

Związanie międzywarstwowe
Bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na związanie między-
warstwowe, szczególnie na styku syntetyków z warstwami
bitumicznymi. Zaleca się dużą dokładność w wykonywaniu
tego typu badania, gdy mamy do czynienia z wyroba-
mi syntetycznymi w konstrukcjach asfaltowych. W razie
stwierdzenia słabego związania lub wręcz jego braku pod
żadnym warunkiem nie wolno dopuścić takiej nawierzchni
do ruchu. W takiej sytuacji zaleca się sfrezowanie nowych
warstw asfaltowych i ponowne wykonanie nawierzchni.
W przeciwnym razie w niedługim czasie z pewnością
powstaną na nawierzchni sfalowania oraz liczne spę-
kania, które pod wpływem niszczącego działania wody
i ruchu pojazdów z czasem będą coraz bardziej degra-
dować nawierzchnię. Problem poprawnego związania
międzywarstwowego jest znacznie rzadziej zauważalny
w przypadku stosowania siatek niż w przypadku włóknin
oraz kompozytów. Wynika to z budowy tych wyrobów,
jednakże nie oznacza to, że przy stosowaniu siatki można
takich badań zaniechać.
Frezowanie nawierzchni z wyrobami
syntetycznymi
Jak już wspomniano, często projektanci narzucają w ST
jeden konkretny rodzaj materiału, z jakiego może być wy-
konany syntetyk, bez zastanowienia się nad sensem takich
zapisów. Jak może to wpłynąć na przyszłe remonty takich
dróg? W 2011 r. na terenie firmy Aufdermaur/Schyz
przeprowadzono badania destruktu asfaltowego uzy-
skanego po frezowaniu warstw nawierzchni zawierają-
cych w swojej konstrukcji wyroby syntetyczne w postaci
siatek szklanych oraz szklano-węglowych. W ramach
projektu badawczego na istniejącej nawierzchni ułożo-
no siatkę oraz wykonano warstwę ścieralną z mieszanki
AC 11, przy czym – dla celów porównawczych – wykona-
no również odcinek bez syntetyków. Po pięciu dniach od
wykonania robót sfrezowano nawierzchnie na grubość
4 cm oraz 7 cm (w tym przypadku destrukt zawierał
fragmenty siatek).
Przy frezowaniu na grubość 4 cm nie napotkano
żadnych trudności wykonawczych, a warstwa siatki po-
została widoczna na powierzchni frezowania. Natomiast
destrukt z frezowania na grubość 7 cm został wykorzy-
stany w formie granulatu asfaltowego do produkcji nowej
mieszanki mineralno-asfaltowej, na której przeprowa-
dzono szereg badań laboratoryjnych. Ocena wzrokowa
destruktu wskazywała na występowanie fragmentów
siatki o długości nieprzekraczającej 20 cm. Występowa-
nie syntetyków nie zakłócało w żaden sposób procesu
frezowania nawierzchni.
Fot. 2. Poprawnie rozłożona siatka (S&P Polska)
Fot. 3. Poprawnie rozłożona siatka (S&P Polska)
Fot. 4. Niewłaściwa siatka i błędne jej ułożenie (S&P Polska)
Fot. 5. Niewłaściwa siatka i błędne jej ułożenie (S&P Polska)
d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e
21
TECHNOLOGIE