W niniejszym artykule w sposób zwięzły zaprezentowano historyczno-prawny rozwój współczesnej polskiej służby drogowej zarządzającej drogami publicznymi różnej kategorii, a także zadania zarządców dróg wynikające z ustawy o drogach publicznych i przepisów wykonawczych. Czytelnicy prenumeraty profesjonalnej mieli okazję zapoznać się z zamieszczoną w Strefie dla Profesjonalistów moją publikacją dotyczącą administracji drogowej, w której przedstawiono w głównych zarysach strukturę polskiej administracji drogowej i jej znaczenie.
Cytując za ustawodawcą, w celu dostosowania podziału administracyjnego do potrzeb przyspieszonego rozwoju społeczno- -gospodarczego kraju, stworzenia warunków bardziej sprawnego zarządzania gospodarką narodową oraz funkcjonowania organów władzy i administracji państwowej, a także w celu lepszego zaspokajania rosnących potrzeb społeczeństwa, uchwalono ustawę z 28 maja 1975 roku o dwustopniowym podziale administracyjnym Państwa oraz o zmianie ustawy o radach narodowych (Dz.U. Nr 16, poz. 91). Przepis ten wprowadził dwustopniowy podział administracyjny kraju na jednostki stopnia podstawowego (gminy, miasta, dzielnice większych miast) oraz stopnia wojewódzkiego (województwo, miasto stołeczne Warszawa, miasto Kraków, miasto Łódź, miasto Wrocław. Jednocześnie utworzono 49 województw. Artykuł 50 omawianej ustawy upoważnił Radę Ministrów do wydania w drodze rozporządzenia przepisów przejściowych, które okażą się niezbędne do wprowadzenia w życie niniejszej ustawy i dostosowania organizacji i zakresu działania państwowych jednostek organizacyjnych do dwustopniowego podziału administracyjnego Państwa oraz ustalenia szczegółowych terminów wprowadzenia w życie określonych rozwiązań organizacyjnych.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.