Dlaczego warto zadbać o aktualizację i zmianę w operacie ewidencyjnym użytków gruntowych na działkach przeznaczonych pod budowę dróg publicznych? Na to pytanie postaram się udzielić odpowiedzi w niniejszym artykule.
Grunty zaliczone do przeznaczonych pod budowę dróg publicznych
Ewidencja gruntów i budynków obejmuje m.in. informacje dotyczące:
- gruntów, tj. ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas bonitacyjnych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty,
- budynków, tj. ich położenia, przeznaczenia, funkcji użytkowych i ogólnych danych technicznych,
- lokali, tj. ich położenia, funkcji użytkowych oraz powierzchni użytkowej.
Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych.
Wszystkie informacje podmiotowe i przedmiotowe zawiera operat ewidencyjny, składający się z bazy danych prowadzonej za pomocą systemu teleinformatycznego, zapewniającego w szczególności:
- odpowiednio zabezpieczone przechowywanie danych i ich aktualizację,
- udostępnianie oraz wspólne korzystanie z danych na zasadach określonych w przepisach o infrastrukturze informacji przestrzennej,
- wizualizację danych w formie rejestrów, kartotek i wykazów oraz mapy ewidencyjnej, a także udostępnianie zainteresowanym wypisów z tych rejestrów, kartotek i wykazów oraz wyrysów z mapy ewidencyjnej.
Wykazywane w ewidencji grunty przeznaczone pod budowę dróg publicznych lub linii kolejowych oznacza się symbolem „Tp”. Zgodnie z załącznikiem nr 6 do rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. z 2016 r., poz. 1034 j.t. ze zm.) do gruntów przeznaczonych pod budowę dróg publicznych lub linii kolejowych zalicza się grunty, które są własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego i zostały wydzielone pod drogi publiczne lub linie kolejowe na podstawie:
- ostatecznych decyzji zatwierdzających podział nieruchomości lub uchwał o scaleniu i podziale nieruchomości, wydanych na pod- stawie przepisów ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, a także prawomocnych orzeczeń sądowych orzeka- jących o podziale nieruchomości,
- o statecznych decyzji, o których mowa w art. 11a ust. 1 ustawy z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg pu- blicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 2031),
- o statecznych decyzji, o których mowa w art. 9o ust. 1 ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1297, z późn. zm.),
- ostatecznych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r., poz. 778, 904 i 961), ale na których budowa dróg publicznych lub linii kolejowych nie została zakończona.
Jak uchronić się przed podatkiem rolnym?
Dla zarządcy drogi biorącego udział w procesie przygotowania inwestycji drogowej niezwykle ważne jest, aby sporządzone przez jednostki wykonawstwa geodezyjnego wykazy zmian gruntowych, stanowiące integralną część map z projektem podziału nieruchomości, tj. dokumentacji niezbędnej do uzyskania od właściwego organu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, zawierały poprawne oznaczenia w zakresie użytków gruntowych w stosunku do działek zlokalizowanych w przyszłym pasie drogowym. Z doświadczenia autora wynika, że w przypadkach dokonywania podziału nieruchomości działki przeznaczone pod budowę dróg miewają w dokumentacji co do zasady prawidłowo oznaczony użytek gruntowy. W przypadku działek przejętych przez inwestora w całości praktyka bywa różna. Często bywa tak, że działki przeznaczone w całości pod pas drogowy w ogóle nie są wykazywane w wykazie zmian gruntowych, w efekcie czego występujący na niej użytek pozostaje niezmieniony (np. RIIIb). Jest to niewątpliwie błąd, który może rodzić konsekwencje finansowe. Dlatego zarządca drogi winien zwracać uwagę, aby każda działka przejęta przez inwestora, bez względu na to, czy w całości, czy po podziale, miała zmieniony użytek na „Tp”.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.