Faza projektowania dróg i ulic najczęściej wiąże się z koniecznością uzyskania dużej liczby uzgodnień, opinii i innych decyzji administracyjnych. Niestety bardzo często wielu projektantów w natłoku pism i korespondencji urzędowej zapomina o bardzo ważnym aspekcie, jakim jest przeprowadzenie dokładnej analizy rzeczywistych i prognozowanych warunków ruchowych.
Faktem jest, że należy zbadać nie tylko liczbowe natężenie pojazdów, lecz także przeanalizować jego strukturę rodzajową oraz występujące w danym rejonie cele i źródła podróży. Ponadto w przypadku prac związanych z remontami i przebudową istniejących dróg ważna jest odpowiednia ocena faktycznego stanu technicznego nawierzchni drogowej. Częstym błędem wielu projektantów oraz zarządców jest usilne projektowanie i wbudowywanie kolejnych nakładek bitumicznych w sytuacji, gdy uszkodzenia jezdni wcale nie są związane ze zbyt słabym pakietem warstw konstrukcyjnych lub nie jest to główny powód zniszczeń.
Etap projektowania i eksploatacji drogi
W pierwszej fazie projektowania zawsze powinno się rozpoczynać prace od wykonania wariantowych koncepcji budowanej drogi czy ulicy lub jej remontu.
W przypadku dróg wyższych kategorii, takich jak drogi ekspresowe czy autostrady, koncepcje wariantowe często dotyczą różnych przebiegów trasy drogowej, które następnie podlegają wielu konsultacjom społecznym. W przypadku dróg lokalnych bardzo rzadko zdarza się, że projekty takie są na tyle ważne, aby zachodziła konieczność ich konsultacji z mieszkańcami (choć bywają i takie sytuacje, szczególnie gdy droga przebiega przez tereny chronione przyrodniczo). Z tego powodu wielu projektantów nie opracowuje rozwiązań wariantowych, zakładając z góry ustalony przebieg osi drogi. Warto jednak pochylić się nad analizą różnych rozwiązań newralgicznych punktów projektowanego odcinka drogi, do których przede wszystkim należy zaliczyć skrzyżowania, odcinki o dużym zagęszczeniu zjazdów, rejony parkingów itp.
Projektowanie nowych dróg powinno zawsze uwzględniać nie tylko stan obecny, lecz także pełny cykl życia ulicy. Pod pojęciem cyklu życia produktu, w tym wypadku drogi, należy rozumieć fazę od projektu przez budowę i cykliczne prace remontowe aż do momentu, gdy zajdzie konieczność całkowitej przebudowy i rozbiórki drogi.
Z tego względu tak ważne jest przeanalizowanie warunków ruchowych, jakie mogą występować na drodze w okresie co najmniej dwudziestoletniej prognozy. Nie są one łatwe do wykonania, gdyż wymagają analizy wielu czynników i określenia planowanego sposobu zagospodarowania terenów sąsiadujących z drogą.
Analiza warunków ruchowych
Analiza obecnych i prognozowanych warunków ruchowych wiąże się z koniecznością przeprowadzenia co najmniej uproszczonych pomiarów natężenia ruchu. W przypadku ulic miejskich należy obowiązkowo analizować nie tylko ruch kołowy, lecz także pieszy i rowerowy. Niestety często zdarza się, że
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.