Table of Contents Table of Contents
Previous Page  28 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 28 / 68 Next Page
Page Background

Kryterium doświadczenia

Za niedopuszczalne uznaje się stosowanie przy wybo-

rze najkorzystniejszej oferty – jako kryterium wyboru

– doświadczenia wykonawcy bądź posiadanej przez

wykonawcę znajomości określonej branży jako kryteriów

o charakterze podmio-

towym. Doświadcze-

nie wykonawcy może

natomiast stanowić

warunki jego udziału

w postępowaniu, o któ-

rych mowa w art. 22

p.z.p. Zgodnie bo-

wiem z przywołanym

przepisem, o udziele-

nie zamówienia mogą

ubiegać się wykonaw-

cy, którzy spełniają

warunki dotyczące:

• posiadania uprawnień do wykonywania określonej

działalności lub czynności (jeżeli przepisy prawa na-

kładają obowiązek ich posiadania),

• posiadania wiedzy i doświadczenia,

• dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym

oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia,

• sytuacji ekonomicznej i finansowej.

Tym samym posiadanie przez wykonawcę do-

świadczenia w realizowaniu określonych zamówień nie

pozostaje bez znaczenia dla oceny możliwości udzielenia

mu zamówienia [2]. Zamawiający może posłużyć się wa-

runkami określonymi w przywołanym przepisie, ponieważ

zachowuje on możliwość określenia warunków udziału

w postępowaniu, tak aby zapewnić udzielenie zamówienia

publicznego wykonawcy gwarantującemu należyte jego

wykonanie [3]. Przy czym zamawiający nie może okre-

ślać warunków udziału w postępowaniu w sposób, który

mógłby utrudniać uczciwą konkurencję [3], [4].

Innymi s łow y,

zamawiający może

ustanowić określone

wymagania wobec wy-

konawców w zakresie

dotyczącym posiada-

nia odpowiedniego

doświadczenia, wyma-

ganego do należytego

wykonania zamówienia, jedynie poprzez określenie od-

powiednich warunków udziału w postępowaniu, a nie

poprzez zastosowanie odpowiadających im kryteriów

oceny ofert.

Zastosowanie pozacenowych

kryteriów oceny ofert – przykłady

Przykład 1

Zamawiający określił w SIWZ następujące kryteria

oceny ofert: cena – 45%, jakość – 45%, termin płatności

– 10%. Czy zastosowanie terminu płatności jako kryte-

rium wyboru ofert narusza zasadę uczciwej konkurencji?

Termin płatności ceny może być przyjęty przez pod-

miot udzielający zamówienia publicznego jako jedno

z kryteriów oceny oferty [5]. Kryterium terminu płatności

może mieć bowiem duże znaczenie jako wyznacznik

atrakcyjności oferty, a poza tym stanowi element wa-

runków płatności. Warunki płatności zostały natomiast

potraktowane przez ustawodawcę na równi z innymi

kryteriami przedmiotowymi, o czym świadczy art. 86

ust. 4 p.z.p., zgodnie z którym podczas otwarcia ofert

podaje się nazwy (firmy) oraz adresy wykonawców,

a także informacje dotyczące ceny, terminu wykonania za-

mówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawar-

tych w ofertach. Należy jednak wyjaśnić, że kształtowanie

poszczególnych kryteriów oceny ofert nie jest działaniem

dowolnym, a charakter tych kryteriów musi mieć swoje

uzasadnienie w istniejących potrzebach zamawiającego.

Powyższe dotyczy także kryterium terminu płatności, które

powinno odpowiadać określonej potrzebie zamawiającego

i pozostawać w rozsądnych proporcjach do pozostałych

kryteriów, w szczególności do ceny.

Przykład 2

W ogłoszeniu o zamówieniu publicznym jako kryteria

wyboru oferty zamawiający podał: cena – 80%, wiary-

godność finansowa – 20%. Czy zastosowanie kryterium

wiarygodności finansowej jest zgodne z przepisami p.z.p.?

Zastosowanie jako kryteriów oceny ofert kryteriów

dotyczących właściwości wykonawcy (wiarygodność fi-

nansowa) jest rażącym naruszeniem art. 91 ust. 2 i 3 p.z.p.

Ustalane przez zamawiającego kryteria oceny ofert inne

niż cena powinny odnosić się do przedmiotu zamówienia.

Pozostaje to w ścisłym związku z nakazem sformułowanym

w art. 91 ust. 3 p.z.p., zgodnie z którym kryteria oceny ofert

nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szcze-

gólności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej

lub finansowej. Pamiętać przy tym należy, że wybór naj-

korzystniejszej oferty na podstawie kryteriów oceny ofert

należy odróżnić od oceny spełniania warunków udziału

w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 p.z.p.

Kryterium terminu płatności,

będące jednym z kryteriów

wyboru ofert, powinno

odpowiadać określonej

potrzebie zamawiającego

i pozostawać w rozsądnych

proporcjach do pozostałych

kryteriów, w szczególności

do ceny.

Ustalane przez

zamawiającego kryteria

oceny ofert inne niż cena

powinny odnosić się do

przedmiotu zamówienia.

N R 6 L U T Y 2 0 1 3

26

prawne zes zyty drogowe