News

SZCZEGÓLNE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE REGULACJI STANU PRAWNEGO NIEKTÓRYCH DRÓG OGÓLNODOSTĘPNYCH

Niedawno weszła w życie ustawa dotycząca
szczególnych rozwiązań w zakresie dróg
ogólnodostępnych, którą powinni znać
zarządcy dróg. Ustawa zawiera:

  • szczególne rozwiązania dotyczące nabywania przez
    gminę własności niektórych nieruchomości gruntowych użytkowanych jako drogi ogólnodostępne;
  • organy właściwe w sprawach dotyczących regulacji
    stanu prawnego niektórych nieruchomości gruntowych użytkowanych jako drogi ogólnodostępne;
  • zasady ustalania odszkodowania za niektóre
    nieruchomości gruntowe użytkowane jako
    drogi ogólnodostępne.

SŁOWNICZEK POJĘĆ

  • Kataster nieruchomości to kataster w rozumieniu
    ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne.
  • Nieruchomość o nieuregulowanym stanie prawnym –
    to nieruchomość, dla której, ze względu na brak księgi
    wieczystej, zbioru dokumentów albo innych dokumentów, nie można ustalić osób, którym przysługują
    do niej prawa rzeczowe, lub nieruchomość, której
    dotychczasowy właściciel lub użytkownik
    wieczysty nie żyje, a spadkobiercy nie wykazali
    prawa do spadku.

 

 

ZMIANY W PRAWIE

Nieruchomości gruntowe pozostające w dniu wejścia w życie ustawy od co najmniej 20 lat we władaniu gminy, użytkowane jako drogi ogólnodostępne, niezaliczone do kategorii dróg publicznych, mogą zostać nabyte na własność gminy.

Przez nieruchomość należy rozumieć nieruchomość niezabudowaną, utwardzoną, użytkowaną jako drogę ogólnodostępną o znaczeniu lokalnym, po której odbywa się ruch pojazdów i pieszych, wykorzystywaną przez nieokreśloną liczbę użytkowników, stanowiącą uzupełnienie sieci dróg służących miejscowym potrzebom, funkcjonalnie zbliżoną do dróg publicznych i połączoną z drogami publicznymi.

 

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

REDAKCJA wrzesień-październik | 5 (82) 2025 Tekst otwarty

NOWOCZESNE PODEJŚCIE DO BUDOWY I UTRZYMANIA DRÓG SAMORZĄDOWYCH – SPRAWDZONA TECHNOLOGIA SMA 16 JENA. STUDIUM PRZYPADKÓW

Utrzymanie sieci drogowej nie musi oznaczać kosztownych przebudów. Coraz częściej sięgamy po rozwiązania, które są szybkie, trwałe i ekonomiczne. Jednym z nich są nakładki asfaltowe – prosta metoda na przywrócenie funkcjonalności nawierzchni bez ingerencji w całą konstrukcję drogi. Kluczową rolę odgrywa tu mieszanka mineralno-asfaltowa SMA 16 JENA, która sprawdza się nie tylko jako materiał do nakładek, ale również w nowych nawierzchniach. Trwałość, odporność i wszechstronność sprawiają, że SMA 16 JENA staje się standardem w nowoczesnym utrzymaniu dróg.

Wniniejszym artykule wskażemy przykłady zastosowań technologii SMA16 JENA, które sprawdziły się w praktyce.

MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (82) 2025

OCHRONA OTOCZENIA DRÓG PRZED HAŁASEM

Podstawowym obowiązującym w Polsce aktem prawnym z zakresu ochrony przed hałasem jest ustawa – Prawo ochrony środowiska. Od momentu wprowadzenia w roku 2001 ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana [6]. Przepisy tej ustawy traktują hałas jako zanieczyszczenie środowiska i dlatego przyjmują takie same ogólne zasady, obowiązki i formy postępowania jak w pozostałych działach ochrony środowiska. Ustawa nakłada obowiązek tworzenia programów ochrony środowiska przed hałasem, które powinny powstawać na podstawie sporządzonych map akustycznych aglomeracji i terenów wokół dróg, lotnisk, a także linii kolejowych. Zgodnie z tą ustawą ochrona przed hałasem polega na zapewnieniu jak najlepszego stanu akustycznego środowiska.