artykuł sponsorowany

NOWOCZESNE PODEJŚCIE DO BUDOWY I UTRZYMANIA DRÓG SAMORZĄDOWYCH – SPRAWDZONA TECHNOLOGIA SMA 16 JENA. STUDIUM PRZYPADKÓW

Utrzymanie sieci drogowej nie musi oznaczać kosztownych przebudów. Coraz częściej sięgamy po rozwiązania, które są szybkie, trwałe i ekonomiczne. Jednym z nich są nakładki asfaltowe – prosta metoda na przywrócenie funkcjonalności nawierzchni bez ingerencji w całą konstrukcję drogi. Kluczową rolę odgrywa tu mieszanka mineralno-asfaltowa SMA 16 JENA, która sprawdza się nie tylko jako materiał do nakładek, ale również w nowych nawierzchniach. Trwałość, odporność i wszechstronność sprawiają, że SMA 16 JENA staje się standardem w nowoczesnym utrzymaniu dróg.

Wniniejszym artykule wskażemy przykłady zastosowań technologii SMA16 JENA, które sprawdziły się w praktyce.

BUDOWA NOWYCH JEDNOWARSTWOWYCH NAWIERZCHNI ASFALTOWYCH

Przykład nr 1: droga gminna i powiatowa o niskim natężeniu ruchu.

Rozwiązanie: ułożenie warstwy SMA 16 JENA o grubości 6–8 cm jako jedynej warstwy asfaltowej.

Korzyści:

  • brak konieczności wykonywania warstwy wiążącej,
  • szybsza budowa i mniejsze koszty,
  • łatwiejsze korygowanie nierówności podłoża dzięki zmiennej grubości warstwy,
  • dobra szczelność i wysoka trwałość w porównaniu z klasycznymi AC.

 

 

BUDOWA WIELOWARSTWOWYCH KONSTRUKCJI ASFALTOWYCH

Przykład nr 2: droga powiatowa lub wojewódzka o średnim i dużym natężeniu ruchu: artykuł sponsorowany

Rozwiązanie: SMA 16 JENA jako warstwa wiążąca (6–7 cm) oraz ścieralna (5 cm).

Korzyści:

  • wariant „podwójne SMA” lub „potrójne SMA” wydłuża żywotność konstrukcji,
  • lepsze rozłożenie naprężeń w konstrukcji drogowej,
  • podniesienie odporności na koleinowanie i deformacje,
  • możliwość użycia różnych typów lepiszczy – od 50/70 do PMB.

REMONTY I NAKŁADKI NA ISTNIEJĄCYCH NAWIERZCHNIACH

Przykład nr 3: przebudowa drogi gminnej lub powiatowej z uszkodzoną warstwą ścieralną (spękania, koleiny).

Rozwiązanie: nakładka z SMA 16 JENA o grubości 5–6 cm, z frezowaniem starej nawierzchni lub bez – w zależności od stanu podbudowy. Uwaga! W przypadku dużych nierówności niezbędna warstwa wyrównawcza.

Korzyści:

  • szybka realizacja (krótszy czas utrudnień w ruchu),
  • możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego z recyklingu starej nawierzchni,
  • poprawa nośności i szczelności,
  • wysoka odporność na zmęczenie i dalszą degradację.

 

 

DROGI O DUŻYM OBCIĄŻENIU RUCHEM (TRANSPORT CIĘŻKI)

Przykład nr 4: dojazdy do stref przemysłowych, drogi powiatowe obsługujące ruch TIR

Rozwiązanie: SMA 16 JENA w warstwie podbudowy (8–10 cm) oraz w warstwie ścieralnej (5 cm).

Korzyści:

  • zwiększona nośność całej konstrukcji,
  • mniejsze ugięcia i wyższa odporność na pękanie,
  • możliwość stosowania wysokiej jakości lepiszczy modyfikowanych.

 

 

PODSUMOWANIE

SMA 16 JENA jest technologią uniwersalną, która może być stosowana na drogach samorządowych w wielu wariantach: od jednowarstwowych rozwiązań na drogach gminnych, przez nakładki remontowe, aż po wielowarstwowe układy „podwójne” czy „potrójne SMA” na drogach powiatowych i wojewódzkich obciążonych ruchem ciężkim.

Najważniejsze korzyści to:

  • wydłużona trwałość nawierzchni,
  • odporność na koleinowanie i spękania,
  • ekonomia budowy i remontów,
  • elastyczność w doborze lepiszczy i materiałów, w tym granulatu z recyklingu,
  • możliwość etapowania budowy drogi i wykorzystania SMA16JENA jako warstwy wiążącej lub podbudowy pod kolejne warstwy asfaltowe.

Wszelkie informacje na temat tej technologii: poradnik, wzorcową specyfikację i przykłady zastosowań odnaleźć można na stronie internetowej www.sma16jena.pl

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ wrzesień-październik | 5 (82) 2025

SZCZEGÓLNE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE REGULACJI STANU PRAWNEGO NIEKTÓRYCH DRÓG OGÓLNODOSTĘPNYCH

Niedawno weszła w życie ustawa dotycząca
szczególnych rozwiązań w zakresie dróg
ogólnodostępnych, którą powinni znać
zarządcy dróg. Ustawa zawiera:

  • szczególne rozwiązania dotyczące nabywania przez
    gminę własności niektórych nieruchomości gruntowych użytkowanych jako drogi ogólnodostępne;
  • organy właściwe w sprawach dotyczących regulacji
    stanu prawnego niektórych nieruchomości gruntowych użytkowanych jako drogi ogólnodostępne;
  • zasady ustalania odszkodowania za niektóre
    nieruchomości gruntowe użytkowane jako
    drogi ogólnodostępne.
RAFAŁ CZERWCZAK wrzesień-październik | 5 (82) 2025

PODSTAWY SPECUSTAWY – CO I DLACZEGO MOŻNA ZRIDEM

Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych przez blisko ćwierćwiecze funkcjonowania wyewoluowała od epizodycznej ustawy określającej zasady budowy dróg krajowych do trwale zakotwiczonej w systemie prawnym ustawy służącej przygotowaniu inwestycji dotyczących wszystkich kategorii dróg publicznych. Fakt, że drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne zostały objęte regulacjami specustawy dopiero na skutek kolejnych nowelizacji, może być jedną z przyczyn, dla których przygotowanie inwestycji w zakresie dróg niższych kategorii często generuje wątpliwości niewystępujące w ogóle przy inwestycjach dotyczących dróg krajowych.

Wątpliwości te nierzadko dotyczą spraw podstawowych, takich jak sama możliwość zastosowania specustawy do danej inwestycji. Celem niniejszego artykułu jest omówienie problematycznych zagadnień dotyczących zakresu specustawy przy inwestycjach dotyczących