Table of Contents Table of Contents
Previous Page  25 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 68 Next Page
Page Background

TECHNOLOGIE

Nie zaleca się redukcji grubości warstw asfaltowych

w przypadku zastosowania wyrobów syntetycznych. Ba-

dania w tym zakresie dopiero trwają i do dziś nie ma jedno-

znacznej odpowiedzi na pytanie, czy zmniejszenie grubości

warstw w tym przypadku jest dobrym rozwiązaniem.

Warto też pamiętać, że układanie mieszanki mineral-

no-asfaltowej w zasadzie nie różni się w sposób znaczący

co do wymagań technologicznych w przypadku wyrobów

syntetycznych w porównaniu do standardowych robót na-

wierzchniowych. Istotne jest natomiast, by ruch pojazdów

po ułożonym wyrobie ograniczać do niezbędnego mini-

mum, stale kontrolując stan rozłożonej siatki czy włókniny.

Po wykonaniu nawierzchni zaleca się pobrać próbki

w postaci odwiertów w celu zbadania związania między-

warstwowego. W przypadku otrzymania wyników nega-

tywnych należy bezwzględnie podjąć działania naprawcze,

np. poprzez sfrezowanie i ponowne ułożenie syntetyku

i warstw asfaltowych. Zaniechanie tego etapu robót może

w krótkim czasie spowodować znacznie przyspieszoną

degradację nawierzchni.

Należy pamiętać, że syntetyki nie stanowią pana-

ceum na zbyt słabe nawierzchnie, o niedostatecznej

nośności w stosunku do odbywającego się po nich ru-

chu pojazdów. W takich przypadkach zaleca się raczej

wymianę całej konstrukcji nawierzchni na konstrukcję

dostosowaną do wyższej kategorii ruchu. Stosowanie

syntetyków powinno mieć tylko charakter profilaktyczny.

mgr inż. Tomasz Sochacki

BIBLIOGRAFIA:

1. Ajdukiewicz J.,

Zbrojenie nawierzchni asfaltowych – Czym? I za ile?

,

„Polskie Drogi” 1-2/2005.

2. Consultest AG,

Badanie możliwości frezowania warstw asfaltowych

zbrojonych siatkami S&P Glasphalt G i S&P Carbophalt G

,

Raport

0889-11-1/0889-11-2, czerwiec 2011.

Fot. 11. Przemieszczanie się siatki pod wpływem ruchu pojazdów

budowy (S&P Polska)

Fot. 10. Przemieszczanie się siatki pod wpływem ruchu

pojazdów budowy (S&P Polska)

Fot. 12. Układanie warstw asfaltowych na siatce (InterGrid)

Fot. 13. Układanie warstw asfaltowych na siatce (S&P Polska)

Fot. 14. Układanie warstw asfaltowych na siatce (InterGrid)

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

23