Nawierzchnie dróg wewnętrznych niebędących pod zarządem samorządów często posiadają nawierzchnie gruntowe. Takie rozwiązanie, pod warunkiem poprawnego wykonania i doboru materiałów, nie jest złym pomysłem, a może również stanowić korzystną finansowo alternatywę dla dróg brukowanych. Wadą i potencjalnym kłopotem może okazać się możliwość skutecznego odprowadzenia wód opadowych, których nadmiar lub niekontrolowany spływ jest bardzo problematyczny w kontekście utrzymania i trwałości takich nawierzchni, co przedstawiono w opisanym przykładzie terenowym.
Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
- o rodzajach uszkodzeń mogących występować w nawierzchniach gruntowych i ażurowych,
- jaki wpływ na nawierzchnie gruntowe i przepuszczalne może mieć intensywny spływ wód opadowych na odcinkach bez elementów odwodnienia powierzchniowego lub kanalizacji deszczowej.
CHARAKTERYSTYKA OMAWIANEGO ODCINKA DROGOWEGO
Przedmiotem obserwacji był odcinek drogi wewnętrznej bez przejazdu o długości ok. 285 m prowadzącej ruch pojazdów do osiedla domów mieszkalnych jednorodzinnych (rys. 1). Droga wewnętrzna zlokalizowana była w jednym z miast w południowej części województwa śląskiego i charakteryzowała się różnorodnością w zakresie zastosowanej konstrukcji nawierzchni, tj. nawierzchni gruntowej i nawierzchni wzmocnionej betonowymi płytami ażurowymi.
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.