

Poprawnie zaprojektowany oraz wbudowany między
warstwy bitumiczne syntetyk może w znaczący sposób
poprawić parametry drogi, np. opóźnić wystąpienie spękań
od warstw położonych niżej czy spękań zmęczeniowych.
Niestety, błędy podczas poszczególnych etapów projekto-
wania nawierzchni i jej budowy mogą spowodować, że syn-
tetyk przyniesie więcej strat niż pożytku i w konsekwencji
doprowadzi do znacznie szybszej degradacji nawierzchni
(np. poprzez praktycznie całkowite zniszczenie połączeń
międzywarstwowych). Każde zastosowanie syntetyków
powinno więc być poprzedzone dokładną oceną stanu
nawierzchni i analizą przyczyn powstania uszkodzeń. By jed-
nak wiedzieć, jak tego dokonać, trzeba znać pewne ogólne
zasady stosowania odpowiednich materiałów syntetycznych
w konstrukcjach asfaltowych.
Rodzaje syntetyków
W przypadku nawierzchni bitumicznych najczęściej sto-
sowane są trzy rodzaje syntetyków:
• Włókniny
– materiały te odznaczają się znacznie mniej-
szą sztywnością (modułem sztywności) w porównaniu
z modułem sztywności mieszanek mineralno-asfalto-
wych. Dla drogowców informacja ta oznacza, że włók-
nin nie należy stosować w celu wzmacniania i zbrojenia
nawierzchni, mogą być natomiast wykorzystywane jako
warstwy absorbujące naprężenia, ponieważ charak-
teryzują się stosunkowo dużym wydłużeniem, odpo-
wiadającym granicznej sile, jaką są w stanie przenieść
bez uszkodzenia. Są zatem dobrym materiałem przy
naprawach spękań odbitych, choć należy pamiętać, że
nie poprawią one nośności nawierzchni.
• Siatki
– w konstrukcji nawierzchni stanowią element
pozwalający przenosić duże siły rozciągające. Cha-
rakteryzuje je znacznie wyższy w stosunku do włók-
nin moduł sztywności, w związku z czym mogą być
stosowane w formie zbrojenia warstw asfaltowych.
Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że moduł
sztywności mieszanek mineralno-asfaltowych różni się
w zależności od temperatury, w związku z czym nie
w każdych warunkach atmosferycznych siatka będzie
sprawdzać się jako zbrojenie.
• Kompozyty
– złożone są najczęściej z siatki oraz włók-
niny i posiadają cechy wspólne obu tych materiałów. Ich
funkcje w nawierzchni zależą od parametrów gotowego
wyrobu – przed ich zastosowaniem powinno się bardzo
dokładnie przeanalizować zalecenia producentów.
Gdzie stosować?
Wyroby syntetyczne stosowane są najczęściej w na-
wierzchniach asfaltowych podczas wykonywania remon-
tów dróg. Po sfrezowaniu istniejących warstw bitumicz-
nych rozkładany jest syntetyk, który następnie zostaje
przykryty nowymi mieszankami mineralno-asfaltowymi.
Wyroby syntetyczne można również z powodzeniem
stosować w przypadku miejscowych remontów (np.
miejscowe spękania nawierzchni), przy wykonywaniu
poszerzeń dróg czy w miejscach wykopów pod insta-
lacje, np. kanalizację sanitarną lub deszczową.
Pozytywne efekty może przynieść także zastosowa-
nie wyrobów w postaci siatek, włóknin czy kompozytów
przy remontach nawierzchni betonowych lub półsztyw-
nych. Syntetyki stosuje się tutaj przede wszystkim w celu
opóźnienia wystąpienia spękań odbitych na warstwach
asfaltowych. Na rysunkach 1–3 przedstawiono w formie
graficznej najczęstsze sytuacje zastosowania syntetyków
w konstrukcjach asfaltowych nawierzchni drogowych.
Fot. 1. Przykładowa
siatka do nawierzchni
asfaltowych (S&P Polska)
d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e
17
TECHNOLOGIE