się metodami wspomagającymi takie działania, a do takich
niewątpliwie należy zaliczyć metodę wizualnej oceny stanu
nawierzchni BIKB-IBDM, prowadzi do tworzenia odpowied-
nich warunków dla optymalizacji decyzji podejmowanych
przez zarządcę drogi w tym zakresie. Wyniki uzyskiwane
na podstawie takiej metody mogą być na przykład jedną
z form prowadzenia tzw. Dzienników Objazdów, które są
jednym z podstawowych dokumentów pozwalających
na bieżące monitorowanie zmian, jakie następują
m.in.
w zakresie stanu nawierzchni jezdni.
Od pewnego czasu utrwaliło się błędne wy-
obrażenie, że przeprowadzenie oceny stanu na-
wierzchni jezdni jest równoważne z wykonaniem
okresowego przeglądu technicznego drogi jako
obiektu budowlanego. A przecież, jak wynika
z art. 64 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, wymóg
przeprowadzania okresowych kontroli odnosi się do
obiektów budowlanych, do których – zgodnie z art. 3 ust. 1
tej ustawy – zalicza się budowle stanowiące całość
techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzenia-
mi, natomiast w myśl art. 3 ust. 3 do budowli zalicza się
m.in. obiekty liniowe, a takim, jak mówi ww. art. 3a, jest droga.
O potrzebie przeprowadzania takich kontroli mówi
również Ustawa o drogach publicznych (w art. 20 pkt 10).
Zapisy art. 4 tej ustawy potwierdzają, że droga jest bu-
dowlą (pkt 2), ale również stwierdzają, że jezdnia jest tylko
częścią drogi (pkt 5), podobnie jak np. chodnik (pkt 6).
Wniosek z powyższych rozważań jest taki, że wyko-
nanie wyłącznie oceny stanu nawierzchni jezdni nie może
być traktowane jako działanie równoważne z wykonaniem
przeglądu okresowego drogi (podstawowego, tzw. rocz-
nego, lub rozszerzonego, tzw. 5-letniego), a tym samym
działanie to nie spełnia wymagania nałożonego na każ-
dego zarządcę dróg na mocy ustawy Prawo budowlane,
co wielokrotnie potwierdzały wyniki kontroli prowadzonych
przez NIK i jednostki Nadzoru Budowlanego.
Licencja na stosowanie
Z uwagi na ochronę praw autorskich stosowanie metody
BIKB-IBDM przez daną jednostkę administracji drogowej
lub podmiot gospodarczy wymaga posiadania odpowied-
niej licencji. Licencja taka udzielana jest zainteresowane-
mu podmiotowi po odbyciu specjalistycznego szkolenia,
zorganizowanego dla osób wytypowanych przez ten
podmiot. Po ukończeniu szkolenia osoby takie uzyskują
odpowiednie certyfikaty.
Szkolenie, w rezultacie którego można uzyskać
wymagane dokumenty oraz dodatkowo otrzymać
wspomagające metodę BIKB-IBDM oprogramowanie,
stanowiące jej integralną część (program ARKUSZ), jest
odpłatne. Organizacją takich szkoleń, działając na pod-
stawie upoważnienia uzyskanego od autorów metody,
zajmuje się Biuro Badawczo-Projektowe Budownictwa
komunikacyjnego TRANSCOMP Sp. z o.o. z Warszawy
( transcomp@transcomp.pl).
dr inż. Krzysztof Błażejowski
Biuro Inżynierskie K. Błażejowski
mgr inż. Wojciech Pieńkowski
Prezes Zarządu Biura Badawczo-Projektowego
Budownictwa Komunikacyjnego TRANSCOMP Sp. z o.o
BIBLIOGRAFIA:
1. Instrukcja do metody BIKB-IBDM, 2002.
2. Błażejowski K., Sudyka J., Mechowski T.,
Metoda BIKB-IBDM.
Metoda wizualnej oceny stanu nawierzchni dróg.
Referaty 8.
Międzynarodowej Konferencji „Trwałe i bezpieczne nawierzch-
nie drogowe”. Kielce 2002.
3. Program ARKUSZ, Biuro Badawczo-Projektowe Budownictwa
Komunikacyjnego TRANSCOMP Sp. z o.o.
Rys. 7. Fragment
profilu tematycznego,
sporządzonego
m.in.
z wykorzystaniem wyników
oceny wg metody BIKB-
-IBDM [opracowanie BBPBK
TRANSCOMP Sp. z o.o.]
d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e
15
utrzymanie dróg