W
Wiele dróg w Polsce jest w bardzo złym stanie technicz-
nym, wymagającym szybkiego podjęcia decyzji dotyczą-
cych zakresu oraz technologii zabiegów remontowych.
Problem ten dotyczy w szczególności dróg na terenach
zurbanizowanych. Wynika to ze wzrastającego obcią-
żenia pojazdami ciężarowymi przy jednoczesnym nie-
dostosowaniu często starych, istniejących nawierzchni
bitumicznych. Jedną z głównych uciążliwości prac re-
montowych jest konieczność wprowadzania objazdów
w przypadku naprawy dłuższych odcinków ulic. Nawet
gdy istnieje możliwość wydzielenia na sieci drogowej
rozsądnej długości objazdów, występuje dodatkowy pro-
blem dojazdu do posesji na zamkniętym odcinku drogi.
Kwestią dyskusyjną jest także jakość wielu wykony-
wanych prac remontowych. Zdarza się bowiem, że wyko-
nywane są kolejne nakładki bitumiczne, bez wcześniej-
szego dokładnego rozpoznania przyczyny powstania
uszkodzeń. A przecież wszelkie zabiegi powierzchniowe,
Przy dzisiejszym natężeniu ruchu każdy
remont drogi jest utrudnieniem dla kierowców.
Dlatego coraz większą popularność zdobywają
szybkie metody recyklingu nawierzchni
bezpośrednio na drodze.
Szybko i na miejscu –
recykling nawierzchni
N R 6 L U T Y 2 0 1 3
utrzymanie dróg
4