Wywiad

BUDOWA ŚCIEŻKI ROWEROWEJ NOWA SÓL – OTYŃ – ZATONIE

Wywiad z Anną Chyłą, rzecznikiem prasowym starosta powiatowego w Nowej Soli.

8 października 2023 r. oficjalnie otwarto trasę rowerową Nowa Sól – Otyń – Zielona Góra. Kiedy narodził się pomysł, aby połączyć sieć ścieżek rowerowych? Jak wyglądała współpraca samorządowa przy realizacji tego projektu?

Infrastruktura rowerowa w naszym regionie wciąż się rozwijała. Przybywało kilometrów ścieżek na terenie powiatu nowosolskiego, ścieżki rowerowe budowała także Zielona Góra. Do połączenia tych potencjałów brakowało zaledwie 12 kilometrów. Podjęta przez partnerskie samorządy inicjatywa była odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców. Zielona Góra przygotowała projekt inwestycji, która realizowana była przez powiat nowosolski. Jednak na każdym etapie mogliśmy liczyć na wsparcie i doświadczenie naszych partnerów z Zielonej Góry, Nowej Soli i Otynia.

Z jakimi utrudnieniami mieszkańcy rejonu musieli się mierzyć, zanim powstała inwestycja? Fragmentaryzacja sieci rowerowej jest wciąż powszechnym problemem w Polsce.

Budowa ścieżek rowerowych to rozwiązanie kwestii bezpieczeństwa miłośników jednośladów na drogach. Zanim powstała ścieżka Nowa Sól – Otyń – Zatonie, mieszkańcy gminy Otyń dojeżdżali rowerami do urzędu, lekarza czy sklepu ruchliwą i niebezpieczną drogą powiatową. Dziś trasa do Zatonia jest chętnie uczęszczana przez rodziny z dziećmi, a wytrawni rowerzyści mają do dyspozycji liczącą ok. 160 km sieć dróg rowerowych.

Czy powiat brał udział w Programie Inwestycji Strategicznych Polski Ład? Proszę opowiedzieć, jak wyglądała kwestia dofinansowania w przypadku trasy Nowa Sól – Otyń – Zielona Góra.

Od samego początku partnerzy zdawali sobie sprawę z tego, że realizacja tak dużego projektu bez dofinansowania zewnętrznego jest niemożliwa. Pierwszy wniosek został złożony do urzędu marszałkowskiego, jednak nie udało się pozyskać unijnych pieniędzy. Kolejna próba pozyskania pieniędzy, tym razem z Programu Polski Ład, zakończyła się pomyślnie. Na realizację partnerskiego projektu powiat nowosolski otrzymał aż 11,7 mln zł.

Zdecydowano się na podpisanie umowy na realizację trasy rowerowej z firmą STRABAG. Co wpłynęło na tę decyzję? Czy wcześniej podejmowano współpracę z tą firmą przy realizacji inwestycji w rejonie?

Firma Strabag została wyłoniona w postępowaniu przetargowym. Cieszył nas fakt, że to właśnie ta firma złożyła najniższą ofertę, ponieważ miała opinię solidnego i doświadczonego wykonawcy.

Jakie wyzwania techniczne wystąpiły w trakcie budowy?

Z perspektywy czasu trudno mówić o znaczących dla inwestycji wyzwaniach technicznych. Jeśli jakieś się pojawiały, były rozwiązywane na bieżąco. 6 Wybór odpowiedniej nawierzchni jest kluczowy dla komfortu jazdy rowerzystów. Czym kierowano się przy wyborze nawierzchni bitumicznej? W tej samej technologii została wykonana nawierzchnia ścieżki „Kolej na rower” i rowerzyści chwalili komfort jazdy. Zależało nam, aby rozwiąza- nia techniczne, które wybierzemy, były praktyczne i trwałe.

