Prawne Zeszyty Drogowe

Oświetlenie – najczęstsze problemy zarządców dróg

O czym należy pamiętać jeszcze przed podpisaniem umowy z zakładem energetycznym na zakup energii, co warto uwzględnić w umowie konserwacji drogowych punktów świetlnych i czy można używać korektora, by ukryć błędy? Czas udzielić odpowiedzi na pytania, które najczęściej nurtują zarządców dróg.

Prawo energetyczne ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r., (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz.1059 ze zm.) wskazuje, że do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy, m.in.

  1.  planowanie i organizacja zaopatrzenia w energię elektryczną na obszarze gminy;
  2.   planowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:
    •  miejsc publicznych,
    •  dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich, 
    • dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 460 i 774), przebiegających w granicach terenu zabudowy,
    • części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2015 r., poz. 641 i 901), wymagających odrębnego oświetlenia:
      •  przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,
      •  stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej;
  3. finansowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:
    • dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,
    • dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, przebiegających w granicach terenu zabudowy,
    • części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, wymagających odrębnego oświetlenia:
      • przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,
      • stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej Jak widać ustawodawca nałożył na gminę zarówno zadania planistyczne oraz organizacyjne, jak i obowiązek zapewnienia finansowania. Pod pojęciem finansowania oświetlenia należy rozumieć

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

POBIERZ MATERIAŁY UZUPEŁNIAJĄCE

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

PIOTR KOŹLAREK styczeń-luty | 1 (24) 2016

Ekonomiczna jednowarstwówka

Drogi samorządowe stanowią około 95% sieci drogowej w Polsce. Taka skala sieci drogowej o znacząco niższym budżecie niż drogi krajowe i autostrady uzasadnia konieczność poszukiwania nowatorskich rozwiązań zarówno w podejściu teoretycznym, jak i wykonawczym. Muszą być one ekonomicznie uzasadnione i efektywne, ale przede wszystkim szybkie i bezproblemowe w wykonaniu.

NINA KINITZ styczeń-luty | 1 (24) 2016

W stronę smart city

Polskie samorządy coraz częściej wdrażają koncepcję inteligentnych miast. O miano „smart” walczą już nie tylko duże miasta jak Wrocław czy Warszawa – w wyścigu po oszczędności i optymalizację procesów uczestniczy już także m.in. Płock, Rzeszów i Białystok. Ważnym elementem smart city jest inteligentne oświetlenie drogowe. Jakie możliwości niesie za sobą jego wdrożenie? Zapytaliśmy o to dr. Łukasza Kulasa z Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, jednego z koordynatorów dużego międzynarodowego projektu badawczo-rozwojowego tworzącego zaawansowane rozwiązania w obszarze smart city.