Table of Contents Table of Contents
Previous Page  7 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 68 Next Page
Page Background

odnoszące się do warstwy ścieralnej i ewentualnie wiążą-

cej, dadzą pozytywne efekty tylko w przypadku stabilnej

i wystarczająco nośnej podbudowy. W przeciwnym wy-

padku remonty takie nie mają w dłuższej perspektywie

sensu i poprawiają profil drogi jedynie na krótki czas

(czasami nawet tylko na 2–3 miesiące).

W artykule przedstawiono najbardziej popularne

w Europie i na świecie metody recyklingu nawierzchni

w technologiach na miejscu na gorąco. Oddzielnym

tematem są technologie recyklingu na zimno oraz wy-

korzystanie sfrezowanego destruktu asfaltowego.

Historia metod recyklingu

Koncepcja powtórnego wykorzystania zużytych i uszko-

dzonych nawierzchni asfaltowych jako surowców do pro-

dukcji nowych MMA nie jest nowością w światowej techni-

ce drogowej. Prekursorem rozwoju technologii recyklingu

była firma Warren Brothers z USA, która już w 1915 r.

rozpoczęła produkcję otaczarek bębnowych przystosowa-

nych do produkcji MMA zawierających destrukt asfaltowy.

Na początku lat 30. XX w. została wprowadzona

i opatentowana metoda Recondo, polegająca na recy-

klowaniu starych nawierzchni asfaltowych w otaczarkach

z dodatkiem nowego piasku lub kruszywa grubego i as-

faltu [1]. W metodzie tej nie stosowano jeszcze środków

recyklujących. Recondo była stosowana głównie w Sin-

gapurze i Bombaju.

Stosowanie środków modyfikujących rozpoczęto

w USA w latach 50., początkowo w postaci asfaltów aro-

matycznych. Później z biegiem lat wprowadzano now-

sze, bardziej skuteczne środki recyklujące, stosując je

na szeroką skalę.

Technologie recyklingu nawierzchni bezpośred-

nio na miejscu zapoczątkowała maszyna wyprodu-

kowana w USA w 1950 r. Była to zmodyfikowana

równiarka zawierająca w swojej budowie dodatko-

wo urządzenia ogrzewcze. Główną jej wadą było

ogrzewanie starych warstw nawierzchni otwartym

płomieniem. Prowadziło to bowiem do znacznego

twardnienia asfaltu oraz dużej emisji dymu, szcze-

gólnie w miejscach występowania plam olejów czy

innego rodzaju zabrudzeń nawierzchni.

Znaczący rozwój metod na gorąco nastąpił

w drugiej połowie lat 70. Na budowy zaczęto stopnio-

wo wprowadzać maszyny umożliwiające ogrzewanie

górnych warstw nawierzchni za pomocą promienników

podczerwieni. Taki postęp technologiczny w dużym stop-

niu pozwolił ograniczyć niebezpieczną emisję dymów,

a tym samym możliwe było stosowanie tych technologii

na ulicach miast.

Wraz z rozwojem parku maszynowego starano się

znaleźć najbardziej optymalne środki wspomagające

regenerację zużytych nawierzchni. Do dziś najczęściej

stosowany jest dodatek odpowiednio dobranego asfaltu

lub specjalistycznych środków recyklujących, których

skład często jest tajemnicą handlową firm produkcyjnych.

Technologie recyklingu nawierzchni

na gorąco

Obecnie znanych jest kilka metod renowacji starych

nawierzchni asfaltowych bezpośrednio na drodze. Naj-

częściej stosowane są następujące technologie:

• remixing,

• remixing plus,

• reforming,

• repaving.

Metody te w Pol-

sce i niektórych krajach

Europy mają odmienne

nazwy, czasami różne

w zależności od spe-

cjalistycznych firm

wykonawczych. Użyte

w artykule nazewnic-

two jest najczęściej

spotykane w literaturze

światowej.

Remixing i reforming

Proces remixingu umożliwia korektę składu istniejącej

mieszanki mineralno-asfaltowej poprzez jej podgrzanie

i wymieszanie z nowym materiałem uzupełniającym

o odpowiednich właściwościach, dzięki czemu otrzy-

muje się nową warstwę ścieralną, charakteryzującą się

dobrymi parametrami (szorstkość, równość, jednorod-

ny wygląd). Technologia reformingu jest uproszczoną

formą remixingu, w której pomija się proces dodania

mieszanki uzupełniającej, wykorzystując jedynie

w 100% materiał znajdujący się w istniejącej warstwie

nawierzchni.

Obie te metody można stosować, gdy istniejąca

nawierzchnia charakteryzuje się możliwie jednorod-

nym składem. Ważne jest, aby dolne warstwy kon-

strukcji nawierzchni miały odpowiednią nośność oraz

stabilność.

Ogólnie można wyróżnić trzy podstawowe sytuacje,

w których zastosowanie technologii remixingu może

przynieść wymierne korzyści – pod względem zarów-

no poprawy jakości nawierzchni, jak i ekonomicznym,

społecznym oraz środowiskowym.

Prekursorem rozwoju

technologii recyklingu była

firma Warren Brothers

z USA, która już w 1915 r.

rozpoczęła produkcję

otaczarek bębnowych

przystosowanych

do produkcji MMA

zawierających destrukt

asfaltowy.

5

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

utrzymanie dróg