Artykuł sponsorowany. Przed nami kolejne lata, podczas których Polska ponownie zamieni się w wielki plac budowy. Niewątpliwie środki z Unii Europejskiej na lata 2014-2020 to wielka szansa na rozwój dla wielu przedsiębiorstw, obiektów użyteczności publicznej i infrastruktury. W Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 GDDKiA zaplanowała aż 810 km dróg w technologii betonowej z ponad 2220 km wszystkich zaplanowanych do budowy. Niewątpliwymi atutami nawierzchni betonowych są ich zwiększona trwałość oraz niższe koszty w cyklu życia drogi – koszty nie tylko budowy danego odcinka, ale i koszty jego utrzymania.
Wiele z argumentów, które przemawiały za budową części autostrad z betonu, również mogą pojawić się przy rozpatrywaniu inwestycji poprzez samorządy. Na drogach wojewódzkich, powiatowych oraz gminnych ruch również zwiększa się o wiele szybciej niż zakładano, a koszty ich utrzymywania stanowią duże wyzwanie dla samorządów.
Być może dlatego technologią, która zyskuje coraz większą popularność, jest beton wałowany (RCC z ang. Roller Compacted Conrete). Wysoka trwałość takich nawierzchni przekłada się na niższy koszt utrzymania przy podobnych kosztach budowy oraz podobnym czasie realizacji inwestycji względem tradycyjnych technologii.
Czym jest beton wałowany? Beton
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.