Wiele z uszkodzeń nawierzchni na drogach gminnych i powiatowych spowodowanych jest błędami projektantów i wykonawców oraz wyborem nieodpowiednich materiałów uwzględniających realia ruchu. Jak zapobiegać tym uchybieniom i jakie metody napraw i remontów wybrać, aby uniknąć kolejnych kosztownych inwestycji?
W ostatnich latach znaczenie transportu samochodowego wyraźnie wzrosło, zarówno na drogach krajowych, jak i na tych o znaczeniu lokalnym. Wiele dróg na sieciach lokalnych wymaga wykonania pilnych remontów. Jednocześnie gminy i powiaty dysponują jedynie ograniczonymi środkami finansowymi na te cele, w związku z czym naprawy i przebudowy powinny poprawiać stan techniczny dróg nie tylko chwilowo, ale przede wszystkim na długi czas, aby można było uniknąć kolejnych kosztownych inwestycji. Jednakże problemem jest często złe wykonawstwo (oraz niestety czasami również i projektowanie), a także nieodpowiednie dostosowanie użytych materiałów i rodzaju konstrukcji nawierzchni do realnych warunków ruchu (natężenie, obciążenie na oś, miejsca częstego hamowania i przyspieszania). Drogi gminne często przebiegają przez małe miejscowości oraz wsie i charakteryzują się stosunkowo małym natężeniem ruchu, lecz znacznymi obciążeniami na oś (pojazdy rolnicze), co bezwzględnie należy wziąć pod uwagę już na etapie fazy projektowej.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.