Table of Contents Table of Contents
Previous Page  17 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 68 Next Page
Page Background

się metodami wspomagającymi takie działania, a do takich

niewątpliwie należy zaliczyć metodę wizualnej oceny stanu

nawierzchni BIKB-IBDM, prowadzi do tworzenia odpowied-

nich warunków dla optymalizacji decyzji podejmowanych

przez zarządcę drogi w tym zakresie. Wyniki uzyskiwane

na podstawie takiej metody mogą być na przykład jedną

z form prowadzenia tzw. Dzienników Objazdów, które są

jednym z podstawowych dokumentów pozwalających

na bieżące monitorowanie zmian, jakie następują

m.in

.

w zakresie stanu nawierzchni jezdni.

Od pewnego czasu utrwaliło się błędne wy-

obrażenie, że przeprowadzenie oceny stanu na-

wierzchni jezdni jest równoważne z wykonaniem

okresowego przeglądu technicznego drogi jako

obiektu budowlanego. A przecież, jak wynika

z art. 64 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, wymóg

przeprowadzania okresowych kontroli odnosi się do

obiektów budowlanych, do których – zgodnie z art. 3 ust. 1

tej ustawy – zalicza się budowle stanowiące całość

techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzenia-

mi, natomiast w myśl art. 3 ust. 3 do budowli zalicza się

m.in

. obiekty liniowe, a takim, jak mówi ww. art. 3a, jest droga.

O potrzebie przeprowadzania takich kontroli mówi

również Ustawa o drogach publicznych (w art. 20 pkt 10).

Zapisy art. 4 tej ustawy potwierdzają, że droga jest bu-

dowlą (pkt 2), ale również stwierdzają, że jezdnia jest tylko

częścią drogi (pkt 5), podobnie jak np. chodnik (pkt 6).

Wniosek z powyższych rozważań jest taki, że wyko-

nanie wyłącznie oceny stanu nawierzchni jezdni nie może

być traktowane jako działanie równoważne z wykonaniem

przeglądu okresowego drogi (podstawowego, tzw. rocz-

nego, lub rozszerzonego, tzw. 5-letniego), a tym samym

działanie to nie spełnia wymagania nałożonego na każ-

dego zarządcę dróg na mocy ustawy Prawo budowlane,

co wielokrotnie potwierdzały wyniki kontroli prowadzonych

przez NIK i jednostki Nadzoru Budowlanego.

Licencja na stosowanie

Z uwagi na ochronę praw autorskich stosowanie metody

BIKB-IBDM przez daną jednostkę administracji drogowej

lub podmiot gospodarczy wymaga posiadania odpowied-

niej licencji. Licencja taka udzielana jest zainteresowane-

mu podmiotowi po odbyciu specjalistycznego szkolenia,

zorganizowanego dla osób wytypowanych przez ten

podmiot. Po ukończeniu szkolenia osoby takie uzyskują

odpowiednie certyfikaty.

Szkolenie, w rezultacie którego można uzyskać

wymagane dokumenty oraz dodatkowo otrzymać

wspomagające metodę BIKB-IBDM oprogramowanie,

stanowiące jej integralną część (program ARKUSZ), jest

odpłatne. Organizacją takich szkoleń, działając na pod-

stawie upoważnienia uzyskanego od autorów metody,

zajmuje się Biuro Badawczo-Projektowe Budownictwa

komunikacyjnego TRANSCOMP Sp. z o.o. z Warszawy

( transcomp@transcomp.pl

).

dr inż. Krzysztof Błażejowski

Biuro Inżynierskie K. Błażejowski

mgr inż. Wojciech Pieńkowski

Prezes Zarządu Biura Badawczo-Projektowego

Budownictwa Komunikacyjnego TRANSCOMP Sp. z o.o

BIBLIOGRAFIA:

1. Instrukcja do metody BIKB-IBDM, 2002.

2. Błażejowski K., Sudyka J., Mechowski T.,

Metoda BIKB-IBDM.

Metoda wizualnej oceny stanu nawierzchni dróg.

Referaty 8.

Międzynarodowej Konferencji „Trwałe i bezpieczne nawierzch-

nie drogowe”. Kielce 2002.

3. Program ARKUSZ, Biuro Badawczo-Projektowe Budownictwa

Komunikacyjnego TRANSCOMP Sp. z o.o.

Rys. 7. Fragment

profilu tematycznego,

sporządzonego

m.in

.

z wykorzystaniem wyników

oceny wg metody BIKB-

-IBDM [opracowanie BBPBK

TRANSCOMP Sp. z o.o.]

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

15

utrzymanie dróg