Na poziomie odcinka:
• jako element wspomagający pracę projektanta po-
przez dostarczenie w czytelny i usystematyzowany
sposób danych o charakterze i wielkości występu-
jących zniszczeń. Wyniki uzyskane tą metodą są
przydatne:
– w wyborze rodzaju i sposobu naprawy,
– w procesie podziału na odcinki utrzymaniowe jako
dane wejściowe, łącznie z wynikami badań ugięć
i konstrukcji nawierzchni.
Pomiary automatyczne
Obecnie na rynku w coraz większym stopniu dostęp-
ne są automatyczne metody pomiarowe, umożliwiające
w sposób cyfrowy rejestrację wybranych typów uszkodzeń
(równości, współczynnika tarcia, nośności itp.). Podstawo-
wymi zaletami pomiarów automatycznych są szybkość,
wydajność i powtarzalność pomiarów (zależna od parame-
trów urządzenia). Wraz z zauważalnym spadkiem cen za
tego typu badania z upływem czasu tego rodzaju metody
pomiarowe będą się z pewnością upowszechniały.
W tym kontekście metody tradycyjne, opierające się
na wizualnej ocenie stanu nawierzchni, dokonywanej przez
człowieka, coraz częściej będą stosowane przede wszyst-
kim do realizacji projektów remontowych i przebudowy krót-
szych odcinków. Nic bowiem nie zastąpi oka doświadczo-
nego drogowca, który jest w stanie dostrzec to, czego nie
mogą pomierzyć maszyny, i czego nigdy nie będzie można
oprogramować: zdolności kojarzenia zjawisk i wyciągania
wniosków opartych na wieloletnim doświadczeniu.
Bez wątpienia największą zaletą metody BIKB-IBDM
jest łatwość wykorzystania jej wyników do planowania re-
montów oraz jako elementu ekspertyz przyczyn zniszcze-
nia nawierzchni. Może też ona stanowić składnik okreso-
wych przeglądów obiektu budowlanego, jakim jest droga
– przy czym warto w tym miejscu pamiętać, że okresowy
przegląd stanu obiektu budowlanego, wymagany przez
ustawę Prawo budowlane, jest pojęciem szerszym niż
sama ocena stanu nawierzchni, obejmuje bowiem także
stan odwodnienia, urządzenia w pasie drogowym itp.
Przeglądy okresowe dróg
Zgodnie z wymaganiami, ustanowionymi dla wszystkich za-
rządców dróg, wynikającymi
m.in.z art. 20 pkt 4, pkt 9 oraz
pkt 9a Ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
(tekst jednolity – Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn.
zm. – ostatnia z 27 lipca 2012 r. na podstawie Ustawy
o zmianie ustawy o drogach publicznych), każdy zarządca
drogi zobowiązany jest
m.in.do zapewnienia utrzymania
nawierzchni drogi oraz do gromadzenia i przekazywania
informacji w tym zakresie. W tym przypadku posługiwanie
Rys. 6. Fragment zestawienia
statycznego, sporządzonego
na podstawie wyników oceny
wg metody BIKB-IBDM [3]
Rys. 5. Fragment mapy stanu,
opracowanej na podstawie
wyników oceny wg metody
BIKB-IBDM [opracowanie BBPBK
TRANSCOMP Sp. z o.o.]
N R 6 L U T Y 2 0 1 3
14
utrzymanie dróg