Table of Contents Table of Contents
Previous Page  29 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 68 Next Page
Page Background

Przykład 3

Przedmiotem zamówienia publicznego prowa-

dzonego przez zamawiającego była dostawa nowych

autobusów miejskich, zasilanych sprężonym gazem

ziemnym. Wśród warunków określonych przez zama-

wiającego znalazły się:

• wymóg, aby oferowany autobus posiadał silnik tego

samego producenta co marka autobusu,

• wymóg posiadania przez wykonawcę doświadczenia

w zakresie wyprodukowania i dostarczenia autobusów

miejskich o parametrach użytkowych podobnych jak

parametry przedmiotu zamówienia.

Jako kryteria oceny ofert ustalono: cena – 65%,

warunki techniczne – 30% (punktowane

m.in

. w za-

kresie takich podkryteriów jak doświadczenie produk-

cyjno-eksploatacyjne autobusów zasilanych gazem –

10 pkt i wyposażenie warsztatowe – 10 pkt), warunki

gwarancji i serwisu – 5%. Czy takie określenie wy-

mogów i kryteriów wyboru oferty jest dopuszczalne?

Stawiając warunek, aby „oferowany autobus posia-

dał silnik tego samego producenta co marka autobusu”,

zamawiający istotnie ograniczył krąg potencjalnych wy-

konawców, a tym samym utrudnił uczciwą konkurencję.

Takie zawężenie kręgu wykonawców jest niedopusz-

czalne w świetle przepisów p.z.p. Ponadto, punktowane

w ramach kryterium oceny ofert podkryterium o nazwie

„doświadczenie produkcyjno-eksploatacyjne autobusów

zasilanych gazem” jest niewątpliwie kryterium odno-

szącym się do właściwości wykonawcy – czyli jego

doświadczenia – i narusza art. 91 ust. 3 p.z.p. [6].

Sposób stosowania pozacenowych

kryteriów oceny ofert

Jak już wskazano, zastosowane w postępowaniu

o udzielenie zamówienia publicznego kryteria oceny

ofert muszą odnosić się do opisanego przez zamawia-

jącego przedmiotu zamówienia. Kryteria te powinny

być opisane przez zamawiającego w sposób precyzyj-

ny oraz jednoznaczny, a także muszą być znane wyko-

nawcom przed złożeniem ofert. Zamawiający powinien

więc zamieścić w SIWZ i odpowiednio w ogłoszeniu

o zamówieniu czytelny i wyczerpujący opis kryteriów

oceny ofert, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów

i sposobu oceny ofert (art. 36 ust. 1 pkt 13 oraz art. 41

pkt 9 p.z.p.). W tym miejscu warto przywołać aktualne

wyjaśnienia Urzędu Zamówień Publicznych, dotyczące

sposobu stosowania pozacenowych kryteriów oceny

ofert [7], w myśl których:

• pozacenowe kryteria oceny ofert powinny być, w mia-

rę możliwości, dokładnie opisane – nie wystarczy

wskazanie nazwy kryterium, konieczne jest określe-

nie, w jaki sposób zamawiający będzie dokonywał

oceny w ramach tego kryterium,

• do wiadomości wykonawców powinien być podany

sposób oceny ofert na podstawie danego kryterium,

czyli konkretnie za co zamawiający będzie przyzna-

wał punkty i w jakiej wysokości,

• sposób dokonywania oceny ofert w ramach poszcze-

gólnych kryteriów co do zasady powinien nadawać

się do wyrażenia poprzez wzór matematyczny,

• ocena w ramach kryteriów powinna być stopnio-

walna i musi istnieć zasada pozwalająca wyrazić

ją punktowo w sposób obiektywny, kryterium musi

być opisane tak, aby wykonawca biorący udział

w postępowaniu wiedział nie tylko, jaką wagę za-

mawiający przypisuje danemu kryterium, ale także

za co konkretnie będzie on przyznawał w ramach

tego kryterium punkty, innymi słowy – konkretnym

cechom nabywanego dobra powinny być przypisane

konkretne wartości punktowe,

• w ramach opisu każdego kryterium oceny ofert po-

winna znaleźć się informacja dla wykonawcy, skąd

zamawiający będzie czerpał dane niezbędne przy

dokonywaniu oceny w ramach kryterium, a zatem

informacja o dokumentach bądź szczególnych ele-

mentach oferty, które będą brane pod uwagę w tym

aspekcie.

Wykluczenie wykonawców

z postępowania

Omawiając kryteria wyboru wykonawców w postępo-

waniu o zamówienie publiczne, nie sposób pominąć

określonych przez ustawodawcę kryteriów wykluczenia

wykonawców z takiego postępowania. Stosownie do

treści art. 24 p.z.p. z postępowania o udzielenie zamó-

wienia wyklucza się:

• wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonu-

jąc zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli

szkoda ta została stwierdzona orzeczeniem sądu,

które uprawomocniło się w okresie trzech lat przed

wszczęciem postępowania,

• wykonawców, z którymi dany zamawiający rozwiązał

albo wypowiedział umowę w sprawie zamówienia

publicznego bądź odstąpił od umowy w sprawie za-

mówienia publicznego z powodu okoliczności, za które

wykonawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli rozwiąza-

nie albo wypowiedzenie umowy bądź odstąpienie od

niej nastąpiło w okresie trzech lat przed wszczęciem

prawne zes zyty drogowe

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

27