Analiza zalet i wad zrealizowanej inwestycji pozwala na uniknięcie błędów w realizacji kolejnych, dlatego też przedstawiamy ocenę istniejącej już kilka lat trasy Green Velo, wskazując na prawidłowe rozwiązania, ale i niedociągnięcia.
W krajach Europy Zachodniej turystyka rowerowa jest ważnym źródłem dochodu i istotną gałęzią gospodarki. W Polsce szansy na przełamanie możliwości uprawiania turystyki rowerowej upatrywanego w realizacji szlaku rowerowego Green Velo. Miał się stać pierwszą w Polsce długodystansową trasą turystyczną z prawdziwego zdarzenia. W latach 2005–2006 organizacja Zielone Mazowsze zaproponowała realizację Trasy Rowerowej Polski Egzotycznej, który to pomysł został podchwycony przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i wyewoluował poprzez Trasę Rowerową Polski Wschodniej w obecną Green Velo.
Green Velo to pięć projektów regionalnych tras rowerowych o łącznej długości ok. 1980 km, które utworzyły spójną trasę rowerową biegnącą przez pięć województw: lubelskie (ok. 350 km), podkarpackie (ok. 430 km), podlaskie (ok. 590 km), świętokrzyskie (ok. 190 km) i warmińsko- -mazurskie (ok. 420 km). Szlak miał być przeprowadzony przez atrakcyjne obszary, m.in. miejsca cenne przyrodniczo, obszary zabytkowe i ważne węzły komunikacyjne. W projekcie zaplanowano: modernizację istniejących tras rowerowych, budowę nowych w miejscach, gdzie dotąd ich nie było, wykorzystanie istniejących dróg o niewielkim natężeniu ruchu, utworzenie miejsc do odpoczynku, tzw. miejsc obsługi rowerzystów oraz odpowiednie jednolite oznakowanie całego szlaku.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.