Table of Contents Table of Contents
Previous Page  27 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 68 Next Page
Page Background

wania. Natomiast w celu zachowania uczciwej konku-

rencji zamawiający jest obowiązany eliminować oferty

stanowiące czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu

Ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej

konkurencji Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 z późn. zm.)

albo naruszające przepisy Ustawy z 16 lutego 2007 r.

o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50,

poz. 331 z późn. zm.).

Cena jako kryterium obligatoryjne

Zastosowanie procedury udzielenia zamówienia publicz-

nego ma na celu wyłonienie spośród wszystkich ofert

złożonych w danym postępowaniu oferty najkorzyst-

niejszej, czyli takiej, która przedstawia najkorzystniejszy

bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przed-

miotu zamówienia publicznego, albo oferty z najniższą

ceną. W przypadku zamówień publicznych w zakresie

działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu

nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wy-

czerpujący, za ofertę najkorzystniejszą uznaje się tę,

która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych

kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia

publicznego (legalna definicja najkorzystniejszej oferty

została zawarta w art. 2 pkt 5 p.z.p.).

Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą

na podstawie kryteriów oceny ofert, określonych

w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ),

stosownie do art. 91 p.z.p. Kryteriami tymi są cena

albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu

zamówienia. W toku aukcji elektronicznej kryteriami

oceny ofert są wyłącznie kryteria określone w SIWZ,

umożliwiające automatyczną ocenę oferty bez inge-

rencji zamawiającego, wskazane spośród kryteriów,

na podstawie których dokonano oceny ofert przed

otwarciem aukcji.

W świetle powyższego należy uznać, że cena jest

obligatoryjnym, lecz nie jedynym kryterium oceny ofert,

którym może posłużyć się zamawiający przy wyborze

najkorzystniejszej oferty.

Pozacenowe kryteria oceny ofert

Obok ceny zamawiający może zastosować także inne

kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia,

w szczególności:

• jakość,

• funkcjonalność,

• parametry techniczne,

• zastosowanie najlepszych dostępnych technologii

w zakresie oddziaływania na środowisko,

• koszty eksploatacji,

• serwis,

• termin wykonania za-

mówienia,

przy czym jest to wy-

liczenie przykładowe

i niewyczerpujące. Okre-

ślenie tych kryteriów

wraz z przypisaniem im

określonej wagi należy

do zamawiającego. De-

cydując o zastosowaniu

określonych kryteriów oceny ofert, zamawiający powinien

kierować się specyfiką przedmiotu zamówienia oraz po-

trzebą uzyskania zamówienia na najkorzystniejszych wa-

runkach. Pamiętać przy tym należy, że kryteria te powin-

ny odnosić się do przedmiotu zamówienia, co oznacza,

że zamawiający nie może stosować dowolnych kryteriów

oceny ofert, lecz tylko takie, które dotyczą oferowanej

usługi, dostawy lub roboty budowlanej. Ponadto, kryteria

oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy,

a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej,

technicznej lub finansowej (przy czym warto pamiętać,

że zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie

właściwości wykonawcy nie stosuje się do postępowań

o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi

o charakterze niepriorytetowym). Oznacza to, iż wła-

ściwości wykonawcy ubiegającego się o zamówienie

publiczne nie mogą być brane pod uwagę przy ocenie

najkorzystniejszej oferty. Za dopuszczalne uznaje się

natomiast np. zastosowanie kryterium odnoszącego się

do terminu wykonania zamówienia. Z punktu widzenia

interesu zamawiającego istotne jest bowiem ustalenie

terminu, w którym zostanie wykonane całe zamówienie

bądź poszczególne jego części. Tym samym oferowany

przez wykonawcę termin wykonania poszczególnych

zadań składających się na zamówienie może być

przedmiotem oceny dokonywanej przy wyborze oferty

najkorzystniejszej [1].

Oferta najkorzystniejsza

to taka, która przedstawia

najkorzystniejszy bilans

ceny i innych kryteriów

odnoszących się do

przedmiotu zamówienia

publicznego.

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

25