Najważniejsze korzyści to:
- wydłużona trwałość nawierzchni,
- odporność na koleinowanie i spękania,
- ekonomia budowy i remontów,
- elastyczność w doborze lepiszczy i materiałów, w tym granulatu z recyklingu,
- możliwość etapowania budowy drogi i wykorzystania SMA16JENA jako warstwy wiążącej lub podbudowy pod kolejne warstwy asfaltowe.
Wszelkie informacje na temat tej technologii: poradnik, wzorcową specyfikację i przykłady zastosowań odnaleźć można na stronie internetowej www.sma16jena.pl