Table of Contents Table of Contents
Previous Page  19 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 68 Next Page
Page Background

Poprawnie zaprojektowany oraz wbudowany między

warstwy bitumiczne syntetyk może w znaczący sposób

poprawić parametry drogi, np. opóźnić wystąpienie spękań

od warstw położonych niżej czy spękań zmęczeniowych.

Niestety, błędy podczas poszczególnych etapów projekto-

wania nawierzchni i jej budowy mogą spowodować, że syn-

tetyk przyniesie więcej strat niż pożytku i w konsekwencji

doprowadzi do znacznie szybszej degradacji nawierzchni

(np. poprzez praktycznie całkowite zniszczenie połączeń

międzywarstwowych). Każde zastosowanie syntetyków

powinno więc być poprzedzone dokładną oceną stanu

nawierzchni i analizą przyczyn powstania uszkodzeń. By jed-

nak wiedzieć, jak tego dokonać, trzeba znać pewne ogólne

zasady stosowania odpowiednich materiałów syntetycznych

w konstrukcjach asfaltowych.

Rodzaje syntetyków

W przypadku nawierzchni bitumicznych najczęściej sto-

sowane są trzy rodzaje syntetyków:

• Włókniny

– materiały te odznaczają się znacznie mniej-

szą sztywnością (modułem sztywności) w porównaniu

z modułem sztywności mieszanek mineralno-asfalto-

wych. Dla drogowców informacja ta oznacza, że włók-

nin nie należy stosować w celu wzmacniania i zbrojenia

nawierzchni, mogą być natomiast wykorzystywane jako

warstwy absorbujące naprężenia, ponieważ charak-

teryzują się stosunkowo dużym wydłużeniem, odpo-

wiadającym granicznej sile, jaką są w stanie przenieść

bez uszkodzenia. Są zatem dobrym materiałem przy

naprawach spękań odbitych, choć należy pamiętać, że

nie poprawią one nośności nawierzchni.

• Siatki

– w konstrukcji nawierzchni stanowią element

pozwalający przenosić duże siły rozciągające. Cha-

rakteryzuje je znacznie wyższy w stosunku do włók-

nin moduł sztywności, w związku z czym mogą być

stosowane w formie zbrojenia warstw asfaltowych.

Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że moduł

sztywności mieszanek mineralno-asfaltowych różni się

w zależności od temperatury, w związku z czym nie

w każdych warunkach atmosferycznych siatka będzie

sprawdzać się jako zbrojenie.

• Kompozyty

– złożone są najczęściej z siatki oraz włók-

niny i posiadają cechy wspólne obu tych materiałów. Ich

funkcje w nawierzchni zależą od parametrów gotowego

wyrobu – przed ich zastosowaniem powinno się bardzo

dokładnie przeanalizować zalecenia producentów.

Gdzie stosować?

Wyroby syntetyczne stosowane są najczęściej w na-

wierzchniach asfaltowych podczas wykonywania remon-

tów dróg. Po sfrezowaniu istniejących warstw bitumicz-

nych rozkładany jest syntetyk, który następnie zostaje

przykryty nowymi mieszankami mineralno-asfaltowymi.

Wyroby syntetyczne można również z powodzeniem

stosować w przypadku miejscowych remontów (np.

miejscowe spękania nawierzchni), przy wykonywaniu

poszerzeń dróg czy w miejscach wykopów pod insta-

lacje, np. kanalizację sanitarną lub deszczową.

Pozytywne efekty może przynieść także zastosowa-

nie wyrobów w postaci siatek, włóknin czy kompozytów

przy remontach nawierzchni betonowych lub półsztyw-

nych. Syntetyki stosuje się tutaj przede wszystkim w celu

opóźnienia wystąpienia spękań odbitych na warstwach

asfaltowych. Na rysunkach 1–3 przedstawiono w formie

graficznej najczęstsze sytuacje zastosowania syntetyków

w konstrukcjach asfaltowych nawierzchni drogowych.

Fot. 1. Przykładowa

siatka do nawierzchni

asfaltowych (S&P Polska)

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

17

TECHNOLOGIE