Table of Contents Table of Contents
Previous Page  20 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 68 Next Page
Page Background

Zalecenia projektowe

Poszczególne firmy oraz ośrodki badawcze różnią

się w opiniach na temat wpływu działania syntetyków

zastosowanych w konstrukcjach nawierzchni asfalto-

wych. Część producentów i badaczy mówi o 3-krot-

nym wzroście trwałości nawierzchni, inni o 10- lub

15-krotnym wzroście, a są też tacy, którzy twierdzą,

że poprawnie zastosowany syntetyk może podnieść

trwałość nawierzchni nawet 35-krotnie. Należy jednak

bardzo ostrożnie podchodzić do tego typu informacji.

Jeśli bowiem przyjmie się, że nawierzchnia niezbrojona,

z przenikającymi całą grubość nawierzchni pęknięciami,

wytrzyma w praktyce ok. 7 lat bez remontu, dawałoby to

żywotność nawierzchni zbrojonych na poziomie 245 lat!

A przecież nawet dla laika jest rzeczą jasną, że 25–30

lat jest górną granicą sprawności technicznej samej

nawierzchni asfaltowej [1]. Owszem, istnieją badania

(realizowane głównie w USA) dotyczące tzw. nawierzchni

długowiecznych, których trwałość można szacować

nawet na 50 lat i więcej, jednakże jest to dopiero faza

badań i odcinków doświadczalnych, a idea tych kon-

strukcji na pewno nie polega jedynie na zastosowaniu

odpowiedniego syntetyku między warstwy bitumiczne.

Przy wyborze konkretnego wyrobu pomocne dla

projektanta mogą być wytyczne poszczególnych pro-

ducentów oraz np. zeszyt nr 66 Instytutu Badawczego

Dróg i Mostów („Zalecenia stosowania geowyrobów

w warstwach asfaltowych nawierzchni drogowych”).

Przy projektowaniu należy przestrzegać określonej

kolejności prac. Trzeba przy tym pamiętać, że zastosowa-

nie syntetyków nie jest panaceum na wszystkie problemy

i czasami warto przeanalizować inne, znane i dostępne

technologie remontów. W przypadku nawierzchni nowych

warto dokładnie określić cel, w jakim chcemy użyć wyro-

bów syntetycznych, natomiast przy robotach remontowych

należy przeanalizować występujące w nawierzchni uszko-

dzenia i znaleźć przyczyny ich powstawania.

W miastach częstym zabiegiem remontowym jest

sfrezowanie istniejącej nawierzchni, np. na grubość 4 cm

oraz wykonanie w to miejsce nowego dywanika asfal-

towego o grubości 3–4 cm. Należy pamiętać, że jedną

z podstawowych zasad stosowania wyrobów synte-

tycznych (np. siatki) jest ich umiejscowienie w strefie

rozciąganej! Największe siły rozciągające w przypadku

standardowego układu warstw asfaltowych występują

na głębokości 5–8 cm, w związku z czym powinno się

w tym przypadku zastosować grubsze warstwy MMA

lub układ warstw wiążącej i ścieralnej. Przy niespełnieniu

tego wymagania może się okazać, że syntetyk w ogóle

nie będzie spełniał założonej przez projektanta funkcji.

Rys. 2. Poszerzenia istniejących nawierzchni asfaltowych

Rys. 1. Remonty istniejących spękanych nawierzchni asfaltowych

Rys. 3. Miejsca wykopów pod instalacje

N R 6 L U T Y 2 0 1 3

18

TECHNOLOGIE