Drogi betonowe są produktem długowiecznym, którego okres użytkowania (bez generalnej rekonstrukcji nawierzchni) przekracza niekiedy 50 lat. To fakt, ale też beton, jak każdy materiał narażony na działanie środowiska agresywnego, wykazuje z czasem oznaki zużycia. W praktyce jest to ubytek wierzchniej warstwy nawierzchni (wietrzenie) lub niekiedy spolerowanie nawierzchni.
Oba zjawiska są niekorzystne i mogą spowodować zagrożenie dla użytkowników. Dlatego po kilkudziesięcioletnim użytkowaniu nawierzchnię betonową należy poddać gruntownej rekonstrukcji. Ale czy na pewno? I tutaj w sukurs przychodzi technologia NGCS (Next Generation Concrete Surface).
Technologia NGCS jest produktem dużego amerykańskiego programu badań tekstury nawierzchni betonowych pod egidą IGGA (International Grooving & Grinding Association) przy udziale: American Concrete Pavement Association, National Concrete Pavement Technology Center i Portland Cement Association.
Program rozpoczął się w 2005 roku fazą testów laboratoryjnych przeprowadzonych w Purdue University Herrick Laboratories. W 2007 roku przystąpiono do fazy realizacyjnej. Testy przeprowadzono w 10 stanach,a wykonano w sumie 17 odcinków pilotażowych.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.