Table of Contents Table of Contents
Previous Page  16 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 68 Next Page
Page Background

Na poziomie odcinka:

• jako element wspomagający pracę projektanta po-

przez dostarczenie w czytelny i usystematyzowany

sposób danych o charakterze i wielkości występu-

jących zniszczeń. Wyniki uzyskane tą metodą są

przydatne:

– w wyborze rodzaju i sposobu naprawy,

– w procesie podziału na odcinki utrzymaniowe jako

dane wejściowe, łącznie z wynikami badań ugięć

i konstrukcji nawierzchni.

Pomiary automatyczne

Obecnie na rynku w coraz większym stopniu dostęp-

ne są automatyczne metody pomiarowe, umożliwiające

w sposób cyfrowy rejestrację wybranych typów uszkodzeń

(równości, współczynnika tarcia, nośności itp.). Podstawo-

wymi zaletami pomiarów automatycznych są szybkość,

wydajność i powtarzalność pomiarów (zależna od parame-

trów urządzenia). Wraz z zauważalnym spadkiem cen za

tego typu badania z upływem czasu tego rodzaju metody

pomiarowe będą się z pewnością upowszechniały.

W tym kontekście metody tradycyjne, opierające się

na wizualnej ocenie stanu nawierzchni, dokonywanej przez

człowieka, coraz częściej będą stosowane przede wszyst-

kim do realizacji projektów remontowych i przebudowy krót-

szych odcinków. Nic bowiem nie zastąpi oka doświadczo-

nego drogowca, który jest w stanie dostrzec to, czego nie

mogą pomierzyć maszyny, i czego nigdy nie będzie można

oprogramować: zdolności kojarzenia zjawisk i wyciągania

wniosków opartych na wieloletnim doświadczeniu.

Bez wątpienia największą zaletą metody BIKB-IBDM

jest łatwość wykorzystania jej wyników do planowania re-

montów oraz jako elementu ekspertyz przyczyn zniszcze-

nia nawierzchni. Może też ona stanowić składnik okreso-

wych przeglądów obiektu budowlanego, jakim jest droga

– przy czym warto w tym miejscu pamiętać, że okresowy

przegląd stanu obiektu budowlanego, wymagany przez

ustawę Prawo budowlane, jest pojęciem szerszym niż

sama ocena stanu nawierzchni, obejmuje bowiem także

stan odwodnienia, urządzenia w pasie drogowym itp.

Przeglądy okresowe dróg

Zgodnie z wymaganiami, ustanowionymi dla wszystkich za-

rządców dróg, wynikającymi

m.in.

z art. 20 pkt 4, pkt 9 oraz

pkt 9a Ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych

(tekst jednolity – Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn.

zm. – ostatnia z 27 lipca 2012 r. na podstawie Ustawy

o zmianie ustawy o drogach publicznych), każdy zarządca

drogi zobowiązany jest

m.in.

do zapewnienia utrzymania

nawierzchni drogi oraz do gromadzenia i przekazywania

informacji w tym zakresie. W tym przypadku posługiwanie

Rys. 6. Fragment zestawienia

statycznego, sporządzonego

na podstawie wyników oceny

wg metody BIKB-IBDM [3]

Rys. 5. Fragment mapy stanu,

opracowanej na podstawie

wyników oceny wg metody

BIKB-IBDM [opracowanie BBPBK

TRANSCOMP Sp. z o.o.]

N R 6 L U T Y 2 0 1 3

14

utrzymanie dróg