

Kryterium doświadczenia
Za niedopuszczalne uznaje się stosowanie przy wybo-
rze najkorzystniejszej oferty – jako kryterium wyboru
– doświadczenia wykonawcy bądź posiadanej przez
wykonawcę znajomości określonej branży jako kryteriów
o charakterze podmio-
towym. Doświadcze-
nie wykonawcy może
natomiast stanowić
warunki jego udziału
w postępowaniu, o któ-
rych mowa w art. 22
p.z.p. Zgodnie bo-
wiem z przywołanym
przepisem, o udziele-
nie zamówienia mogą
ubiegać się wykonaw-
cy, którzy spełniają
warunki dotyczące:
• posiadania uprawnień do wykonywania określonej
działalności lub czynności (jeżeli przepisy prawa na-
kładają obowiązek ich posiadania),
• posiadania wiedzy i doświadczenia,
• dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym
oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia,
• sytuacji ekonomicznej i finansowej.
Tym samym posiadanie przez wykonawcę do-
świadczenia w realizowaniu określonych zamówień nie
pozostaje bez znaczenia dla oceny możliwości udzielenia
mu zamówienia [2]. Zamawiający może posłużyć się wa-
runkami określonymi w przywołanym przepisie, ponieważ
zachowuje on możliwość określenia warunków udziału
w postępowaniu, tak aby zapewnić udzielenie zamówienia
publicznego wykonawcy gwarantującemu należyte jego
wykonanie [3]. Przy czym zamawiający nie może okre-
ślać warunków udziału w postępowaniu w sposób, który
mógłby utrudniać uczciwą konkurencję [3], [4].
Innymi s łow y,
zamawiający może
ustanowić określone
wymagania wobec wy-
konawców w zakresie
dotyczącym posiada-
nia odpowiedniego
doświadczenia, wyma-
ganego do należytego
wykonania zamówienia, jedynie poprzez określenie od-
powiednich warunków udziału w postępowaniu, a nie
poprzez zastosowanie odpowiadających im kryteriów
oceny ofert.
Zastosowanie pozacenowych
kryteriów oceny ofert – przykłady
Przykład 1
Zamawiający określił w SIWZ następujące kryteria
oceny ofert: cena – 45%, jakość – 45%, termin płatności
– 10%. Czy zastosowanie terminu płatności jako kryte-
rium wyboru ofert narusza zasadę uczciwej konkurencji?
Termin płatności ceny może być przyjęty przez pod-
miot udzielający zamówienia publicznego jako jedno
z kryteriów oceny oferty [5]. Kryterium terminu płatności
może mieć bowiem duże znaczenie jako wyznacznik
atrakcyjności oferty, a poza tym stanowi element wa-
runków płatności. Warunki płatności zostały natomiast
potraktowane przez ustawodawcę na równi z innymi
kryteriami przedmiotowymi, o czym świadczy art. 86
ust. 4 p.z.p., zgodnie z którym podczas otwarcia ofert
podaje się nazwy (firmy) oraz adresy wykonawców,
a także informacje dotyczące ceny, terminu wykonania za-
mówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawar-
tych w ofertach. Należy jednak wyjaśnić, że kształtowanie
poszczególnych kryteriów oceny ofert nie jest działaniem
dowolnym, a charakter tych kryteriów musi mieć swoje
uzasadnienie w istniejących potrzebach zamawiającego.
Powyższe dotyczy także kryterium terminu płatności, które
powinno odpowiadać określonej potrzebie zamawiającego
i pozostawać w rozsądnych proporcjach do pozostałych
kryteriów, w szczególności do ceny.
Przykład 2
W ogłoszeniu o zamówieniu publicznym jako kryteria
wyboru oferty zamawiający podał: cena – 80%, wiary-
godność finansowa – 20%. Czy zastosowanie kryterium
wiarygodności finansowej jest zgodne z przepisami p.z.p.?
Zastosowanie jako kryteriów oceny ofert kryteriów
dotyczących właściwości wykonawcy (wiarygodność fi-
nansowa) jest rażącym naruszeniem art. 91 ust. 2 i 3 p.z.p.
Ustalane przez zamawiającego kryteria oceny ofert inne
niż cena powinny odnosić się do przedmiotu zamówienia.
Pozostaje to w ścisłym związku z nakazem sformułowanym
w art. 91 ust. 3 p.z.p., zgodnie z którym kryteria oceny ofert
nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szcze-
gólności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej
lub finansowej. Pamiętać przy tym należy, że wybór naj-
korzystniejszej oferty na podstawie kryteriów oceny ofert
należy odróżnić od oceny spełniania warunków udziału
w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 p.z.p.
Kryterium terminu płatności,
będące jednym z kryteriów
wyboru ofert, powinno
odpowiadać określonej
potrzebie zamawiającego
i pozostawać w rozsądnych
proporcjach do pozostałych
kryteriów, w szczególności
do ceny.
Ustalane przez
zamawiającego kryteria
oceny ofert inne niż cena
powinny odnosić się do
przedmiotu zamówienia.
N R 6 L U T Y 2 0 1 3
26
prawne zes zyty drogowe