Co się zmieni?
Uchwalona niedawno przez Sejm nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych niesie ze sobą największy zakres zmian od lat. Modyfikacja dotyka ponad połowy dotychczas obowiązujących przepisów. Jednym z najważniejszych obszarów, który doczekał się ingerencji ustawodawcy, są zasady wprowadzania zmian do umów w sprawie zamówień publicznych.
Skąd potrzeba zmiany?
Zasadnicza część uchwalonej nowelizacji wynika z konieczności implementowania do polskiego porządku prawnego dwóch dyrektyw unijnych:
- dyrektywy 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r., str. 65, z późn. zm.), zwanej „dyrektywą klasyczną”,
- dyrektywy 2014/25/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r., str. 243, z późn. zm.), zwanej „dyrektywą sektorową”.
Wskazane akty prawne wprowadzają do systemu zamówień publicznych szereg zmian, które mają być odpowiedzią na trudności zamawiających i wykonawców oraz usprawniać procedury udzielania zamówień i realizacji kontraktów publicznych. Rolą państw członkowskich Unii Europejskiej było wdrożenie przepisów dyrektyw do krajowego ustawodawstwa. Termin implementacji minął 18 kwietnia 2016 r., co sprawiło, że w ostatnich tygodniach prace nad nowelizacją przebiegały bardzo intensywnie.
Ostatecznie uchwalono ustawę, która nie tylko wprowadza do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektyw, ale z inicjatywy krajowego ustawodawcy dotyka elementów, o których dyrektywy milczą. Komunikacja elektroniczna między uczestnikami rynku, odformalizowanie procedur, instrumenty wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw, a także osób defaworyzowanych, kryteria oceny ofert oraz promocja trybów negocjacyjnych, innowacji, ochrony środowiska – to najważniejsze obszary zmian. Wśród nich znajdują się także zasady modyfikowania zawartych umów w sprawie zamówień publicznych.
Jak było dotychczas?
Problematykę zmian przedmiotowych umów w sprawie zamówienia publicznego reguluje obecnie art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp). Zgodnie z jego brzmieniem, zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub określił jej warunki w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Takie ukształtowanie kwestii zmian kontraktów publicznych dawało stronom umowy
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.