Metoda BIKB-IBDM
– wizualna ocena
nawierzchni
Uszkodzenia w nawierzchni drogi –
spękania, ubytki i uskoki – widzą wszyscy
ich użytkownicy. Jednak nie wystarczy
je widzieć, trzeba też wiedzieć, jak je
naprawiać. Tu w sukurs zarządcom dróg
przychodzi metoda BIKB-IBDM.
M
Metoda BIKB-IBDM powstała 15 lat temu i od tego czasu
zastosowano ją na ponad 10 mln m
2
jezdni – a to jest już
ilość pozwalająca dokonać pewnego rodzaju podsumo-
wania tej procedury.
Podstawowym motywem, jakim kierowano się przy
opracowywaniu tej metody, było stworzenie narzędzia, dzięki
któremu, oprócz samej identyfikacji i oceny stanu nawierzch-
ni, będzie można uzyskiwać dane potrzebne do planowania
remontów i wyboru odpowiednich technologii naprawy.
Podstawowe kryteria oceny
Od początku wprowadzono – jako decydujące o wyni-
ku oceny – kryterium bezpieczeństwa i komfortu jazdy
użytkownika drogi, czyli kryterium oceny funkcjonal-
ności rozwiązania z punktu widzenia użytkownika
drogi. Jednak do planowania niektórych rodzajów
remontów oraz do oceny wartości technicznej na-
wierzchni jezdni niezbędne jest zastosowanie dodat-
kowego kryterium – „wartości strukturalnej”. Obecnie
Fot.
Dreamstime.comd r o g i g m i n n e i p o w i at o w e
9
utrzymanie dróg