Table of Contents Table of Contents
Previous Page  22 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 68 Next Page
Page Background

wykonanie warstwy wyrównującej lub profilującej,

rowki i nierówności występujące po frezowaniu mogą

bowiem osłabić przyczepność wyrobu do warstw bi-

tumicznych (choć niektórzy producenci dopuszczają

pozostawienie rowków po frezowaniu – o głębokości

nie większej niż 10 mm). Zaleca się również wypeł-

nienie wszelkich pęknięć w starej nawierzchni oraz

uzupełnienie szczelin masą mineralno-asfaltową.

Bardzo ważnym aspektem jest możliwość wbudo-

wywania wyrobów syntetycznych pod jedną lub między

dwie warstwy asfaltowe. Producenci często wyraźnie

określają, że ich wyroby mogą być wbudowywane tylko

między dwie warstwy bitumiczne (np. siatka ARMAPAL G).

W przyszłości może to być jeden z głównych powodów

nieuznania przez producenta syntetyku – w razie sytuacji

spornych – gwarancji.

Odparowana czy nie?

Wyroby syntetyczne, takie jak włókniny czy siatki, nale-

ży układać na podłożu skropionym emulsją, przy czym

zaleca się tutaj najczęściej kationowe emulsje asfaltowe,

modyfikowane polimerami. Wielkość skropienia należy

zweryfikować bezpośrednio na budowie, ale można

przyjąć ogólne wartości od 0,3 do 0,6 kg/m

2

w zależno-

ści do rodzaju wyrobu oraz stanu nawierzchni skrapianej.

Większość dokumentów i wytycznych zaleca układanie

syntetyków dopiero po odparowaniu wody z emulsji,

choć są także wykonawcy, którzy twierdzą, że lepiej

układać np. włókniny czy siatki bezpośrednio po skro-

pieniu emulsją, ponieważ łatwiej jest wtedy wykonywać

wszelkie poprawki w ułożeniu syntetyku (co jest znacznie

trudniejsze, gdy woda z emulsji odparuje). Tak naprawdę

poprawne są obie metody, pod warunkiem spełnienia

podstawowej zasady – że warstwy asfaltowe są wbu-

dowywane dopiero po całkowitym odparowaniu wody

z emulsji i sprawdzeniu poprawności ułożenia wyrobu

oraz jego przylegania do powierzchni. W przypadku

miejscowych sfalowań i nierówności wyrób należy prze-

ciąć oraz tak ułożyć, aby fragmenty wyrobu nakładały

się na siebie.

Siatki i włókniny można rozkładać na nawierzchni

w sposób ręczny lub zmechanizowany. Niektóre wyroby

na początku należy dodatkowo przytwierdzić do pod-

łoża, przy użyciu np. bolców mocujących i talerzyków

dociskowych. W celu uniknięcia powstawania fałd i nie-

równości co ok. 15 m zaleca się unieść rolkę z wyrobem

lekko do góry i naprężyć. W przypadku występowania

w nawierzchni takich urządzeń jak studnie czy wpusty za-

leca się obcięcie siatki, tak aby pozostawić ok. 10–15 cm

do ich obrysu.

Łączenie wyrobów

Każdy producent bardzo dokładnie opisuje warunki

łączenia wyrobów w przypadku występowania łą-

czeń podłużnych i poprzecznych. Jeśli więc w ST

nie zapisano wymagań w tym zakresie, można

stosować najczęściej przyjmowane zalecenia, to

znaczy nakładanie się rolek w kierunku podłużnym

co najmniej na 10–15 cm, a w kierunku poprzecznym

– na ok. 50 cm. Ważne jest przy tym, aby połącze-

nia podłużne i poprzeczne warstw bitumicznych nie

pokrywały się z łączeniami występującymi na syn-

tetyku. Częstym problemem dla wykonawców jest

wbudowywanie syntetyków (dotyczy to szczególnie

siatek) na łukach poziomych o małych wartościach

promieni w planie drogi. W takich przypadkach zaleca

się pocięcie siatki na fragmenty i ułożenie ich w taki

sposób, aby nakładały się wzajemnie na siebie, a na-

stępnie przytwierdzenie ich do podłoża.

Generalnie zaleca się zredukowanie do minimum

ruchu pojazdów po rozłożonych syntetykach. Można

dopuścić co najwyżej ruch technologiczny, jednak

przy zachowaniu dużej ostrożności i stałej kontroli (aby

w razie potrzeby natychmiast zareagować, np. poprzez

ograniczenie dopuszczalnego tonażu pojazdów poru-

szających się po warstwie). Nie wolno również zezwalać

na wykonywanie takich manewrów jak nagłe hamowa-

nie, przyspieszanie czy skręcanie.

W większości przypadków ułożenie syntetyków nie

ma znaczącego wpływu na technologię wykonywania

warstw bitumicznych. Należy przestrzegać wszystkich

wymogów dla procesów układania poszczególnych

warstw z mieszanek mineralno-asfaltowych, w tym

w szczególności temperatur wbudowywania oraz gra-

nicznych temperatur zagęszczania. Podczas poruszania

się rozściełacza trzeba stale kontrolować stan ułożenia

wyrobu na podłożu, aby nie dochodziło do jego sfalowań

pod wpływem ruchu maszyny.

Sprzęt zagęszczający

Jedną z ważniejszych spraw dotyczących wykonawcy

warstw asfaltowych jest w tym przypadku odpowiedni

dobór sprzętu zagęszczającego. Często producenci

nie zezwalają na zastosowanie walców wibracyjnych,

a dopuszczają jedynie statyczne, aby redukować do mi-

nimum możliwość przemieszczania się siatki w płasz-

czyźnie pionowej i poziomej. Wykorzystanie walców

wibracyjnych dopuszcza się tylko w przypadku wbu-

dowywania mieszanek w grubych warstwach, powyżej

8 cm, ale i tutaj zalecana jest bardzo duża ostrożność

i umiar w stosowaniu wibracji.

N R 6 L U T Y 2 0 1 3

20

TECHNOLOGIE