Z perspektywy czasu, jak dana inwestycja zmieniła życie mieszkańców? Czy w regionie Nowa Sól – Otyń – Zielona Góra kwestie ekologiczne są ważne dla lokalnej społeczności?

Mimo że ścieżka Nowa Sól – Otyń – Zatonie została otwarta późną jesienią, widać, że to była trafiona inwestycja, ponieważ mieszkańcy chętnie z niej korzystają. Mamy nadzieję, że zbliżający się sezon rowerowy jeszcze mocniej to pokaże. W powiecie nowosolskim rowerzyści stanowią liczną grupę. I jest to związane nie tylko z turystyką rowerową czy formami aktywnego spędzania czasu, ale przede wszystkim rower wybierany jest jako tani i ekologiczny środek transportu.

Zanim powstała trasa rowerowa Nowa Sól – Otyń – Zielona Góra, powiat nowosolski mógł się poszczycić udziałem w projekcie „Kolej na rower”. Proszę opowiedzieć więcej o tym przedsięwzięciu.

Projekt „Kolej na rower” to projekt partnerski, który powiat nowosolski zrealizował we współpracy z 5 gminami – Nowa Sól, Otyń, Kożuchów, Kolsko i gmina wiejska Nowa Sól. Dzięki tej współpracy na nieczynnej od lat linii kolejowej nr 371 powstała ok. 50-kilometrowa ścieżka biegnąca przez cały nasz powiat – od Stypułowa do Studzieńca. Ścieżka posiada infrastrukturę towarzyszącą w postaci tzw. miejsc obsługi rowerzystów. Wyznaczono także 20 tras alternatywnych, które kończą się i zaczynają na ścieżce „Kolej na rower”. Z założenia ścieżka „Kolej na rower” miała pozwolić mieszkańcom powiatu bezpiecznie dotrzeć do pracy, szkoły, urzędów czy na zakupy, wykorzystując ekologiczny środek transportu, bez konieczności wydawania pieniędzy na benzynę czy bilety. Szybko jednak rowerostrada stała się sposobem na aktywne spędzanie czasu, a także atrakcją dla miłośników turystyki rowerowej z całej Polski.

Jakie inwestycje drogowe przewidziane są w najbliższej przyszłości w rejonie?

Powiat nowosolski jest w tracie realizacji inwestycji, w ramach której powstanie ścieżka rowerowa łącząca Kiełcz i Bytom Odrzański. W marcu 2023 r. została już podpisana umowa na jej zaprojektowanie i budowę. Aktualnie trwają prace projektowe. Kolejnym etapem będzie realizacja, która obejmuje m.in. przebudowę ul. Odrzańskiej w Kiełczu, budowę odcinka ścieżki do granic gminy Bytom Odrzański oraz budowę kładki pieszo-rowerowej nad Białą Wodą. To również projekt, który jest realizowany dzięki dofinansowaniu z Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład. Jego wartość to ok. 5,8 mln zł. Dobiegają końca prace projektowe nad budową ścieżki rowerowej z Nowej Soli do Siedliska. Gdy projekt będzie gotowy, zostanie ogłoszony przetarg. Na realizację tego zadania powiat nowosolski otrzymał blisko 8 mln zł dofinansowania z Programu Polski Ład. Obecnie trwają przygotowania do realizacji dwóch wieloletnich inwestycji:

  • rozbudowa drogi powiatowej Bytom Odrzański – Królikowice (zadanie realizowane w partnerstwie z gminą Bytom Odrzański),
  • rozbudowa skrzyżowania ulic Zielonogórska, Chrobrego, Grobla, Okrężna i Nowszej w miejscowości Nowa Sól (zadanie realizowane w partnerstwie z gminą miejską Nowa Sól).

Trwają także podstępowania przetargowe dotyczące remontu dróg powiatowych:

  • do miejscowości Lelechów,
  • Podbrzezie Dolne – Słocina,
  • Otyń – Niedoradz,
  • ul. Staszica w Nowej Soli.

Dziękujemy za rozmowę.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE