Warto Wiedzieć

PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE JAKO METODA NA DALSZE FINANSOWANIE POLSKIEJ INFRASTRUKTURY DROGOWEJ

Ze względu na potrzeby infrastrukturalne, sektor inwestycji drogowych coraz częściej sięga po narzędzie, jakim jest PPP, chociaż w różnych krajach dominują inne modele realizacji tego typu przedsięwzięć.

W 2020 r. projekty transportowe stanowiły dominującą grupę przedsięwzięć w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (dalej jako „PPP”), co dało 34% wszystkich realizowanych projektów. Projekty sektora transportowego obejmowały również transakcje o największej wartości (4,9 mld EUR w porównaniu do 6 mld EUR w 2019 r.). dziesięć projektów osiągnęło zamknięcie finansowe w 2020 r. (w 2019 r. było to osiem projektów). Warianty przewidujące odpłatność od użytkowników można spotkać w państwach, gdzie za przejazd drogą, mostem, tunelem może zostać ustanowiona opłata (tego rodzaju projekty PPP mają miejsce np. w Wielkiej Brytanii). W Polsce opłaty za pojedyncze przejazdy występują wyłącznie w projektach autostradowych realizowanych na podstawie umów koncesyjnych o budowę i eksploatację albo wyłącznie o eksploatację autostrady na podstawie art. 37 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. To właśnie budowa autostrad w systemie koncesyjnym (na podstawie odrębnej od PPP ustawy) stanowi grupę pierwszych inwestycji drogowych w formule szeroko rozumianego partnerstwa publiczno-prywatnego.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 28  Strona 29  Strona 30  Strona 31

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE