W polskiej praktyce często stosowane są odgięcia drogi rowerowej przed przejazdami dla rowerów, jednak eksperci z krajów o dużym doświadczeniu w organizacji ruchu rowerowego zdecydowanie odradzają takie rozwiązanie i dopuszczają jego zastosowanie jedynie w ściśle określonych warunkach.
W dotychczasowej polskiej praktyce budowy dróg dla rowerów często spotykane są odgięcia drogi dla rowerów przed przejazdami dla rowerów (zdj. 1., 2.). Odgięcia te są uzasadniane dwojako:
- wytworzeniem azylu dla samochodu skręcającego z jezdni równoległej do drogi dla rowerów lub samochodu wyjeżdżającego z jezdni prostopadłej do drogi dla rowerów,
- zmniejszeniem prędkości rowerzysty przed przejazdem rowerowym.
Z drugiej strony zaobserwowano także wiele skutków negatywnych:
- utrudnienie lub wręcz uniemożliwienie ewakuacji rowerzysty z przejazdu dla rowerów,
- utrudnienie obserwacji zbliżających się rowerów przez kierowcę,
- w szczególności nieczytelność zamiarów rowerzysty dla kierowcy,
- utrudnienie obserwacji zbliżających się samochodów przez rowerzystę,
- konflikty pomiędzy mijającymi się rowerzystami na dwukierunkowych drogach dla rowerów.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.