Table of Contents Table of Contents
Previous Page  23 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 68 Next Page
Page Background

Związanie międzywarstwowe

Bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na związanie między-

warstwowe, szczególnie na styku syntetyków z warstwami

bitumicznymi. Zaleca się dużą dokładność w wykonywaniu

tego typu badania, gdy mamy do czynienia z wyroba-

mi syntetycznymi w konstrukcjach asfaltowych. W razie

stwierdzenia słabego związania lub wręcz jego braku pod

żadnym warunkiem nie wolno dopuścić takiej nawierzchni

do ruchu. W takiej sytuacji zaleca się sfrezowanie nowych

warstw asfaltowych i ponowne wykonanie nawierzchni.

W przeciwnym razie w niedługim czasie z pewnością

powstaną na nawierzchni sfalowania oraz liczne spę-

kania, które pod wpływem niszczącego działania wody

i ruchu pojazdów z czasem będą coraz bardziej degra-

dować nawierzchnię. Problem poprawnego związania

międzywarstwowego jest znacznie rzadziej zauważalny

w przypadku stosowania siatek niż w przypadku włóknin

oraz kompozytów. Wynika to z budowy tych wyrobów,

jednakże nie oznacza to, że przy stosowaniu siatki można

takich badań zaniechać.

Frezowanie nawierzchni z wyrobami

syntetycznymi

Jak już wspomniano, często projektanci narzucają w ST

jeden konkretny rodzaj materiału, z jakiego może być wy-

konany syntetyk, bez zastanowienia się nad sensem takich

zapisów. Jak może to wpłynąć na przyszłe remonty takich

dróg? W 2011 r. na terenie firmy Aufdermaur/Schyz

przeprowadzono badania destruktu asfaltowego uzy-

skanego po frezowaniu warstw nawierzchni zawierają-

cych w swojej konstrukcji wyroby syntetyczne w postaci

siatek szklanych oraz szklano-węglowych. W ramach

projektu badawczego na istniejącej nawierzchni ułożo-

no siatkę oraz wykonano warstwę ścieralną z mieszanki

AC 11, przy czym – dla celów porównawczych – wykona-

no również odcinek bez syntetyków. Po pięciu dniach od

wykonania robót sfrezowano nawierzchnie na grubość

4 cm oraz 7 cm (w tym przypadku destrukt zawierał

fragmenty siatek).

Przy frezowaniu na grubość 4 cm nie napotkano

żadnych trudności wykonawczych, a warstwa siatki po-

została widoczna na powierzchni frezowania. Natomiast

destrukt z frezowania na grubość 7 cm został wykorzy-

stany w formie granulatu asfaltowego do produkcji nowej

mieszanki mineralno-asfaltowej, na której przeprowa-

dzono szereg badań laboratoryjnych. Ocena wzrokowa

destruktu wskazywała na występowanie fragmentów

siatki o długości nieprzekraczającej 20 cm. Występowa-

nie syntetyków nie zakłócało w żaden sposób procesu

frezowania nawierzchni.

Fot. 2. Poprawnie rozłożona siatka (S&P Polska)

Fot. 3. Poprawnie rozłożona siatka (S&P Polska)

Fot. 4. Niewłaściwa siatka i błędne jej ułożenie (S&P Polska)

Fot. 5. Niewłaściwa siatka i błędne jej ułożenie (S&P Polska)

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

21

TECHNOLOGIE