BIBLIOGRAFIA:
1. Judycki J., Alenowicz J.,
Nowe metody renowacji nawierzchni asfaltowych
, Biblioteka drogownictwa, WKiŁ, Warszawa 1988.
2. Frye D. J.,
Heater Scarifier Recycling of Limestone Rock Asphalt Pavement and Sandstone Sprinkle Treatment
, Experimental projects,
Report No. 618–3, State Department of Highways and Public Transportation, Texas, 08.1976.
3. Kari W. J.:
Prototype Specification for Recycling Agents Used in Hot-Mix Recycling
, „Proc. AAPT” 49/1980.
Zastosowanie odpowiednio dobranego środka mo-
dyfikującego pozwala także znacząco poprawić urabial-
ność i zagęszczalność mieszanki. Na rynku dostępne
są również środki umożliwiające prowadzenie prac re-
montowych w mniej sprzyjających warunkach pogodo-
wych. Jest to szczególnie istotne w okresach jesiennych,
czyli w czasie, gdy bardzo często zarządcy dróg chcą
szybko, jeszcze przed
nadejściem zimy, wyre-
montować dużą liczbę
dróg i ulic.
Dziś wykonaw-
cy dysponują bardzo
szeroką gamą środków
recyklujących, jednak-
że należy dokładnie
przeanalizować ich
działanie w połączeniu
z konkretnym asfaltem
starej nawierzchni. Poprawnie dobrany i zastosowany
w odpowiedniej ilości środek modyfikujący sprawia,
że regenerowany asfalt będzie w stanie spełnić wyma-
gania aktualnych norm, nie odbiegając od materiałów
nowo produkowanych.
Zastosowanie tego typu środków przede wszystkim
zmienia skład chemiczny asfaltu, bowiem maleje ilość
asfaltenów i jednocześnie ulega zmianie proporcja mię-
dzy składnikami maltenów. W konsekwencji następuje
zmniejszenie lepkości i wzrost penetracji regenerowanego
asfaltu, wzrost jego ciągliwości i często polepszenie ad-
hezji do kruszywa (należy tutaj jednak uważać i dobierać
środek modyfikujący również w odniesieniu do konkret-
nego kruszywa). Często zastosowanie takich środków
umożliwia uzyskanie bardziej jednorodnej mieszanki.
Oszczędność czasu i pieniędzy
W Polsce najczęściej stosowanym zabiegiem remon-
towym jest sfrezowanie starych warstw nawierzchni,
a następnie ułożenie warstwy wyrównawczej i nowego
dywanika asfaltowego. W konsekwencji wbudowuje się
ok. 5–7 cm nowych warstw asfaltowych. Ponadto, tech-
nologia ta jest czasochłonna i wymaga wprowadzania
objazdów, czasami nawet na kilka lub kilkanaście dni,
co jest dużym utrudnieniem w terenach miejskich.
Technologie recyklingu na gorąco, bezpośrednio
na drodze, wychodzą naprzeciw tym problemom. Umoż-
liwiają one bowiem szybkie wykonywanie remontów,
gdyż zazwyczaj prace może wykonać jeden zespół
maszyn (maszyną wiodąca jest najczęściej remixer).
Nawierzchnie takie przeważnie można oddać do ruchu
od razu albo maksymalnie po upływie kilku godzin od
zakończenia prac, w zależności od metody naprawy.
Poza oszczędnościami czasowymi technologie re-
cyklingu na miejscu charakteryzują się również znaczą-
cymi (w porównaniu do metod tradycyjnych) oszczęd-
nościami finansowymi, co jest dziś szczególnie istotne
dla większości zarządców dróg. Zamiast wbudowywać
7 cm nowych warstw asfaltowych można bowiem wy-
korzystać w maksymalnym stopniu nawierzchnię ist-
niejącą, poprzez jej ogrzanie, spulchnienie i ponowne
wyprofilowanie, z ewentualnym dodatkiem środków
modyfikujących, nowej MMA, suchego kruszywa
itp. Jeżeli występujący na danym odcinku drogi ruch
wymaga zwiększenia nośności nawierzchni, możliwe
jest jednoczesne wbudowanie nowego dywanika,
o zredukowanej grubości 1,5–3 cm. Odbywa się to
często w technologii gorące na gorące, co dodatkowo
umożliwia bardzo dobre złączenie międzywarstwowe.
Początkowo rozwój technologii recyklingu na drodze
w Europie hamował brak rozwiniętego parku maszynowe-
go i wyspecjalizowanych firm wykonawczych, jednakże
dziś sytuacja ta diametralnie się zmieniła. Remixery nie są
już nowinką techniczną i często nawet mniejsze i średniej
wielkości firmy dysponują tego typu sprzętem.
Reasumując, warto się zastanowić nad wyborem
technologii remontu, odpowiedniej dla danej drogi,
z uwzględnieniem przede wszystkim czasu oraz kosztów.
Jeszcze kilkanaście lat temu wykonawcy bali się stosować
do produkcji nowych MMA destrukt asfaltowy, natomiast
dziś jego zastosowanie jest bardzo szerokie. Podobnie
sytuacja wygląda z recyklingiem na gorąco.
mgr inż. Tomasz Sochacki
DROGIMEX, Projektant branży drogowej,
absolwent UTP w Bydgoszczy, aktualnie zajmuje się
projektowaniem infrastruktury drogowej oraz prowadzi
badania związane z nawierzchniami asfaltowymi
Technologie recyklingu
na gorąco, bezpośrednio
na drodze, umożliwiają
szybkie wykonywanie
remontów, gdyż zazwyczaj
prace może wykonać jeden
zespół maszyn.
N R 6 L U T Y 2 0 1 3
8
utrzymanie dróg