Table of Contents Table of Contents
Previous Page  40 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 / 68 Next Page
Page Background

nierskich, jak i hydrogeologicznych. Warunkiem jest,

aby dokonały tego osoby posiadające uprawnienia

dla projektowania obu zakresów robót.

W efekcie zrealizowanych robót (prac) geolo-

gicznych powinna zostać sporządzona odpowiednia

dokumentacja hydrogeologiczna, zatwierdzana na-

stępnie decyzją przez odpowiedni organ administracji

geologicznej. Zasady zatwierdzania takiej dokumentacji

są identyczne jak w przypadku dokumentacji geolo-

giczno-inżynierskich.

Szczegółową zawartość dokumentacji hydrogeolo-

gicznych określono we wspomnianym Rozporządzeniu

Ministra Środowiska w sprawie dokumentacji hydroge-

ologicznej i geologiczno-inżynierskiej. W § 11 opisano

tam specyficzne elementy dokumentacji hydrogeologicz-

nej określającej warunki hydrogeologiczne w związku

z zamierzonym wykonywaniem odwodnień budowlanych

otworami wiertniczymi. Natomiast w § 12 znaleźć można

zawartość dokumentacji hydrogeologicznej określającej

warunki hydrogeologiczne w związku z zamierzonym

wykonywaniem przedsięwzięć mogących negatywnie

oddziaływać na wody podziemne, w tym powodować

ich zanieczyszczenie.

W przeciwieństwie do projektów robót geologicz-

nych sporządzanie łącznych dokumentacji geologicznych

jest nieprawidłowe. Każdy z typów dokumentacji geo-

logicznych wskazanych w ustawie Prawo geologiczne

i górnicze (oraz w omawianym rozporządzeniu) powinien

stanowić odrębny dokument.

Podział kompetencji pomiędzy organami admini-

stracji geologicznej w zakresie zatwierdzania projektów

robót geologicznych lub dokumentacji jest odmienny dla

zakresu hydrogeologii i geologii inżynierskiej.

Zgodnie z art. 161 ust. 2 ustawy Prawo geologicz-

ne i górnicze do kompetencji starosty należą sprawy

związane z zatwierdzaniem projektów robót geologicz-

nych oraz z dokumentacjami geologicznymi, dotyczące

(art. 161 ust. 2 pkt 4 i 6):

• odwodnień budowlanych o wydajności nieprzekra-

czającej 50 m

3

/h,

• warunków hydrogeologicznych w związku z zamierzo-

nym wykonywaniem przedsięwzięć mogących negatyw-

nie oddziaływać na wody podziemne, w tym powodo-

wać ich zanieczyszczenie, dotyczących przedsięwzięć

zaliczanych do przedsięwzięć mogących znacząco

oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek

sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia

na środowisko może być wymagany, z wyłączeniem

przedsięwzięć mogących negatywnie oddziaływać na

wody lecznicze.

Obowiązki ministra środowiska w tym zakresie doty-

czą – zgodnie z art. 161 ust. 3 pkt 8 ustawy – ponadwo-

jewódzkich inwestycji liniowych. W pozostałym zakresie

kompetencje posiada marszałek województwa (zgodnie

z art. 161 ust. 1).

Projekty robót geologicznych i dokumentacje hydro-

geologiczne dla dróg powiatowych lub gminnych jako dla

przedsięwzięć mogących negatywnie oddziaływać na wody

podziemne najczęściej zatwierdzał będzie starosta.

Sporządzanie projektów robót geologicznych i doku-

mentacji geologicznych z zakresu hydrogeologii, zgodnie

z art. 50 i 210 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, zastrze-

żone jest dla osób posiadających uprawnienia geologiczne

kategorii IV i V (uprawnienia obecne) oraz nadawanych kie-

dyś uprawnień o numerach początkowych 04 i 05.

W interesie inwestorów i użytkowników

Jak widać, wymagany zakres i sposób rozpozna-

nia uwarunkowań dotyczących budowy podłoża

i obecności w nim wód podziemnych na potrzeby budow-

nictwa drogowego jest dość precyzyjnie uregulowany.

Pamiętać należy, że wykonywanie badań geotechnicz-

nych, geologiczno-inżynierskich czy hydrogeologicznych

leży przede wszystkim w interesie inwestorów i przyszłych

użytkowników drogi. Prawidłowo zaprojektowane rozpozna-

nie pozwala bowiem uniknąć dodatkowych kosztów zarów-

no w trakcie budowy, wynikających z nieprzewidzianej ko-

nieczności stosowania kosztownych rozwiązań technicznych

(by móc zrealizować przedsięwzięcie pomimo niesprzyjają-

cych warunków), jak i w przyszłości – poprzez zmniejszenie

liczby koniecznych napraw i remontów.

Ważne jest nie tylko wykonywanie badań, ale

też odpowiednie udokumentowanie ich wyników. Bra-

ki dotyczące wymaganych przepisami dokumentów

(np. decyzji zatwierdzających dokumentacje geologiczne)

stanowią często istotną przeszkodę w uznaniu ich za le-

galne i utrudniają uzyskanie pozwolenia na budowę czy

też zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

Należy także zwrócić uwagę na konieczność

współpracy projektanta inwestycji ze specjalistami

z zakresu geotechniki i geologii (w tym geologii inżynier-

skiej i hydrogeologii), bowiem jej brak może skutkować

problemami nie tylko technicznymi, ale też prawnymi.

mgr Mariusz Dyka

pracownik administracji rządowej i samorządowej,

Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony

Środowiska w Starostwie Powiatowym w Gliwicach;

przewodniczący komisji ekologii, członek Regionalnej

Komisji ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko

N R 6 L U T Y 2 0 1 3

38

prawne zes zyty drogowe