Technologie

Czy drogi lokalne mogą być trwałe?

Czy nawierzchnie dróg lokalnych mogą być trwałe? To istotne pytanie, które stawiają sobie zarządcy gminnej czy powiatowej sieci drogowej. Odpowiedź na nie jest również ważna dla użytkowników dróg lokalnych. To pytanie staje się szczególnie poważne w kontekście zazwyczaj skromnych budżetów, jakimi dysponują zarządcy dróg lokalnych. Pewną podpowiedzią w tej kwestii może być technologia nawierzchni betonowych.

Przy podejmowaniu decyzji o rodzaju nawierzchni należy uwzględniać następujące kryteria:

  • koszty społeczne,
  • koszty budowy,
  • koszty środowiskowe,
  • koszty utrzymania,
  • komfort użytkowania.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

WOJCIECH BAŃKOWSKI MACIEJ MALISZEWSKI JACEK SUDYKA EWA KAMIŃSKA listopad-grudzień | 6 (71) 2023

Szybkie remonty nawierzchni a gospodarka o obiegu zamkniętym

29 września 2023 r. odbyło się spotkanie inicjujące współpracę pomiędzy Klastrem Gospodarki Odpadowej i Recyklingu (KGOIR) – Krajowym Klastrem Kluczowym a Instytutem Badawczym Dróg i Mostów. Jednym z obszarów działalności Instytutu jest opracowanie i wdrażanie nowych technologii w budownictwie drogowym, opartych na materiałach pochodzących z recyklingu. Przykładem takich działań mogą być prowadzone od kilkunastu lat remonty ulic Warszawy wykonywane w technologii nazywanej frezowaniem i wzmocnieniem lub naprawami weekendowymi. Technologia ta promuje wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu (granulaty asfaltowe), pozyskanych z frezowania wyeksploatowanych nawierzchni asfaltowych. Wysoka jakość zrealizowanych tą metodą napraw i potwierdzona trwałość zachęca do zaadaptowania tej technologii również w innych miastach.

PRZEMYSŁAW ROKITOWSKI listopad-grudzień | 6 (71) 2023

Podstawowe narzędzia DSN: Identyfikacja warstw konstrukcji nawierzchni i sprawdzenie warunków wodnych (część 3)

Diagnostyka stanu nawierzchni (DSN), oprócz pomiaru charakterystycznych cech eksploatacyjnych i technicznych, takich jak: nośność, równość podłużna i poprzeczna czy właściwości przeciwpoślizgowe, obejmuje również rozpoznanie istniejącego układu warstw konstrukcji nawierzchni. W ramach badań rozpoznawczych można pozyskać informacje dotyczące m.in. grubości warstw nawierzchni, układu warstw na poszczególnych odcinkach, ich stanu technicznego czy przybliżonej wysokości poziomu zwierciadła wód gruntowych. Do przeprowadzenia takiej identyfikacji mogą posłużyć klasyczne metody inwazyjne, tj. nawiercenie otworów badawczych, lub bardziej nowoczesne metody nieniszczące, wykorzystujące technologię georadarową.