Table of Contents Table of Contents
Previous Page  24 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 68 Next Page
Page Background

Przy wykonywaniu MMA składającej się w 50% z AC

22 i w 50% z destruktu z frezowania o głębokości 7 cm uzy-

skano homogeniczne mieszanki. Przy badaniach mieszanki

nie stwierdzono istotnych różnic pomiędzy MMA z udziałem

destruktu z nawierzchni bez siatki i z siatkami [2].

To jedyne znalezione przez autora wyniki badań dla

frezowania nawierzchni zbrojonych siatkami stalowymi,

w związku z czym doradza się ostrożność przy stosowaniu

tego rozwiązania – z uwagi na możliwe przyszłe problemy

wykonawcze. Brak możliwości sfrezowania warstw bitu-

micznych w konsekwencji wiąże się – w razie remontu –

z koniecznością wymiany całej konstrukcji nawierzchni po

jej wcześniejszymmechanicznym rozebraniu. Koszt takiego

przedsięwzięcia jest nieporównywalnie większy od popu-

larnie stosowanej metody frezowania z nakładką asfaltową.

Przestrzegać wymagań!

Skuteczność stosowania wyrobów syntetycznych w na-

wierzchniach asfaltowych jest uzależniona od wielu czyn-

ników – na etapie zarówno projektowania, jak i wykonaw-

stwa. Ważne jest zrozumienie przez projektantów celu

stosowania poszczególnych wyrobów. Przede wszystkim

należy pamiętać, że syntetyki nie mają na celu istotne-

go zwiększenia nośności nawierzchni, a na pewno nie

przyczynią się do tego włókniny. Ponadto, aby wyroby

syntetyczne spełniały swoją funkcję, muszą znajdować

się w strefie rozciąganej warstw asfaltowych.

Należy też pamiętać o minimalnych grubościach

przykrycia syntetyku warstwami bitumicznymi (parame-

try te warto skonfrontować z zaleceniami producenta).

Specyfikacje Techniczne muszą być dostosowane

do projektowanego syntetyku i skupiać się na wybranych

parametrach produktu, które w sposób praktyczny wpły-

wają na efekt jego zastosowania w nawierzchni. Wybie-

rając materiał, z którego należy wykonać syntetyk, warto

zwrócić uwagę przede wszystkim na aspekt przyszłych

remontów i możliwości frezowania warstw nawierzchni

zawierających w swojej konstrukcji włókniny, siatki czy

kompozyty.

Podczas wykonawstwa należy bezwzględnie prze-

strzegać wymagań podawanych przez producenta,

w szczególności zwracając uwagę na poprawne skro-

pienie warstw emulsją oraz zapewnienie właściwego

związania międzywarstwowego. Przy rozkładaniu siatek

zaleca się co ok. 15 m podnieść je ku górze i naciągnąć,

aby zniwelować sfalowania i nierówności powstałe pod-

czas układania mechanicznego. W żadnym wypadku nie

wolno zapominać o zachowaniu odpowiednich wymagań

co do połączeń podłużnych i poprzecznych wyrobów

syntetycznych.

Fot. 6. Układanie siatki (S&P Polska)

Fot. 7. Układanie siatki (S&P Polska)

Fot. 8. Poprawianie nierówności powstałych przy mechanicznym ukła-

daniu siatki (S&P Polska)

Fot. 9. Naciąganie siatki w celu wyrównania nierówności i sfalowań

(S&P Polska)

N R 6 L U T Y 2 0 1 3

22

TECHNOLOGIE