

Przykład 3
Przedmiotem zamówienia publicznego prowa-
dzonego przez zamawiającego była dostawa nowych
autobusów miejskich, zasilanych sprężonym gazem
ziemnym. Wśród warunków określonych przez zama-
wiającego znalazły się:
• wymóg, aby oferowany autobus posiadał silnik tego
samego producenta co marka autobusu,
• wymóg posiadania przez wykonawcę doświadczenia
w zakresie wyprodukowania i dostarczenia autobusów
miejskich o parametrach użytkowych podobnych jak
parametry przedmiotu zamówienia.
Jako kryteria oceny ofert ustalono: cena – 65%,
warunki techniczne – 30% (punktowane
m.in. w za-
kresie takich podkryteriów jak doświadczenie produk-
cyjno-eksploatacyjne autobusów zasilanych gazem –
10 pkt i wyposażenie warsztatowe – 10 pkt), warunki
gwarancji i serwisu – 5%. Czy takie określenie wy-
mogów i kryteriów wyboru oferty jest dopuszczalne?
Stawiając warunek, aby „oferowany autobus posia-
dał silnik tego samego producenta co marka autobusu”,
zamawiający istotnie ograniczył krąg potencjalnych wy-
konawców, a tym samym utrudnił uczciwą konkurencję.
Takie zawężenie kręgu wykonawców jest niedopusz-
czalne w świetle przepisów p.z.p. Ponadto, punktowane
w ramach kryterium oceny ofert podkryterium o nazwie
„doświadczenie produkcyjno-eksploatacyjne autobusów
zasilanych gazem” jest niewątpliwie kryterium odno-
szącym się do właściwości wykonawcy – czyli jego
doświadczenia – i narusza art. 91 ust. 3 p.z.p. [6].
Sposób stosowania pozacenowych
kryteriów oceny ofert
Jak już wskazano, zastosowane w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego kryteria oceny
ofert muszą odnosić się do opisanego przez zamawia-
jącego przedmiotu zamówienia. Kryteria te powinny
być opisane przez zamawiającego w sposób precyzyj-
ny oraz jednoznaczny, a także muszą być znane wyko-
nawcom przed złożeniem ofert. Zamawiający powinien
więc zamieścić w SIWZ i odpowiednio w ogłoszeniu
o zamówieniu czytelny i wyczerpujący opis kryteriów
oceny ofert, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów
i sposobu oceny ofert (art. 36 ust. 1 pkt 13 oraz art. 41
pkt 9 p.z.p.). W tym miejscu warto przywołać aktualne
wyjaśnienia Urzędu Zamówień Publicznych, dotyczące
sposobu stosowania pozacenowych kryteriów oceny
ofert [7], w myśl których:
• pozacenowe kryteria oceny ofert powinny być, w mia-
rę możliwości, dokładnie opisane – nie wystarczy
wskazanie nazwy kryterium, konieczne jest określe-
nie, w jaki sposób zamawiający będzie dokonywał
oceny w ramach tego kryterium,
• do wiadomości wykonawców powinien być podany
sposób oceny ofert na podstawie danego kryterium,
czyli konkretnie za co zamawiający będzie przyzna-
wał punkty i w jakiej wysokości,
• sposób dokonywania oceny ofert w ramach poszcze-
gólnych kryteriów co do zasady powinien nadawać
się do wyrażenia poprzez wzór matematyczny,
• ocena w ramach kryteriów powinna być stopnio-
walna i musi istnieć zasada pozwalająca wyrazić
ją punktowo w sposób obiektywny, kryterium musi
być opisane tak, aby wykonawca biorący udział
w postępowaniu wiedział nie tylko, jaką wagę za-
mawiający przypisuje danemu kryterium, ale także
za co konkretnie będzie on przyznawał w ramach
tego kryterium punkty, innymi słowy – konkretnym
cechom nabywanego dobra powinny być przypisane
konkretne wartości punktowe,
• w ramach opisu każdego kryterium oceny ofert po-
winna znaleźć się informacja dla wykonawcy, skąd
zamawiający będzie czerpał dane niezbędne przy
dokonywaniu oceny w ramach kryterium, a zatem
informacja o dokumentach bądź szczególnych ele-
mentach oferty, które będą brane pod uwagę w tym
aspekcie.
Wykluczenie wykonawców
z postępowania
Omawiając kryteria wyboru wykonawców w postępo-
waniu o zamówienie publiczne, nie sposób pominąć
określonych przez ustawodawcę kryteriów wykluczenia
wykonawców z takiego postępowania. Stosownie do
treści art. 24 p.z.p. z postępowania o udzielenie zamó-
wienia wyklucza się:
• wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonu-
jąc zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli
szkoda ta została stwierdzona orzeczeniem sądu,
które uprawomocniło się w okresie trzech lat przed
wszczęciem postępowania,
• wykonawców, z którymi dany zamawiający rozwiązał
albo wypowiedział umowę w sprawie zamówienia
publicznego bądź odstąpił od umowy w sprawie za-
mówienia publicznego z powodu okoliczności, za które
wykonawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli rozwiąza-
nie albo wypowiedzenie umowy bądź odstąpienie od
niej nastąpiło w okresie trzech lat przed wszczęciem
prawne zes zyty drogowe
d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e
27