Realizacja inwestycji mostowych jest nierozerwalnie związana z budową i rozbudową sieci transportowej. Są one niezbędne dla zapewnienia połączeń i pokonania przez drogę przeszkód w terenie. Obowiązujące przepisy przewidują różne tryby przeprowadzenia procesu budowy. Możliwa jest realizacja tych obiektów na podstawie zgłoszenia robót, pozwolenia na budowę oraz w trybie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Oto podstawowe wymogi dotyczące realizacji obiektów infrastruktury drogowej oraz problemy związane z wykonaniem robót zgodnie z procedurami.
Inwestycje mostowe stanowią ważny aspekt realizacji sieci dróg, którego obecność gwarantuje ciągłość tras komunikacyjnych. Obiekty mostowe, klasyfikowane jako obiekty inżynierskie, są jednym z elementów infrastruktury drogowej. Podział obiektów inżynierskich przedstawiony w treści rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie przedstawia rysunek nr 1.
Zgodnie z wymienionym rozporządzeniem obiekt mostowy realizuje się w celu przeprowadzenia drogi, samodzielnego ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wędrówek zwierząt dziko żyjących lub innego rodzaju komunikacji gospodarczej nad przeszkodą terenową. Jest to jeden z najczęściej spotykanych obiektów inżynierskich (tab. 1) jednocześnie obejmujący najbardziej zróżnicowane zakresy robót, technologie i metody realizacji.
Wraz z rozwojem sieci komunikacyjnej kraju i budową dziesiątek kilometrów nowych dróg pojawiają się nowe obiekty mostowe. W wielu przypadkach przebudowywane lub wznoszone są jako odrębne inwestycje. W przeważającej większości przypadków są one jednak realizowane w ramach większego zamierzenia inwestycyjnego wraz z drogą, której drożność mają zapewnić. W związku z powyższym do przygotowania i realizacji inwestycji mostowych stosowane są przepisy i procedury dotyczące inwestycji drogowych. Podobnie jak drogi, mosty są obiektami o charakterze publicznym i mają znaczenie zarówno dla społeczności lokalnych, jak i ponadlokalnie.
Zanim rozpoczniemy inwestycję
Jedną z pierwszych formalności związanych z realizacją każdej inwestycji jest ustalenie jej lokalizacji. O ile miejsce realizacji obiektu mostowego jest zdeterminowane koniecznością pokonania przeszkody, to procedury związane z uzyskaniem prawa do terenu i realizacji na nim obiektu przebiegają podobnie jak dla innych przedsięwzięć o charakterze publicznym. Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, inwestycjami mającymi charakter publiczny są m.in. prace polegające na wydzielaniu gruntów pod drogi publiczne i drogi wodne oraz budowle, utrzymywaniu jak również wykonywaniu robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.
Po zdefiniowaniu potrzeby budowy oraz zaplanowaniu przedsięwzięcia inwestycyjnego należy przeprowadzić proces mający doprowadzić do wyrażenia w trybie administracyjnym zgody na realizację inwestycji w danym miejscu i danej formie oraz na określonych warunkach. W trakcie postępowania ważne jest stwierdzenie, czy jest opracowany plan zagospodarowania przestrzennego. Z przedstawioną procedurą związane jest uzyskanie decyzji środowiskowych oraz decyzji o warunkach zabudowy. W tabeli 2. przedstawiono omawianą procedurę na tle procesu inwestycyjnego.
Zgodnie z wzajemnie uzupełniającymi się przepisami Prawa Ochrony Środowiska i Prawa Wodnego przedsięwzięcia polegające na
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.