

Zalecenia projektowe
Poszczególne firmy oraz ośrodki badawcze różnią
się w opiniach na temat wpływu działania syntetyków
zastosowanych w konstrukcjach nawierzchni asfalto-
wych. Część producentów i badaczy mówi o 3-krot-
nym wzroście trwałości nawierzchni, inni o 10- lub
15-krotnym wzroście, a są też tacy, którzy twierdzą,
że poprawnie zastosowany syntetyk może podnieść
trwałość nawierzchni nawet 35-krotnie. Należy jednak
bardzo ostrożnie podchodzić do tego typu informacji.
Jeśli bowiem przyjmie się, że nawierzchnia niezbrojona,
z przenikającymi całą grubość nawierzchni pęknięciami,
wytrzyma w praktyce ok. 7 lat bez remontu, dawałoby to
żywotność nawierzchni zbrojonych na poziomie 245 lat!
A przecież nawet dla laika jest rzeczą jasną, że 25–30
lat jest górną granicą sprawności technicznej samej
nawierzchni asfaltowej [1]. Owszem, istnieją badania
(realizowane głównie w USA) dotyczące tzw. nawierzchni
długowiecznych, których trwałość można szacować
nawet na 50 lat i więcej, jednakże jest to dopiero faza
badań i odcinków doświadczalnych, a idea tych kon-
strukcji na pewno nie polega jedynie na zastosowaniu
odpowiedniego syntetyku między warstwy bitumiczne.
Przy wyborze konkretnego wyrobu pomocne dla
projektanta mogą być wytyczne poszczególnych pro-
ducentów oraz np. zeszyt nr 66 Instytutu Badawczego
Dróg i Mostów („Zalecenia stosowania geowyrobów
w warstwach asfaltowych nawierzchni drogowych”).
Przy projektowaniu należy przestrzegać określonej
kolejności prac. Trzeba przy tym pamiętać, że zastosowa-
nie syntetyków nie jest panaceum na wszystkie problemy
i czasami warto przeanalizować inne, znane i dostępne
technologie remontów. W przypadku nawierzchni nowych
warto dokładnie określić cel, w jakim chcemy użyć wyro-
bów syntetycznych, natomiast przy robotach remontowych
należy przeanalizować występujące w nawierzchni uszko-
dzenia i znaleźć przyczyny ich powstawania.
W miastach częstym zabiegiem remontowym jest
sfrezowanie istniejącej nawierzchni, np. na grubość 4 cm
oraz wykonanie w to miejsce nowego dywanika asfal-
towego o grubości 3–4 cm. Należy pamiętać, że jedną
z podstawowych zasad stosowania wyrobów synte-
tycznych (np. siatki) jest ich umiejscowienie w strefie
rozciąganej! Największe siły rozciągające w przypadku
standardowego układu warstw asfaltowych występują
na głębokości 5–8 cm, w związku z czym powinno się
w tym przypadku zastosować grubsze warstwy MMA
lub układ warstw wiążącej i ścieralnej. Przy niespełnieniu
tego wymagania może się okazać, że syntetyk w ogóle
nie będzie spełniał założonej przez projektanta funkcji.
Rys. 2. Poszerzenia istniejących nawierzchni asfaltowych
Rys. 1. Remonty istniejących spękanych nawierzchni asfaltowych
Rys. 3. Miejsca wykopów pod instalacje
N R 6 L U T Y 2 0 1 3
18
TECHNOLOGIE