Drogowe Inspiracje

Jak niewielkim kosztem wprowadzić system rowerów miejskich?

Inwestycja w system rowerów miejskich nie należy do tanich, lecz wystarczy odrobina kreatywności, by w nowatorski sposób zapewnić transport rowerowy także mieszkańcom niewielkiej gminy. Dobrym tego przykładem jest pomysł, który zaowocował rozpoczęciem projektu „Krotoszyński Rower Miejski”.

Początkowo Gmina Krotoszyn zamierzała zainwestować w standardowy system rowerów miejskich, lecz po przeanalizowaniu oferty firmy, która zajmuje się wdrażaniem tego typu projektów stwierdzono, że koszty realizacji zadania są zbyt wysokie. Oferta wdrożenia projektu roweru miejskiego w najtańszym wariancie opiewała bowiem na kwotę sięgającą ok. 2,1 mln zł. Cena obejmowała montaż 10 stacji oraz dostawę 100 rowerów przez 3 lata. W cenę wliczone były także koszty serwisu roweru oraz obsługi całego systemu. Kwotę tę można by obniżyć, zamawiając mniejszą liczbę stacji i rowerów. Jednak firma, która tworzy profesjonalne systemy rowerów miejskich, stwierdziła, że to mijałoby się z celem, który chcemy osiągnąć tj. zapewnienie dostępu do miejskich rowerów jak największej liczbie osób. Dla miasta o powierzchni 23 km2 oraz liczbie ludności ok. 30 tys. są to więc minimalne wymagania, jakie muszą zostać spełnione, aby projekt spełniał swoje zadanie.

Niekonwencjonalny rower miejski

Pomimo trudności Burmistrz Krotoszyna nie zrezygnował z pomysłu wprowadzenia Krotoszyńskiego Roweru Miejskiego. Pomysł, jaki przedstawił mieszkańcom, będzie realizowany wspólnie z gminną spółką, tj. Miejskim Zakładem Komunikacji w Krotoszynie i będzie polegał na bezpłatnym używaniu rowerów przekazanych przez mieszkańców naszej gminy. Każdy,

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 57  Strona 58

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

TOMASZ SOCHACKI styczeń-luty | 1 (30) 2017

Analiza warunków ruchowych i stanu nawierzchni drogi w praktyce

Faza projektowania dróg i ulic najczęściej wiąże się z koniecznością uzyskania dużej liczby uzgodnień, opinii i innych decyzji administracyjnych. Niestety bardzo często wielu projektantów w natłoku pism i korespondencji urzędowej zapomina o bardzo ważnym aspekcie, jakim jest przeprowadzenie dokładnej analizy rzeczywistych i prognozowanych warunków ruchowych.

DAMIAN MICHALAK styczeń-luty | 1 (30) 2017

Zamówienia in-house po nowelizacji Prawa zamówień publicznych

Zamówienia in-house to jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów dotyczących obowiązującej od lipca br. nowelizacji Prawa zamówień publicznych. Nowe przepisy pozwalające udzielić zamówienia z wolnej ręki podmiotowi ściśle zależnemu od zamawiającego budzą wiele wątpliwości praktycznych. Jak je rozstrzygać? Konieczna jest znajomość orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.