dróg publicznych, obiektów mostowych, tuneli, przepustów
i promów oraz rejestru numerów nadanych drogom, obiek-
tommostowym i tunelom (Dz. U. Nr 67, poz. 582), znacząco
poprawia możliwości prowadzenia działań na dowolnym
fragmencie jezdni (pasie, kierunku, wycinku) i wiązania
uzyskiwanych wyników z innymi grupami danych.
Dla każdego odcinka identyfikacyjnego należy wy-
pełnić odpowiedni do rodzaju nawierzchni typ arkusza
oceny (przykłady na rys. 2 i 3), w następujący sposób:
• wpisać podstawowe dane identyfikacyjne ocenianego
odcinka,
• ustalić i zapisać dane o otoczeniu odcinka (np. torowi-
sko) i jego geometrii (długość, szerokość, liczba pasów),
• zaznaczyć symbolem „X” odpowiednie okienka, od-
powiadające natężeniu i intensywności występujących
uszkodzeń nawierzchni.
Pogoda podczas przeglądu
Istotne jest określenie stanu pogody, jaka występowała
podczas wykonywania przeglądu (rys. 3). Ten obowiązek
dodano na skutek doświadczeń wynikających z przeglądów
i ocen możliwości odtwarzalności wyników pomiarów (ten
sam odcinek oceniany przez różne osoby). Jak łatwo się
domyślić, niektóre rodzaje uszkodzeń widoczne są szcze-
gólnie wyraźnie, gdy nawierzchnia jest mokra, inne – gdy
jest sucha. Wiadomo jednak, że ze względów praktycznych
nie można ograniczyć wykonywania przeglądów do okre-
ślonego rodzaju pogody (np. sucha nawierzchnia i słońce),
dlatego w razie wystąpienia różnic w wynikach kolejnych po-
miarów dane o pogodzie ułatwiają weryfikację ich przyczyn.
Uszkodzeniem szczególnie wrażliwym na różnice pogodowe
w warunkach obserwacji jest śliskość nawierzchni, która jest
zwykle lepiej widoczna, kiedy jezdnia jest mokra.
Rys. 2. Fragment
układu formularza
oceny do zapisu danych
z identyfikacji stanu
nawierzchni jezdni
z betonu cementowego [1]
Formularz oceny nawierzchni z betonu cementowego (beton monolityczny i płyty MON)
Klasy Z, D, L
Grupa
uszkodzeń
Rodzaj uszkodzenia
Intensywność Natężenie szkody
Małe
Średnie
Duże
Powierzchniowe Śliskość powierzchni
Ubytki powierzchniowe
Wyboje
Łaty
<10%
10–50%
>50%
<10%
10–50%
>50%
Szt.
<10%
10–50%
>50%
Pęknięcia
Spękania liniowe
Spękania krawędziowe
Spękania poprzeczne
<10%
10–50%
>50%
<10%
10–50%
>50%
m.b.
Strukturalne
Wystające zbrojenie
Uskoki na dylatacjach lub
na pęknięciach
Osiadanie płyt
<10%
10–50%
>50%
<10%
10–50%
>50%
<10%
10–50%
>50%
Szczeliny
Braki wypełnienia szczelin <10%
10–50%
>50%
Inne
Paczenie płyt
Torowisko w budowie
Odwodnienie
Występowanie
Stan
Stan
d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e
11
utrzymanie dróg