Jak zorganizować transport zbiorowy w obliczu tak dużego wydarzenia? Sprostania temu wyzwaniu podjął się Zakład Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej, który przygotował wstępną koncepcję rozwiązań bazującą na 4-dniowych warsztatach Koła Naukowego Systemów Komunikacyjnych. Opracowali ją studenci pod kierunkiem pracowników naukowych oraz zaproszonych ekspertów i instytucji odpowiedzialnych za transport. Niżej przedstawione elementy koncepcji należy traktować jedynie jako propozycje specjalistów, a nie gotowy projekt. Koncepcja będzie wdrażana dopiero wtedy, gdy odpowiedzialne władze podejmą stosowne decyzje.
Transport tramwajowy
Zakłada się oparcie systemu komunikacji tramwajowej na istniejącej sieci linii, przy wzmocnieniu wybranych linii o dodatkowy tabor i zwiększoną liczbę kursów oraz korektę niektórych tras. Przewidziany jest zróżnicowany rozkład jazdy dla komunikacji podczas wydarzeń na krakowskich Błoniach i wydarzeń w Brzegach, które będą się odbywały w sobotę i niedzielę. W ciągu tygodnia głównymi zadaniami komunikacji tramwajowej będzie dowiezienie pielgrzymów na wydarzenia odbywające się na Błoniach i w sanktuarium w Łagiewnikach oraz zapewnienie komunikacji tramwajowej mieszkańcom i turystom przyjeżdżającym do miasta. Nie można bowiem zapominać, że w Krakowie oprócz wielkich uroczystości nadal będzie się toczyło normalne życie miasta. Zapewne oprócz pielgrzymów przybędą także liczne rzesze turystów, jako że Kraków jest turystyczną stolicą Polski. Z funkcjonowania zostaną zupełnie wyłączone linie tramwajowe kursujące przez ulicę Franciszkańską, gdzie znajduje się słynne papieskie okno, z którego Jan Paweł II prowadził rozmowy z pielgrzymami. Wyłączone zostaną także linie, których trasy wiodą przez ulice Podwale i do pętli Cichy Kącik oraz na Salwator. Zakłada się wprowadzenie 6 punktów dowozu pielgrzymów na wydarzenia masowe na krakowskich Błoniach oraz w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia: Dworzec Towarowy, Plac Inwalidów, Bronowice, Most Grunwaldzki, Borek Fałęcki, Kurdwanów. Do obsługi tych najważniejszych relacji zakłada się uruchomienie następujących 5 linii magistralnych o częstotliwości kursowania co 5 minut:
- 4: Bronowice Małe – Wzgórza Krzesławickie,
- 8: Bronowice Małe – Borek Fałęcki,
- 24: Bronowice Małe – Kurdwanów,
- 50: Krowodrza Górka – Kurdwanów,
- 52: Czerwone Maki – Osiedle Piastów.
Proponuje się tymczasowe zawieszenie kursowania mniej znaczących linii, a mianowicie: 1, 2, 6, 7, 11 ze względu na potrzebę pozyskania potrzebnego taboru oraz lepszą czytelność układu komunikacji zbiorowej. Pozostałe linie ulegną wzmocnieniu lub będą kursować ze stałą, niezmienioną częstotliwością.
W wyniku szczegółowego przeanalizowania możliwości przewozowych, zidentyfikowano newralgiczne odcinki w sieci tramwajowej, czyli takie, na których natężenie ruchu tramwajów zbliża się do granicy przepustowości odcinka trasy. Są to kolejno:
- ul. Basztowa: 54 pociągi/godz.,
- ul. Westerplatte: 48 pociągów/godz.,
- tunel KST: Dworzec Towarowy – Rondo Mogilskie: 30 pociągów/godz.,
- ul. Karmelicka – Królewska: 48 pociągów/godz.
Oszacowano maksymalne liczby podróżnych, których przewiezienie do przyjętych miejsc dowozu pielgrzymów będzie możliwe:
- 20 000 osób/godz. do Bronowic,
- 15 000 osób/godz. do Dworca Towarowego,
- 10 000 osób/godz. do Mostu Grunwaldzkiego,
- 6 500 osób/godz. do Borku Fałęckiego,
- 5 000 osób/godz. do Kurdwanowa.
W sumie możliwe jest dowiezienie około 45 000 osób/godz. do punktów w pobliżu krakowskich Błoni, co oznacza, że szacunkowo komunikacja tramwajowa jest w stanie zrealizować 20% prognozowanych podróży. Łącznie do komunikacji na terenie całego miasta założono wykorzystanie 251 brygad o pojemności około 50 000 pasażerów/godz.
Opracowana koncepcja zakłada także zmieniony układ linii tramwajowych w sobotę i niedzielę, kiedy to mają się odbywać uroczystości w podkrakowskich Brzegach, gdzie przewiduje się około 2 mln. pielgrzymów. Kraków podzielono na 3 strefy dojazdowe, a do każdej został przypisany jeden punkt dowozu:
- cała Nowa Huta została przydzielona do przystanków Plac Centralny oraz Klasztorna,
- centrum i zachodnia część Krakowa do pętli Mały Płaszów,
- południowa część Krakowa do pętli Nowy Bieżanów.
Zakłada się wyłączenie estakady tramwajowej nad Dworcem PKP Płaszów, ze względu na prognozowane duże natężenia pielgrzymów udających się w kierunku Campusu Misericordiae w Brzegach. W dalszym ciągu wyłączone pozostają także ulica Franciszkańska i trasa do Cichego Kącika, natomiast trasa na Salwator zostaje przywrócona do ruchu. Ponownie zakłada się uruchomienie 5 linii magistralnych o częstotliwości kursowania co 5 minut w szczycie:
- 4: Bronowice Małe – Wzgórza Krzesławickie,
- 11: Borek Fałęcki – Nowy Bieżanów,
- 20: Bronowice Małe – Mały Płaszów,
- 23: Czerwone Maki – Nowy Bieżanów,
- 51: Krowodrza Górka – Mały Płaszów – uruchomienie nowej linii.
Oprócz tego zakłada się także tymczasowe zawieszenie linii: 2, 7, 12, 19 oraz wzmocnienie wybranych linii tramwajowych – w szczególności 16 i 21.
Analizując możliwości przewozowe, zidentyfikowano newralgiczne odcinki w sieci tramwajowej, czyli takie, na których natężenie ruchu tramwajów zbliża się do granicy
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.