

nierskich, jak i hydrogeologicznych. Warunkiem jest,
aby dokonały tego osoby posiadające uprawnienia
dla projektowania obu zakresów robót.
W efekcie zrealizowanych robót (prac) geolo-
gicznych powinna zostać sporządzona odpowiednia
dokumentacja hydrogeologiczna, zatwierdzana na-
stępnie decyzją przez odpowiedni organ administracji
geologicznej. Zasady zatwierdzania takiej dokumentacji
są identyczne jak w przypadku dokumentacji geolo-
giczno-inżynierskich.
Szczegółową zawartość dokumentacji hydrogeolo-
gicznych określono we wspomnianym Rozporządzeniu
Ministra Środowiska w sprawie dokumentacji hydroge-
ologicznej i geologiczno-inżynierskiej. W § 11 opisano
tam specyficzne elementy dokumentacji hydrogeologicz-
nej określającej warunki hydrogeologiczne w związku
z zamierzonym wykonywaniem odwodnień budowlanych
otworami wiertniczymi. Natomiast w § 12 znaleźć można
zawartość dokumentacji hydrogeologicznej określającej
warunki hydrogeologiczne w związku z zamierzonym
wykonywaniem przedsięwzięć mogących negatywnie
oddziaływać na wody podziemne, w tym powodować
ich zanieczyszczenie.
W przeciwieństwie do projektów robót geologicz-
nych sporządzanie łącznych dokumentacji geologicznych
jest nieprawidłowe. Każdy z typów dokumentacji geo-
logicznych wskazanych w ustawie Prawo geologiczne
i górnicze (oraz w omawianym rozporządzeniu) powinien
stanowić odrębny dokument.
Podział kompetencji pomiędzy organami admini-
stracji geologicznej w zakresie zatwierdzania projektów
robót geologicznych lub dokumentacji jest odmienny dla
zakresu hydrogeologii i geologii inżynierskiej.
Zgodnie z art. 161 ust. 2 ustawy Prawo geologicz-
ne i górnicze do kompetencji starosty należą sprawy
związane z zatwierdzaniem projektów robót geologicz-
nych oraz z dokumentacjami geologicznymi, dotyczące
(art. 161 ust. 2 pkt 4 i 6):
• odwodnień budowlanych o wydajności nieprzekra-
czającej 50 m
3
/h,
• warunków hydrogeologicznych w związku z zamierzo-
nym wykonywaniem przedsięwzięć mogących negatyw-
nie oddziaływać na wody podziemne, w tym powodo-
wać ich zanieczyszczenie, dotyczących przedsięwzięć
zaliczanych do przedsięwzięć mogących znacząco
oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek
sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia
na środowisko może być wymagany, z wyłączeniem
przedsięwzięć mogących negatywnie oddziaływać na
wody lecznicze.
Obowiązki ministra środowiska w tym zakresie doty-
czą – zgodnie z art. 161 ust. 3 pkt 8 ustawy – ponadwo-
jewódzkich inwestycji liniowych. W pozostałym zakresie
kompetencje posiada marszałek województwa (zgodnie
z art. 161 ust. 1).
Projekty robót geologicznych i dokumentacje hydro-
geologiczne dla dróg powiatowych lub gminnych jako dla
przedsięwzięć mogących negatywnie oddziaływać na wody
podziemne najczęściej zatwierdzał będzie starosta.
Sporządzanie projektów robót geologicznych i doku-
mentacji geologicznych z zakresu hydrogeologii, zgodnie
z art. 50 i 210 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, zastrze-
żone jest dla osób posiadających uprawnienia geologiczne
kategorii IV i V (uprawnienia obecne) oraz nadawanych kie-
dyś uprawnień o numerach początkowych 04 i 05.
W interesie inwestorów i użytkowników
Jak widać, wymagany zakres i sposób rozpozna-
nia uwarunkowań dotyczących budowy podłoża
i obecności w nim wód podziemnych na potrzeby budow-
nictwa drogowego jest dość precyzyjnie uregulowany.
Pamiętać należy, że wykonywanie badań geotechnicz-
nych, geologiczno-inżynierskich czy hydrogeologicznych
leży przede wszystkim w interesie inwestorów i przyszłych
użytkowników drogi. Prawidłowo zaprojektowane rozpozna-
nie pozwala bowiem uniknąć dodatkowych kosztów zarów-
no w trakcie budowy, wynikających z nieprzewidzianej ko-
nieczności stosowania kosztownych rozwiązań technicznych
(by móc zrealizować przedsięwzięcie pomimo niesprzyjają-
cych warunków), jak i w przyszłości – poprzez zmniejszenie
liczby koniecznych napraw i remontów.
Ważne jest nie tylko wykonywanie badań, ale
też odpowiednie udokumentowanie ich wyników. Bra-
ki dotyczące wymaganych przepisami dokumentów
(np. decyzji zatwierdzających dokumentacje geologiczne)
stanowią często istotną przeszkodę w uznaniu ich za le-
galne i utrudniają uzyskanie pozwolenia na budowę czy
też zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
Należy także zwrócić uwagę na konieczność
współpracy projektanta inwestycji ze specjalistami
z zakresu geotechniki i geologii (w tym geologii inżynier-
skiej i hydrogeologii), bowiem jej brak może skutkować
problemami nie tylko technicznymi, ale też prawnymi.
mgr Mariusz Dyka
pracownik administracji rządowej i samorządowej,
Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony
Środowiska w Starostwie Powiatowym w Gliwicach;
przewodniczący komisji ekologii, członek Regionalnej
Komisji ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko
N R 6 L U T Y 2 0 1 3
38
prawne zes zyty drogowe