

wania. Natomiast w celu zachowania uczciwej konku-
rencji zamawiający jest obowiązany eliminować oferty
stanowiące czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu
Ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 z późn. zm.)
albo naruszające przepisy Ustawy z 16 lutego 2007 r.
o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50,
poz. 331 z późn. zm.).
Cena jako kryterium obligatoryjne
Zastosowanie procedury udzielenia zamówienia publicz-
nego ma na celu wyłonienie spośród wszystkich ofert
złożonych w danym postępowaniu oferty najkorzyst-
niejszej, czyli takiej, która przedstawia najkorzystniejszy
bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przed-
miotu zamówienia publicznego, albo oferty z najniższą
ceną. W przypadku zamówień publicznych w zakresie
działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu
nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wy-
czerpujący, za ofertę najkorzystniejszą uznaje się tę,
która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych
kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia
publicznego (legalna definicja najkorzystniejszej oferty
została zawarta w art. 2 pkt 5 p.z.p.).
Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą
na podstawie kryteriów oceny ofert, określonych
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ),
stosownie do art. 91 p.z.p. Kryteriami tymi są cena
albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu
zamówienia. W toku aukcji elektronicznej kryteriami
oceny ofert są wyłącznie kryteria określone w SIWZ,
umożliwiające automatyczną ocenę oferty bez inge-
rencji zamawiającego, wskazane spośród kryteriów,
na podstawie których dokonano oceny ofert przed
otwarciem aukcji.
W świetle powyższego należy uznać, że cena jest
obligatoryjnym, lecz nie jedynym kryterium oceny ofert,
którym może posłużyć się zamawiający przy wyborze
najkorzystniejszej oferty.
Pozacenowe kryteria oceny ofert
Obok ceny zamawiający może zastosować także inne
kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia,
w szczególności:
• jakość,
• funkcjonalność,
• parametry techniczne,
• zastosowanie najlepszych dostępnych technologii
w zakresie oddziaływania na środowisko,
• koszty eksploatacji,
• serwis,
• termin wykonania za-
mówienia,
przy czym jest to wy-
liczenie przykładowe
i niewyczerpujące. Okre-
ślenie tych kryteriów
wraz z przypisaniem im
określonej wagi należy
do zamawiającego. De-
cydując o zastosowaniu
określonych kryteriów oceny ofert, zamawiający powinien
kierować się specyfiką przedmiotu zamówienia oraz po-
trzebą uzyskania zamówienia na najkorzystniejszych wa-
runkach. Pamiętać przy tym należy, że kryteria te powin-
ny odnosić się do przedmiotu zamówienia, co oznacza,
że zamawiający nie może stosować dowolnych kryteriów
oceny ofert, lecz tylko takie, które dotyczą oferowanej
usługi, dostawy lub roboty budowlanej. Ponadto, kryteria
oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy,
a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej,
technicznej lub finansowej (przy czym warto pamiętać,
że zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie
właściwości wykonawcy nie stosuje się do postępowań
o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi
o charakterze niepriorytetowym). Oznacza to, iż wła-
ściwości wykonawcy ubiegającego się o zamówienie
publiczne nie mogą być brane pod uwagę przy ocenie
najkorzystniejszej oferty. Za dopuszczalne uznaje się
natomiast np. zastosowanie kryterium odnoszącego się
do terminu wykonania zamówienia. Z punktu widzenia
interesu zamawiającego istotne jest bowiem ustalenie
terminu, w którym zostanie wykonane całe zamówienie
bądź poszczególne jego części. Tym samym oferowany
przez wykonawcę termin wykonania poszczególnych
zadań składających się na zamówienie może być
przedmiotem oceny dokonywanej przy wyborze oferty
najkorzystniejszej [1].
Oferta najkorzystniejsza
to taka, która przedstawia
najkorzystniejszy bilans
ceny i innych kryteriów
odnoszących się do
przedmiotu zamówienia
publicznego.
d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e
25