Nawierzchnia drogowa jest konstrukcją, której praca jest ściśle powiązana z warunkami gruntowo-wodnymi. Dokładne rozpoznanie podłoża pozwala na dobór układu warstw drogowych zapewniających właściwą nośność i trwałość, natomiast ustalenie wysokości zwierciadła wód gruntowych pozwala zaprojektować odpowiednie zabezpieczenie nawierzchni przed destrukcyjnym działaniem podwyższonej wilgotności. Nie zawsze badania geologiczne są jednak wystarczająco szczegółowe i konieczne jest wariantowanie układu warstw konstrukcyjnych w trakcie realizacji prac drogowych.
Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
- jaki wpływ na pracę nawierzchni drogowej ma podwyższona wilgotność,
- jakie znaczenie ma właściwe rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych,
- jakie rozwiązania zastosowano w analizowanym przypadku terenowym, by rozwiązać problem modyfikacji układu warstw konstrukcji nawierzchni.
WPŁYW WILGOTNOŚCI WARSTW NIEZWIĄZANYCH NA PRACĘ NAWIERZCHNI DROGOWEJ
Solidny fundament obiektu budowlanego jest gwarancją trwałości i niezawodności całej konstrukcji. W budownictwie drogowym rolę fundamentu pełnią podbudowy wykonane z różnych materiałów i w różnych technologiach. W nawierzchniach podatnych i półsztywnych w górnych warstwach konstrukcji nawierzchni najczęściej stosowane są podbudowy mineralno-asfaltowe oraz niezwiązane (kruszywowe), zaś w dolnych warstwach konstrukcji nawierzchni stosuje się materiały kruszywowe (niezwiązane), podbudowy związane spoiwem hydraulicznym lub też mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjne (MCE).
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.